I Dorotea är man sugna på att fira jubileum, och räknar in de första prototyperna när man ska ”åldersbestämma” de två huvagnsmärken man tillverkar.
Läs allt om husvagner på CampingSverige.se
Snickerierna är gjorda i ”Mekong teak” med ljust beige detaljer i Polar Efter en regnig tältsemester i Norge i början av 1960-talet konstaterade Bertil Holmqvist och hans fru ”aldrig mer”. Väl hemkommen till Junsele började han därför skissa på en husvagn, och tillsammans med gode vännen Håkan Wallin byggde han en prototyp som presenterades i augusti 1964. Polar-vagnen var född, och den hade något så unikt som isolering av cellplast och både dubbelfönster och värmesystem skulle ingå i standardutrustningen. De första åren skedde tillverkningen i en inhyrd lada i Junsele, men hösten 1968 flyttade Polar in i en egen fabrik i Dorotea.
Grå detaljer kompletterar ”Mekong teak” i Solifers inredning Solifer i samma banorVid samma tidpunkt hade någon inom den finska storkoncernen Bensow – man tillverkade bland annat cykellyktor och mopeder, och bedrev bankirverksamhet – börjat tänka i samma banor, och 1964 kunde man visa upp en husvagnsprototyp. Som varumärke valde man samma som till mopederna – nämligen Solifer. De första åren tillverkades Solifer-vagnarna i England (där det på den tiden fanns en uppsjö av husvagnstillverkare), men 1969 kunde man flytta in i en fabrik i Björkby – strax norr om Helsingfors, och inte så långt från flygplatsen. I juni 1988 blev Polar en del av Lohja-koncernen, som redan 1975 hade övertagit tillverkningen av Solifer, och sedan hösten 2003 tillverkas de båda fabrikaten i samma fabrik i Dorotea.
Mörktonade fönster, nästan helt i nivå med karossen, finns på både Polar och Solifer JubileumsmodellerMed utgångspunkt från prototyppresentationerna har man utsett årsmodell 2014 till ”50-årsjubileum”, och både Polar och Solifer har för den svenska marknaden presenterat två välutrustade jubileumsmodeller. (I Norge och Finland uppmärksammas jubileet istället med ett särskilt jubileumspaket som går att välja till alla husvagnar i Polars respektive Solifers ordinarie modellprogram.)
Ny blå dekor, både till form och färg, kännetecknar 2014 års Polar-modeller. Även bakgaveln är ny PolarFör Polar är det den mest köpta modellen, Polar 560 CTH, och den populära långbäddsvagnen 590 LB som valts ut till jubileumsvagnar. Här finns bland annat handdukstork, gasolugn, större taklucka och mover i standardutrustningen. Dessutom är sittgruppen klädd i en för jubileumsvagnarna helt unik klädsel i grått tyg och svart skinn med tillhörande nackkuddar med 50-årsemblemet broderat. Även på utsidan uppmärksammas jubileet med 50-årsemblemet alldeles intill dörren och med fälgar som har kromfärgade ekrar med svart innanmäte.
Svart ”inramning” på merparten av Solifers 2014-modeller. Även här finns ny bakgavel med LED-belysning SoliferI Solifer-programmet är det modellerna Finlandia 560 MH (långbäddar) och Finlandia 600 LK (barnkammare) som utsetts till jubileumsmodeller. CD- och DVD-spelare, kyl med separat frys, mover och specialklädsel i sittgrupp är några av de saker som ingår i jubileumsspecialen. Dessutom är de två jubileumsvagnarna bland annat utrustade med särskilt framtagna svarta fälgar, ett 50-årsemblem bredvid dörren och hörnkuddar med Solifers logga.
Nackkudde med jubileumslogga i Polar, medan Solifer har loggan på hörnkudden Läs allt om husvagner på CampingSverige.se