Nu finns hela världen i en butik

Många tror kanske att papperskartan eller kartboken mer eller mindre har spelat ut sin roll. Tvärtom - intresset för kartor ökar trots nya appar och navigatorer.

Hela världen i en butik. Nyligen öppnade Norstedts Skandinaviens största kartbutik i centrala Stockholm.

Hela världen i en butik. Nyligen öppnade Norstedts Skandinaviens största kartbutik i centrala Stockholm. Med navigatorer i bilarna, kartor i telefonen och Google maps i datorn är det lätt att förledas tro att den klassiska fysiska vikbara papperskartan, eller kartboken, mer eller mindre har spelat ut sin roll.– De flesta tror nog det, men faktum är att det finns ett stort och växande intresse för kartor och marknaden för dessa är fortfarande enorm.Det säger Pedro Pettersson, chef för kartor på Norstedts förlag. Och han borde veta. Sedan 1985 har han arbetat med kartor på förlaget och innan dess jobbade han på Lantmäteriet – med kartor.– Navigatorer och kartor i mobiler fyller sina funktioner men de kan aldrig ersätta en riktig karta där man ser helheten och får en överblick. Det handlar om olika behov. Tvärtom är jag förvissad om att dessa nya tekniker i stället bidrar till ett ökat intresse för kartor, inte minst bland ungdomar. Största kartbutikenSom ett bevis för detta öppnade Norstedts nyligen en stor kartbutik i centrala Stockholm.– Det är Skandinaviens största kartbutik, förmodligen norra Europas största.Över 20 000 olika kartor, eller titlar som man säger på förlaget, går det att hitta där. Storsäljarna är sedan 20 år tillbaka Motormännens vägatlaser över dels Sverige, dels Europa. Båda dessa uppdateras årligen för att alltid vara aktuella. Motormännens Sverigeatlas har nu sålt i över en miljon exemplar.– Vägatlasen över Sverige har vi också brutit ned och delat upp i olika regioner som i huvudsak fungerar som turistkartor. Vill man åka runt i en del av landet under semestern vill de flesta ha en bra karta över området de befinner sig i.

Norstedts har aldrig sålt så många jordglober som under 2013.

Norstedts har aldrig sålt så många jordglober som under 2013. Världen krymperAtt världen har blivit mindre genom en allt mer globaliserad nyhetsrapportering och förändrade resvanor, tror Pedro Pettersson skapat ett nytt behov av kartor.– Det är klart att har man rest runt någonstans i världen så vill man ju visa var man varit. Eller så kan ett intresse väckas av att det händer dramatiska saker i ett land som nu i Ukraina. Då kan vi erbjuda tre, fyra titlar med enbart det landet.Väggkartor och jordglober är andra typer av produkter som det säljs mycket av.– Vi har aldrig sålt så många jordglober som under 2013! Det är svårt att förklara på annat sätt än att vi vill veta mer om hur världen ser ut geografiskt.En produkt som dock tappat i försäljning genom åren är stadskartor där också utgivningen minskat. Förklaringen är förstås att man hittar dit man ska med navigator eller kartan i mobilen. Ska man bara från punkt A till B behövs inte den överblick som en papperskarta ger.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket