Sprinter husbilschassi med 3 axlar

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Med ensamrätt för Frankia-koncernen har Mercedes och Al-Ko Kober utvecklat ett 3-axlat husbilschassi.

Frankia 8400 är en av de första husbilar som byggts på den nya chassiet

Frankia 8400 är en av de första husbilar som byggts på den nya chassiet Det var något av en sensation när Al-Ko Kober, tillsammans med Mercedes-Benz, år 2006 kunde presentera ett lågbyggt AMC-chassi anpassat för Mercedes Sprinter. Tidigare hade man endast kunna erbjuda sina lågprofilchassier till framhjulsdrivna bilar – framför allt Fiat Ducato – men nu fanns alltså även ett bakhjulsdrivet husbilschassi signerat Al-Ko Kober.Lägre ramhöjd och individuell hjulupphängning, och därmed avsevärt förbättrade köregenskaper, var de främsta fördelarna. Vikten var däremot inte mycket lägre än hos ett ”normalt” Sprinter-chassi, främst på grund av den avancerade multilänkarmsbakaxeln – en konstruktion snarlik den på Mercedes personbilar – som vägde en hel del.Nästa lika stor sensation var det på höstens mässor, när de båda företagen kunde presentera ett Sprinter/AMC-chassi med tandemaxel. Konstruktionen består i princip av två bakaxelvaggor som svetsats ihop och sedan bultats fast längst bak på AMC-rambalkarna. Allt efter kundens önskemål kan chassiet sedan förses med en bakre ramförlängning.

Det var redan 2006 som Mercedes och Al-Ko Kober presenterade det första resultatet av sitt samarbete – då med spiralfjädrad bakaxel

Det var redan 2006 som Mercedes och Al-Ko Kober presenterade det första resultatet av sitt samarbete – då med spiralfjädrad bakaxel Bakaxlarna är luftfjädrade (direktverkande kompressorer). Framtill hittar man däremot Mercedes originalfjädring med tvärställd bladfjäder och stötdämparben.Drivningen sker via den främre bakaxeln, och den bakre är en ren stödaxel. Precis som på exempelvis bussar, kan den 3:e axeln avlastas (max. 30 sekunder) för att ge bättre fäste för drivhjulen när det är halt.Medan det 2-axlade Sprinter/AMC-chassiet finns i ett flertal utföranden, finns det nya 3-axlade med ett enda axelavstånd – 4 100 mm. Avståndet mellan de båda bakaxlarna är 1 070 mm, och maximalt överhäng baktill är drygt 2,8 meter. Det ”nakna” chassiet väger ca 1 900 kg, och eftersom största tillåtna totalvikt är 6 ton finns det goda marginaler för både påbyggnation och nyttolast.

Nu går det att bygga husbilar på 3-axlade Sprinter-chassier. Första modellåret är det dock endast Frankia-koncernen som har den möjligheten

Nu går det att bygga husbilar på 3-axlade Sprinter-chassier. Första modellåret är det dock endast Frankia-koncernen som har den möjligheten Två motoralternativ finns att välja på, med 160 eller 190 hästkrafter. Till den svagare motorn kan kunden välja mellan manuell och automatisk växellåda, medan den starkare motorn endast levereras med automatlåda.Det nya, 3-axlade Sprinter/AMC-chassiet är framtaget på uppdrag av Frankia-koncernen, som har ensamrätt på det under det första modellåret. Flera bilar från koncernen, byggda på chassiet, har också visats på olika mässor.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket