Det har tagit många är för Opel att tvätta bort gubbe med hatt-stämpeln. Bilarna har blivit modernare och tuffare och följaktligen hittat nya köpare. När Astra Coupé nu förses med en potent turbomotor får Opel en riktig sprinter i stallet. Se upp gubbar för nu blåser hatten av!
Klicka för större bild Opel Astra Coupé Turbo, håll i hatten gubbarAstra Coupé har alltid sett tilltalande ut. Slanka väl avvägda linjer har givit bilen ett visst mått av exklusivitet trots att mycket delas med den vanliga Astran. Motorerna har varit opelskt driftsäkra och bra maskiner men ingenting som har fått de mer prestandainriktade kunderna att höja blicken. Opelingenjörerna har därför tagit till det gamla tricket med att blåsa nytt liv i motorn genom en turbo som med 0,8 bars överladdning ger motorn det önskade effekttillskottet. Motorn är tvålitersversionen av ECOTEC-motorn med 16 ventiler. Avgasgrenröret har integrerats med turbinhuset vilket ger en kompakt konstruktion och snabbt gensvar hos turbon. Motorn lämnar 250 Nm tillgängligt från 1950 till 5300 varv/min. Toppeffekten 190 hk tas ut vid 5400 varv/min. Siffrorna är på intet sätt sensationella men konstruktionen präglas av genomtänkt turbokonvertering vilket givit en mycket körbar motor. En modern turbomotor har inte de markanta spetsar i vridmomentkurvan som man kunde uppleva för 20 är sedan. Nu skulle förmodligen inte de flesta kunder märka att bilen hade en turbomotor, så mjukt och jämnt drar den. Kraften kommer tidigt och hänger med hela vägen upp till toppvarvet. Det enda som gör att vi inte ungär att det är en turbo är alla smått tramsiga turboemblem som misspryder bilen. Det känns minst sagt förlegat att basunera ut att bilen har turbo. Trots allt är det den lättaste vägen att blåsa liv i en motor och inte helt problemfritt om man ser till emissions- och bränsleekonomifrågor. Inredningen i bilen är i övrigt sober och funktionell. Såväl lång som kort sitter bra i framstolarna och baktill är det gott om utrymme för biltypen. Instrumenttavlorna är ljusa och lättlästa men innehåller bara det väsentligaste. Som extrautrustning kan en skinn- eller kombinerad skinn- och Alcantarainred-ning fås. Den senare är klart att föredra då del dels är snyggare och dels håller de åkande på plats när de laterala krafterna sätter in. För det gör de! Astra Coupé turbo är försedd med 17-tumshjul på vilket det monterats 215/40-däck, en extrem dimension bara för några år sedan. Det ser inte vackert ut med så lite gummi på fälgarna men det ger utmärkta köregenskaper. Responsen är omedelbar vid en kursändring och stötigheten mindre än väntat. Att köra bilen längs en krokig bergsväg med slät asfalt är en sann njutning och en upplevelse i sann sportvagnsanda. Opel har inte hemfallit åt frestelsen att förse turboversionen med sexväxlad låda vilket är en välsignelse. Fem hyggligt tätstegade och lättfunna växellägen är precis vad som behövs i en bil som denna. Lite mer ljud hade varit trevligt men turbon själ en hel del och Opel vägar säkert inte gå för långt i det avseendet. Bertones namn används på karossen. Bilen tillverkas nämligen i den namnkunniga italienska formgivarens fabriker i utanför Turin. Många är har gått sedan Opel fick bilvärlden att häpna med sin första Rekord Coupé. Formgivningen var väl inte den bästa och bilen gjorde verkligen skäl får namnet coupé som betyder avhuggen. På den tiden skilde sig coupén från sedanen enbart genom formgivningen. Mycket har hänt hos Opel sedan dess och idag är bilen värd epitetet sportcoupé genom sina prestanda och sina vägegenskaper. Den omtalade gubben med hatten göre sig icke besvär, om han ens finns kvar idag…FAKTA OPEL Astra Coupé Turbo 2.0 16V PRISi Sverige från 226 900 kronor PRESTANDA0-100 km/h 7,5 s. Toppfart: 245 km/h BI förbrukning: 8,9 l/100 km MOTORR4 1998 ccm Effekt: 190 hk/5400 varv/min Vridmoment: 250 Nm 5300 varv/min