Att kunna lita på säkerheten

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Det är inte så ofta vi tänker på det, varken när vi kör med husvagnen eller när vi köper den. Men säkerhetsutrustningen är en mycket viktig del och bör kontrolleras precis som färgen på gardinerna och komforten när det gäller dubbelsängen.

Vet du vad fjäder- och bromssystemet på din husvagn består av eller varför den är konstruerad som den är? Vet du hur fort du kan köra med husvagnen innan du råkar ut för en kritisk och farlig situation? Antagligen inte, för det viktigaste för oss är ju att den fungerar och lever upp till de löften som försäljaren gav oss. Och vi håller ju fartgränserna.

I 120 km/t blev husvagnen med AKS säkerhetskoppling verkligen testad på testbanan

I 120 km/t blev husvagnen med AKS säkerhetskoppling verkligen testad på testbanan Nutida forskningVarje dag sitter människor runt om i världen och funderar ut metoder och lösningar för att göra husvagnen säkrare. Företaget Al-Ko är ett av de största på detta område och gör på sitt testlabb i Tyskland upptäckter och uppfinningar som är till stor nytta för dig som har husvagn på släp. Och Al-Ko säger de ställer stora krav på sig själva för att göra din semester så trygg som möjligt.- Vi ser det som vår uppgift att garantera alla de som drar en husbil en säker och behaglig körning. Vi vill att de ska kunna tillbringa årets bästa dagar på ett säkert sätt och utan stress. Vi vill att de ska starta resan utan att behöva vara oroliga och återvända välbehållna efter semestern, säger Josef Böller, chef för konstruktionsavdelningen på Al-Ko.Bobil&Caravan besökte i höstas Al- Ko på deras huvudanläggning i Tyskland. Där fick vi ingående kunskaper om hur Al-Ko arbetar fram nya lösningar, hur de testar produkterna och vi fick en inblick i produktionen. Efter ett par dagar var vi mycket imponerade av det vi hade sett. Detta är högteknologi och produkterna som kommer ut på marknaden har verkligen genomgått otaliga tester innan de blir godkända för försäljning. Al-Ko är idag marknadsledande i Europa inom drag och axlar för husvagnar.

Att sitta inne i en husvagn när den testas på kullersten

Att sitta inne i en husvagn när den testas på kullersten AKS säkerhetskopplingVi ska presentera tre viktiga element på husvagnen som Al-Ko har utvecklat. Det första är AKS säkerhetskoppling. Husvagnen kan få sladd eller börja pendla och kränga, kanske p.g.a. halka, ojämn vägbana eller en snabb undanmanöver. Om du dessutom håller för hög fart finnes det inte något som stabiliserar den mycket obehagliga och trafikfarliga situation man kan hamna i. Därför utvecklade Al-Ko en säkerhetskoppling som de kallade AKS.– Detta är en koppling med speciella dämpningsegenskaper som motverkar farliga krängningar i kritiska trafiksituationer, säger testchef Robert Köhler vid Al-Ko. Vi fick själva vara med och testa vad det betyder att ha AKS. Under en test körde vi med bil på en testbana upp till 90 km/t med husvagn på släp. Chauffören började svänga från sida till sida och husvagnen började kränga okontrollerbart. Detta var väl att märka utan AKS. Därefter gjorde vi samma test med AKS. Vi uppnådde en hastighet på 120 km/t med slalomkörning innan husvagnen började röra sig okontrollerbart. Hemligheten med AKS är två friktionskuddar som pressar mot kopplingskulan från var sida. Dessa fungerar som fjädrar som pressar mot kulan med en kraft på runt 1,5 ton vardera. Friktionskuddarna slits efter hand, men håller ända upp till 5 000 mils körning. En indikator på kopplingen visar när de är uppslitna och måste bytas ut. Under körning ligger dessa kuddar an mot kulan och dämpar alla krängningsförsök på ett effektivt sätt. Al-Ko har egna specialutvecklade dataprogram som simulerar hur olika situationer påverkar bil och husvagn under körning. I dessa program kan man tydligt se hur AKS fungerar. AKS kan eftermonteras på alla vanliga drag. En annan av Al-Ko:s uppfinningar är en sexkantig gummifjädring som sitter i axeln. I motsättning till de traditionella stålfjädrarna är denna fjädring baserad på gummi. Vagnshjulet är monterat på en pendelarm, som i sin tur är fäst vid ett rör som går in i axeltunneln. Detta rör är trekantigt. Inne i axeltunneln, som är sexkantig, ligger det tre gummistavar, som blir liggande mellan axeltunneln och röret som pendelarmen fästs vid. Dessa gummielement är själva fjädringen. Om röret som pendelarmen är fäst vid utsätts för vridning, påverkas gummielementen som sitter mellan den yttre axeltunneln (sexkantsröret) och det inre trekantsröret. Detta medför att gummielementen i röret kläms ihop och konstruktionen ger perfekta dämpningsegenskaper och garanterar lång livslängd. En annan sak med denna gummifjädring är att den fungerar likadant oavsett temperatur. Vanliga stålfjädrar påverkas av temperaturen. Delta-axel Al-Ko har utvecklat en speciell axelkonstruktion. Fjädringen är en torsionsfjädring, men torsionsstavarna på varje sida bildar inte på linje, utan en V-form med vinkeln bakåt och uppåt. Detta gör att hjulen – både ovanifrån och bakifrån sett – ändrar vinkel under fjädring. Pressas hjulet uppåt ökar både negativ camber och toe-in. Om du inte ser detta klart för dig gör det inte något. Resultatet är följande. När husvagn med rätt axel kränger, kommer vridpunkten för krängningen bakifrån sett att ligga lågt. Tyngdpunkten ligger högre upp. Från fysiken vet vi att moment är kraft gånger arm. Armen är avståndet från vridpunkten till tyngdpunkten där kraften verkar. Ligger vridpunkten lågt blir armen lång och momentet stort, husvagnen kränger mycket. Geometrin i deltaaxeln medför att vridpunkten kommer högre upp, armen blir kortare, momentet mindre och vagnen kränger mindre.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket