Laikavinet – nu även som rosé

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

I höstas lanserade husbilsmärket Laika ett eget rödvin. Satsningen gav mersmak så inom kort släpps även ett rosévin som fått namnet Laika Dolce Vita.

Fredrik Uhlin från Erwin Hymer Group Sverige och Hanna Bränfeldt från Terreno.

Fredrik Uhlin från Erwin Hymer Group Sverige och Hanna Bränfeldt från Terreno. Fotograf: Torbjörn Lagerwall Det italienska husbilsmärket Laika bedriver sedan en tid tillbaka ett samarbete med vingården Terreno i Toscana. Vingården drivs av den svenska familjen Ruhne och ligger bara 20 minuters bilfärd från Laikafabriken. Förra året tog Terreno och Erwin Hymer Group i samarbete med Laikaklubben fram ett särskilt Laika-vin. Det blev ett rött vin med klassificeringen DOCG Chianti Classico Riserva. Den första upplagan blev väl mottagen av både vinkännare och husbilsentusiaster och är redan slutsåld.

Laika Dolce Vita släpps i slutet av mars.

Laika Dolce Vita släpps i slutet av mars. Nytt rosévinInom kort lanseras ett nytt Laika-vin, denna gång ett rosé som fått namnet Laika Dolce Vita.– Vinet produceras exklusivt för Laika och finns att beställa på Systembolaget i slutet av mars, berättar Fredrik Uhlin, marknadschef på Erwin Hymer Group Sverige och Laika.Laika Dolce Vita består av 90% sangiovese och 10% merlot. Vinet beskrivs som ett ljust rosa vin med doft av röda bär och örter. Smaken uppges vara mogna körsbär och fin citruston. Vinet är torrt med fin längd och bra syra. Laika Dolce Vita 2017 kan beställas på Systembolaget i hela Sverige och har artikelnummer 79002-01. Vinet säljs i lådor om sex flaskor och kostar 119 kr per flaska.  

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket