CampingSverige.se

27.9.10

Av: Lars-Erik Paulsson
Dela
 

Hybriddrift – inget för husbilar

El- eller hybriddrift ligger i tiden men för husbilar är tekniken knappast användbar, i varje fall inte i dagsläget.

Electronic Power Chassi

Electronic Power Chassi


Inför Caravan Salon i Düsseldorf kunde Knaus annonsera att man höll på att utveckla ett hybriddriftsystem för husbilar. Konceptet som presenterades bestod av en el-motor för varje bakhjul – de flesta husbilar är ju framhjulsdrivna – som vi bromsning eller körning i nerförsbackar fungerar som generator och laddar upp ett stort batteripaket. Konceptet ska även, menar man på Knaus, kunna användas på husvagnar …

Betydligt längre än till skisser och ord har man kommit hos AL-KO Kober, som på samma mässa kunde visa upp sitt ”Electric Power Chassi” – förkortat EPC. Principen för EPC är densamma som för Knaus-projektet men AL-KO använder en enda elmotor, kompletterad med en differential, för att driva bakhjulen.

Vid normal landsvägskörning används bilens ordinarie dieselmotor för framdrivningen men i tättbebyggda områden – kanske med miljözoner – kan man koppla över till el-drift.

Det system AL-KO Kober presenterat är moduluppbyggt, för att kunna anpassas till så många chassifabrikat som möjligt. I den förevisade prototypen var all teknik placerad mellan rambalkarna på företagets  AMC-chassi och bakaxeln var av samma typ – individuell hjulupphängning med torsionsfjädring – som normalt sitter på denna typ av chassi.

– I dagsläget är detta knappast något för husbilar, säger Per Åkerblom på svenska AL-KO Kober. För det första väger hela paketet 350 kilo, så på en 3,5-tons husbil skulle det inte bli mycket lastförmåga kvar. För det andra så är toppfarten 55 km/h och räckvidden maximalt 50 kilometer, vilket gör att systemet är mest lämpat för stadstrafik.

Se också...
Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
Dethleffs
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt