Dethleffs husbilar 2022: Från ny plåtis till lyxkryssare

Dethleffs firar 90-årsjubileum vilket gör dem till Europas äldsta tillverkare av fritidsfordon. I år kommer bl a nyheter i serierna Globebus, Trend 90, Globetrotter XLI och Globetrotter XXL A.

En helt ny husbilsserie är Globetrail, Dethleffs egen plåtis. Plåtisjätten Pössl har byggt sina modeller i Dethleffs fabrik i många år, men nu är det alltså dags för Dethleffs själv att lansera en plåtis.

Initial finns två modeller, en 5,99 meters tvärbäddsmodell och en 6,36 meters med enkelbäddar. Dethleffs Globebus är en kompromiss för den som inte gillar att köra stora fordon, men tycker plåtisar har för lite komfort. Modellåret 2022 får Globebus en ny inredning med en mix av ljust trä och vita ytor tillsammans med ett golv med betongkänsla. Även köket har fått en uppgradering med ny placering av spis och diskbänk för att skapa större arbetsytor.

Globebus finns i två längder och planlösningar: Globebus 1 med en längd på 5,99 meter och en dubbelsäng installerad på tvären över det bakre garaget och Globebus 6 som är cirka en meter längre med enkelsängar längs bakpartiet. Båda planlösningarna kan fås i integrerat eller halvintegrerat utförande.

Trend 90

Dethleffs Trend 90 är en halvintegrerad jubileumsmodell med tilltaget utrustningspaket, bl a motor på 165 hk, läderklädd multifunktionsratt och mörkläggningsgardiner. Trend 90 är byggd på Citroën Jumper med ett lågt chassi och finns med åtta olika planlösningar.

Jubileumsklädseln ”Metropolitan” i ljusgrått smälter väl samman med inredningen som går i trä med vita ytor.

Trend 90 med inredningen Virginia och klädseln Metropolitan.

Trend 90 med inredningen Virginia och klädseln Metropolitan.

Globetrotter XLI

Tredje nyheten är helt omgjorda Globetrotter XLI med ny ut- och invändig design. Den helintegrerade husbilen har bl a fått ny design på bakpartiet i glasfiber med tydliga kanter, en smal bakljusramp och en diffuser i nedre kanten som påminner om bildesign. Bromsljuset och backkameran är snyggt integrerade i bakpartiet. En detalj att notera är de handtagslösa lastluckorna och garagedörrarna som istället har push to open-mekanism.

XLI 7850 med grå Collin-klädsel.

XLI 7850 med grå Collin-klädsel.

Globetrotter XLI är utrustad med connect-systemet som möjliggör smart styrning och övervakning av kylskåp, uppvärmning och belysning. Styrningen sker via en panel eller en mobil-app. Basfordonet som används en Fiat Ducato Maxi med AL-KO-chassi, tre axlar och 5,0 ton, alternativt även med 5,4 ton tillåten totalvikt. I standardutförandet drivs modellen av en 140 hk Euro-6-motor med Heavy Duty. Som tillval finns även motorutföranden med Heavy Duty med 160 hk eller 180 hk som tillval.

På tur med XLI 7850.

På tur med XLI 7850.

Globetrotter XXL A

Slutligen har vi Globetrotter XXL A, Dethleffs största modell, som fått ny design både ut- och invändigt. Den är 8,86 meter lång, byggd på Iveco Daily-chassi med 180 hk motor som har lastkapacitet på ca 1,7 ton och kan bogsera släp som väger upp till 3,5 ton. Globetrotter XXL A finns med två planlösningar som huvudsakligen skiljer sig åt av bäddarnas placering i den stora sovdelen bak i bilen: den ena planlösningen har en dubbelsäng i mitten, den andra har två enkelbäddar.

Nedsänkbar dubbelsäng i XXL A 9000.

Nedsänkbar dubbelsäng i XXL A 9000.

Kyl- och frysskåp med dubbelhängda dörrar.

Kyl- och frysskåp med dubbelhängda dörrar.

Alkoven i lyxiga XXL A med inredningen Amberes.

Alkoven i lyxiga XXL A med inredningen Amberes.

 

Nytt avsnitt släpps varje tisdag och fredag hela sommaren.

Se alla avsnitt
© 2022 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket