Provkörd: SAAB 9-5 Griffin (2002-modell)

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Saab 9-5 Griffin är en bil som väl kan hävda sig med utländska konkurrenter i prestige-klassen. På flera av exportmarknaderna är det en bil som körs av kräsna och statusmed-vetna kunder och trots detta är Saab 9-5 en bil som i Sverige smälter väl in i mängden utanför stormarknaden eller på radhusparkeringen.

Klicka för större bild Förarplatsen erbjuder utmärkt Med halvturbokonstruktion (bara tre av motorns sex cylindrar driver turbon), signerad Per Gillbrand, framstår Saab 9-5 Griffin som mer teknikinriktad än flera av sina konkurrenter.Konceptet fungerar och ger märkbart bättre dragkraft på lägre varvtal än exempelvis Peugeots, Audis och Alfas motsvarigheter. Ljudet är däremot märkligt morrande vilket på sitt sätt ger den karaktär. Motorn är egentligen en Opelmotor och har den ovanliga cylindervinkeln 54°. 9-5 kombi har generösa utrymmen för såväl förare som passagerare och bagage. Förarplatsen erbjuder utmärkt komfort med bättre inställningsmöjligheter än i lillebror 9-3. Instrumenteringen känns hemtam med sin asymmetriska skala på hastighetsmätaren och sin knapp för ”black panel”.Naturligtvis sitter tändningslåset på mittkonsolen och inte vid rattstången, men så måste det vara på en Saab av hävd. Spelar ingen roll när man väl lärt sig att inte famla under ratten efter nyckeln. Bilen är påtagligt komfortabel med mjuk och behaglig fjädring i kombination med generös stoppning i sätena som för övrigt också är fläktventilerade.Styrningen har som de flesta bilar i klassen en viss amerikansk prägel, dock utan att helt tappa kontakten med vägbanan. Bilen är påtagligt lättkörd i alla farter och mycket följsam så länge man inte pressar den.  Vridmomentet kommer tidigt, redan vid 2500 varv ligger det på topp. Detta klarar inte framvagnen av och vid minsta ojämnhet i vägen eller på halt underlag måste bilen passas noga med ratten. Gör man inte det kan den sticka iväg åt oväntat håll. Märkligt att man ska finna detta hos en tillverkare som gjort framhjulsdrivna bilar i mer än 50 år.  Lastluckan är stor men ytterst välbalanserad och kräver därför ett minimum av kraft för att öppnas. Utrymmet sväljer det mesta så länge lasten är ren. De ljust gula mattorna behåller knappast sin ursprung-liga kulör särskilt länge annars. På det hela taget är Saab 9-5 kombi en lätt bil att leva med. I sitt Griffin-utförande är prislappen ganska hög men bilen ger ändå valuta för pengarna, i synnerhet för den som då och då beger sig ner i Europa för att köra motorväg.  Prestandan är lysande och bränsletörsten inte alltför stor. Vill du däremot ha en riktigt körglad Saab som passar på krokiga vägar gör du klokast i att satsa på en fyrcylindrig variant.FAKTA SAAB 9-5 Griffin PRIS:379 500 kr PRESTANDA0-100 km/h: 9,4 sekToppfart: 230 km/h MÅTT & VIKTLängd: 4810 mm Bredd: 1790 mmHöjd: 1500 mmTjänstevikt: 1740 kgLastförmåga: 440 kg MOTORMotor: V6 2962 ccm,Kompression: 9,8:1Effekt: 200 hk/5000 varv/min,Vridmoment: 310 Nm 1800-2500 varv/min

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket