Viktigt veta verkliga vikten på husbilen

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

– Vi vägde bilen när vi var ute och körde, och det var tur att inte ”farbror blå” hade stoppat oss och kontrollvägt husbilen … – Jag hade plockat ut nästan allt ur husbilen, och ändå vägde den mycket mer än det står i registreringsbeviset att den ska göra … Två av de många påstående man ofta får höra när husbilsfolk träffas och diskuterar. Många tror dessutom att tillverkarna fuskar med de vikter de anger i sina kataloger och andra papper. Men så är inte fallet! CampingSverige ska här försöka reda ut begreppen.

En våg av det här slaget, som du kör över med husbilen, är en vettig investering om du är rädd om din husbil, din plånbok och ditt körkort. Finns i två utföranden – för upp till 1 000 kg resp. 1 500 kg/hjul

En våg av det här slaget, som du kör över med husbilen, är en vettig investering om du är rädd om din husbil, din plånbok och ditt körkort. Finns i två utföranden – för upp till 1 000 kg resp. 1 500 kg/hjul Alla ska vara likaFram till för några år sedan registreringsbesiktigades alla husbilar i Sverige. Detta betydde att både mått och vikt kontrollerades för varje enskilt exemplar, och det var dessa faktiska uppgifter som skrevs in i registreringsbeviset. (I sanningens namn ska det erkännas att inte alla bilar vägdes – hade importören vägt ett antal bilar som alla vägde lika, så brukade Bilprovningen inte bry sig om att väga samtliga exemplar av den modellen.)Sedan några år utnyttjar dock de flesta tillverkaren möjligheten (om några år blir det krav att göra så) att låta utfärda ett EU-typgodkännande – så kallat helfordonsgodkännande – för husbilar (och även husvagnar), så som sedan länge skett med personbilar.Vid ett helfordonsgodkännande visar tillverkaren upp ett exemplar av basfordonet, som kontrolleras på alla tänkbara sätt. Bland annat fastställs ”vikt i körklart skick” – det som tidigare kallades tjänstevikt.Därefter utfärdar tillverkaren ett så kallat CoC-dokument (Certificate of Conformity – intyg om överensstämmelse) för alla tillverkade fordon av samma modell. Klart definieratVad som ska ingå i ”vikt i körklart skick” finns reglerat i ett EU-direktiv – 97/27/EG. (Ett motsvarande direktiv finns för husvagnar.) Enligt detta direktiv ska följande ingå i ”vikt i körklart skick”: Kylvätska, oljor, 90 % bränsle (dit hör även gasol), 100 % andra vätskor (med undantag för spillvatten), verktyg, reservhjul och förare (75 kg). I vissa länder anser man också att 230 V-kabeln ska ingå i ”vikt i körklart skick” för en husbil.Enligt direktivet borde alltså alla basfordon ha samma vikt, men när det gäller husbilar (och husvagnar) är så inte fallet. Eftersom dessa fordon innehåller en stor mängd ”levande material” kan vikten mellan olika exemplar variera.Det kan till exempel bero på tillverkningstoleranserna för plywood, som gör att kvadratmetervikten varierar, eller på att trävirket till reglarna kan vara olika tätväxt. Dessutom kan både trä och textilier suga åt sig olika mängder fukt på vägen ”från ax till limpa”.Av dessa anledningar tillåter direktivet en viktavvikelse på ±5 %. Mycket tillkommerTill ”vikt i körklart skick” tillkommer sedan alla de, mer eller mindre nödvändiga, prylar som husbilen (eller husvagnen) extrautrustas med – antingen från fabrik, av återförsäljaren eller av kunden själv. Dit hör till exempel så ”självklara” saker som markis och cykelhållare, men även en större motor eller en exklusivare bilstereo lägger på kilon.Allt detta räknas som last och gör att marginalen för mat, kläder, personlig utrustning (och passagerare) minskar i motsvarande grad.Seriösa tillverkare anger därför i sina prislistor vad all tillvalsutrustning väger. Ansvaret är dittAtt blint lita på siffrorna i registreringsbeviset går alltså inte. Det är i stället du som förare som har ansvaret för att inte tillåten totalvikt – och tillåtna axelbelastningar – överskrids.Eftersom det är utrustningen i just din husbil som avgör hur mycket marginal det finns kvar för passagerare och det vi i dagligt tal kallar ”last”, är enda sättet att ta reda på detta att väga bilen.Det enklaste sättet att göra detta är att tömma allt löst i husbilen och sedan köra den till en ”krönt” våg. Det går givetvis lika bra att väga bilen i semesterlastat skick, och sedan – förmodligen – lasta ur det som gör att bilen väger för mycket.Ett bra hjälpmedel finns också att köpa hos närmaste husbilsåterförsäljare: En liten våg, med vilken du väger ett hjul i taget på din husbil. Med en sådan får du inte bara reda på vad hela bilen väger, utan också belastningen på varje axel. Du kan också kontrollera att bilen inte är ”snedlastad” – alltså att den är tyngre på den ena sidan. Räkneexempel på vikt Bifogad fil: Räkneexempel på vikt (38 Kb)

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket