Kabe 2003: En husvagn byggs

Resejournalisten Anne-Vibeke Isaksen har besökt en av Nordens största husvagnsfabriker, och berättar här hur en modern vinterhusvagn byggs. KABE-fabriken i Tenhult i Sverige, bygger Sveriges mest sålda husvagn.

KABE-fabriken i Tenhult.

Den första husvagnen blev byggd 1958, i familjen Blomqvists garage och fabriken blev byggd 1962. Redan från början var det Kurt Blomqvists mål att bygga en vagn i dom bästa materialen och av den bästa kvalitén. KABE utmärker sig genom att vara en riktigt bra åretruntvagn och förmodligen den bästa vintervagn som finns på marknaden.

Alla husvagnens beståndsdelar.

Alla husvagnens delar står klara till att bli samlade. Varje del är testad för optimal prestationsförmåga, och framställda av bästa material.

Sandwich-teknik.

Sandwich-teknik ger husvagnen styrka och stabilitet

Golvet limmas samman i flera lager, man använder en så kallad ”sandwich-teknik”. Det speciella med ”sandwich-tekniken” är den enorma styrka som flera lager ger, samtidigt med att man uppnår en låg vigt. Både golv, sidor och tak är framställda efter denna 3-lags ”sandwich-teknik”. En ”sandwich-vägg” i en Kabe är byggd med en aluminiumplatta ytterst, sedan en Ecoprim-isolering och till sist en fanérplatta.

Isoleringsmaterial.

Ecoprim är ett isoleringsmaterial som har slutna celler, dvs. materialet kan inte suga upp fukt eller vatten i motsats till många andra isoleringsmaterial som används på marknaden.

Golvvärmesystemet.

Golvvärme i alla KABEs husvagnar

Alla vagnarna har golvvärme. Värmerören ligger i banor som är fördelade över de ytor av golvet där man går och vistas, även på toaletten. Rören ligger på speciella metallplattor, vilket gör att värmen fördelar sig bra i hela vagnen. Golvvärmesystemet sätts under tryck i en längre tid, innan det godkänns till vagnen.

Golvbeläggningen.

Det sista momentet är själva golvbeläggningen, som inte läggs helt ut till väggarna. Beläggningen slutar ca. 5 cm från väggen för att främja avdunstningen av fukt från golvet. Två man kan framställa 6-8 golv per dag. Linoliumgolvbeläggningen ligger inte helt ut till kanten, då man hos KABE vet att där väggen och golvet möts skall ev fukt kunna avdunsta med hjälp av den invändiga tapeten.

Värmeelementen.

Värmeelementen Här monteras dom första värmeelementen, och vagnen görs klar för montering av väggar och tak.

Datastyrd maskin.

Här är en datastyrd maskin som automatiskt gör hål för fönster, dörrar och ventilationsluckor.

De färdiga väggarna.

Här ses de färdiga väggarna som är klara till att monteras på golvet.

Fuktavvisande tapet.

Fuktavhjälpande tapet Insidan av väggen i en KABE är klädd med en fuktavvisande och fuktavhjälpande tapet som är helt unik för en KABE-vagn.

Sidorna monteras.

Fönstren i en KABE är mindre än i vanliga husvagnar, för att inte uppnå för stora köldbroar.

Tre lager.

Här ses en närbild av de tre lagren, som sidor, golv och tak består av. Innerst den fuktavisande tapeten monterad på fanérplattan, sedan det mellersta lagret med Ecoprim-isoleringen och till sist aluminiumplattan som sitter ytterst. Det ca. 5 cm isolerande lager motsvarar en husmursisolering på ca. 30-40 cm.

Invändiga element.

Nu kan fler av dom invändiga elementen monteras. Både vatten- och elinstallationer görs klara.

Husvagnschassiet.

Chassi av galvaniserat stål

Chassiet blir framställt i Tyskland och varje modell har sitt eget specialdesignade chassi. Allt monteras nu med högsta precision för att uppnå mycket hög säkerhet och stabilitet, speciellt under körning. Chassiet är framställt av galvaniserat stål som inte rostar.

Däckmontering

Hjulen monteras och kontrolleras. De flesta däcken är så kallade 8-lags C-däck, som ger extra sidostabilitet och säkerhetsmarginal när vagnen är fullt lastad.

Aluminiumfälgar.

Alla modeller hos KABE kan beställas med aluminiumfälgar.

Aluminiumlister.

Alla sidor förses med aluminiumlister. Här under är det tätningsband och ett speciellt tätningsmedel, som också fungerar som lim. Det används ca. 22 kg tätningsmedel per vagn.

Värmeelement.

Alla vatten- och elinstallationer är monterade. Vattnet rinner i isolerade rör tätt intill värmeelementen (konvektorerna) för att undgå frostskader. Vattentanken och spillvattentanken är placerade frostfritt inne i vagnen, men kan betjänas utifrån.

Värmefördelning.

Ovan på konvektorn monteras speciella kabelkanaler. Dessa kanaler är speciellt utformade för att få luften till att cirkulera snabbt och där av få en bättre värmefördelning i vagnen.

Varde ljus!

Bakljuspartiet monteras och kontrolleras.

Dekalerna sätts på plats.

Alla invändiga luckor, t.ex. till spillvattenstanken, vattenbehållaren, toaletten och sällskapsrum monteras och tätas noga. Skyltar med namn, märke och modell sätts på vagnen. Åter igen är man noga med detaljerna. Alla vagnar som kommer till Danmark/Norge/Sverige bär namnet ”Made for Denmark/Norway/Sweden”.

Kabe tillverkar själva all inredning.

Inredning med hög funktion och optimalt utrymme.

För att ha fullständig kontroll över kvalitén har KABE själva valt att stå för inredningen och produktionen av samtliga inredningselement. Alla möbler, skåp m.m. är framställt av trä och fanér från eget snickeri. Alla modellerna är designade efter målet att uppnå högst möjliga funktion och störst utnyttjande av plats, samtidigt som att vikten skall hållas nere.

Inredning i skandinavisk stil.

Inredningen är ljus och vänlig i skandinavisk design och kvalitet. Här ses en modell XV2 med dubbelsäng bak, samt sittdinett.

En sista genomgång.

Innan husvagnen lämnar fabriken, går man igenom alla installationer en sista gång, innan den görs ren och klar för leverans.

En färdig vagn, klar för leverans.

Den röda färgen är genomgående för KABEs vagnar. Lastbilen är lastad med vagnar klara till den danska, norska och svenska marknaden. Samtliga är märkta med ”Made for Denmark/Norway/Sweden”.

Mer info: www.kabe.se

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket