Kabe 2022: Van byter färg - och får tungt tillval

Text: Daniel Andersson Foto: Kabe

Inne på sitt tredje modellår går Kabe Van från mörkgrå till vit. Dessutom finns nu ett tillval med tvillinghjul vilket ökar lastvikten med 850 kilo.

Kabe Van är namnet på den svenska husbilstillverkarens första plåtis som lanserades för två år sedan. Den byggs på Mercedes Sprinter med förhöjt tak och vattenburen golvvärme. Modellen förefaller vara särskilt populär bland husbilister som reser mycket, antingen i jobbet eller i ett aktivt fritidsliv. Därför erbjuder Kabe nu ett tillval med tvillinghjul vilket ökar lastvikten med 850 kilo och ger en tillåten tågvikt på 7 ton. Till modellåret 2022 blir standardfärgen vit med vit front. Gråmetallic finns kvar som tillval. Den som önskar markis kan beställa en elektrisk Thule‐markis som tillval. Kabe Van får även ett panoramafönster i taket som standard.

Kabe Van blir vit i grundutförande, men kan fortfarande fås med mörkgrå lackering.

Kabe Van blir vit i grundutförande, men kan fortfarande fås med mörkgrå lackering.

– För att öka känslan av ljus och rymd har Kabe Van nu ett panoramafönster i taket som standard. Mörkläggning och klädd belysningsramp runt takfönstret ingår i konceptet. Den högblanka interiören blir nu samma matta vita som i den nya Kabe Estate‐vagnen, säger Patrik Trofast, försäljningsansvarig.

Fyra Mercedes-modeller

Kabes husbilsprogram omfattar idag fyra Mercedes‐byggda modellserier; Van, halvintegrerade crossoverbilarna i Royal‐serien, helintegrerade Crown samt toppmodellen Imperial. Utöver dessa finns också den mindre Classic‐serien i 740‐längd på Fiat Ducato och erbjuds i tre varianter som halvintegrerad, crossover och helintegrerad.

Kabes husbilsbilsprogram omfattar idag fyra Mercedes-byggda modellserier.

Kabes husbilsbilsprogram omfattar idag fyra Mercedes-byggda modellserier.

– Alla våra husbilar genomgick en rejäl designförändring inför 2021. Nu fortsätter vi att uppdatera interiören i Royal, Crown och Imperial med betonginspirerat laminat på badrumsbänkskivan och i duschen på TDL‐modellerna. Nytt är också taklampor, belysningsramper, praktiskt handtag vid insteget och belysning som tänds vid upplåsning av bodelsdörren, berättar Patrik Trofast.

Sovrum med gott om stämningsbelysning.

Sovrum med gott om stämningsbelysning.

Alla Kabe-husbilar genomgick en rejäl designförändring inför 2021.

Alla Kabe-husbilar genomgick en rejäl designförändring inför 2021.

Svängd köksbänk med betong-känsla.

Svängd köksbänk med betongkänsla.

Komfort och säkerhet

En annan Kabe-nyhet är att de Fiatbyggda Classic‐bilarna får en helt ny förarmiljö med bl a ny ratt, pekskärm med infotainment, ny växelspak, ny dörrpanel, ny automatisk klimatkontroll och trådlös mobilladdare. Bilarna i Classic‐serien får också AC som standard i bildelen. Dessutom finns möjlighet att välja ett säkerhetspaket med autobroms, regnsensor, färdljusassistans med automatisk helljus‐avbländning, lane‐departure varning, adaptiv farthållare, vägskyltsassistans och attention‐assist. Förutom stabil husbilskaross med limmad konstruktion, uteliggare och extra kraftig infästning mot bildelen, finns stålramar kring batteri och vattentank för att förhindra att dessa kommer i rörelse vid en krock samt en bordskonstruktion där bordsskivan kan fällas undan vid körning.

Relaterade artiklar

Weinsberg 2022: Superlätt koncept ökar lastvikten

Sun Living 2022: Plåtis med smart alkov

Rapido 2022: Firar 60-årsjubileum med specialmodeller

McLouis 2022: Gör om sitt modellprogram

Kabe 2022: Estate ersätter Classic

Hymer 2022: Ny smidig och kompakt Tramp

© 2021 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket