Polar är återigen svenskt

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Efter att under de senaste 18 åren ha haft huvudsakligen finska ägare, har Polar återigen blivit ett helsvenskt husvagnsmärke.

Mikael Engström, vd för SoliferPolar

Mikael Engström, vd för SoliferPolar Det var 1964 som Bertil Holmqvist, tillsammans med en god vän, byggde sina första husvagnar. Efter att i många år ha varit ett familjeägt företag, ändrades ägarbilden ett antal gånger men sedan 18 år tillbaka har företaget haft huvudsakligen finska ägarintressen – detta efter att Polarvagnen köpts upp av Solifer-tillverkaren Lohja Caravans. 2004 var det dags för ägar- och namnbyte – till nuvarande SoliferPolar AB – och all produktion förlades till Dorotea.Den 16 december i år var det åter dags för ägarbyte, i och med att Mikael Engström, vd för SoliferPolar, tillsammans med entreprenören Mikael Colebring och Kajsa Cederflod Engström köpte ut hela bolaget – inklusive de norska och finska dotterbolagen – från de finska ägarna.Mikael Engström kommer att fortsätta som vd i bolaget. Mikael Colebring, som två gånger utsetts till Värmlands gasellentreprenör, tillträder posten som styrelseordförande och Kajsa Cederflod Engström som styrelseledamot.Polar är Sveriges genom tiderna mest sålda husvagn och idag rullar cirka 46 000 Polarvagnar på landets vägar. Även Solifer har varit en betydande aktör på den svenska husvagnsmarkanden.

Polar är Sveriges genom tiderna mest sålda husvagn och idag rullar cirka 46 000 Polarvagnar på landets vägar

Polar är Sveriges genom tiderna mest sålda husvagn och idag rullar cirka 46 000 Polarvagnar på landets vägar 2010 hade SoliferPolar AB en omsättning på 288 miljoner kronor. Samma år gjorde företaget en vinst på 26 miljoner kronor, bolagets bästa resultat någonsin. Polar är dessutom den enda svenska aktör i branschen som, lågkonjunkturen till trots, har tagit nya marknadsandelar under 2011.Den nya ägartrion tror därför starkt på framtiden:– Polar och Solifer är två av marknadens tyngsta varumärken och vårt mål är att ytterligare öka deras popularitet, säger Mikael Colebring, ny ägare och styrelseordförande i SoliferPolar AB.– Att koncentrera ägandet till endast två familjer, som båda dessutom finns i Sverige kommer att avspegla sig i effektivare kommunikation internt och det blir kortare beslutsvägar, konstaterar Mikael Engström. Detta blir positivt för både personal och återförsäljare och i förlängningen även för slutkonsumenten, menar han.Samtidigt kan han inte förneka att 2011 har inneburit en tuff tid för företaget, då man bland annat tvingats varsla personal.– Vi har dock stora förhoppningar inför framtiden och hoppas att vi inte ska behöva verkställa alla varsel, säger Mikael Engström i en radiointervju i P4 Västerbotten. Läs mer här: www.soliferpolar.com

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket