Provkörd: Hymer Exsis-i 588 – Lättviktare med fördelar som väger tungt

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Hymer Exsis är modellen som lanserade begreppet 3-tonsklassen när den kom för tio år sedan. Nu kommer nästa generation och sätter en ny standard när det gäller design, karosseri och lätt konstruktion. Vi tittar närmare på en Exsis-i 588 som överraskar på många sätt.

Sportig och dynamisk lättviktare.

Sportig och dynamisk lättviktare. Nya Exsis är sportig, dynamisk och väger bara 2,84 ton, vilket följer trenden med allt mer kompakta fordon som kan köras med B-körkort. Även fullutrustad med tillbehör som markis, tv, antenn och multimediautrustning, finns det gott om plats kvar för packning upp till tillåtna 3,5 ton. Bilen vi provar, en helintegrerad Exsis-i 588, har enligt uppgift mer än 400 kilo till godo när man lastat den normalt, har dubbla gasoltuber, full vattentank och sitter två personer i den. Exsis finns även som halvintegrerad.

Sittgruppen är trivsam och den lilla L-formade soffan bekväm att sitta i.

Sittgruppen är trivsam och den lilla L-formade soffan bekväm att sitta i. LättmanövreradExteriört har Exsis fått ett ansiktslyft och känns tuff, modern och sober. Ett första intryck – både utifrån och inuti – är att bilen är väldigt behändig. Den är sju meter lång och knappt 2,90 hög, men den snygga designen gör att den känns mindre. Invändigt känns den däremot väldigt luftig och rymlig.Förarmiljön är behaglig och bilen är mycket lättkörd. Den ligger stadigt på vägen och följer fint med även i skarpare kurvor. Också i trånga lägen, som på en full parkeringsplats och på smala gator i en äldre stadsdel, klarade den sig bra. Till vänster om ratten finns en panel med ett antal lättåtkomliga kontakter samlade. I vårt exemplar sitter en Comfortmatic robotväxellåda som är mycket skön att köra. När man öppnar förardörren fälls ett trappsteg ut som sedan fälls in när man stänger dörren.I sittgruppen är det fin hemmakänsla och man sitter bekvämt i L-soffan. Många husbilar har en extrastol till höger när man kommer in genom bodelsdörren som antingen kan vara praktiskt och tillföra extra sittyta, eller som ofta mest är i vägen och skapar platsbrist. Här har man valt att ersätta den stolen med ett mindre förvaringsskåp i stället. Det skapar onekligen en luftig känsla och bidrar till att platserna i sittgruppen blir lättåtkomliga.

Sovrummet har två längsgående enkelbäddar med möjlighet att bädda ihop.

Sovrummet har två längsgående enkelbäddar med möjlighet att bädda ihop. Plats att sovaSovrummet har två längsgående enkelbäddar med möjlighet att bädda ihop till en stor. Här finns bra överskåp längs med väggarna och i varje hörn ett hyllplan för böcker och nattprylar. Ytan som finns mellan sängarna (om man inte bäddat ihop dem) är perfekt att ställa frukostbrickan på och ha telefon, vattenglas och andra nödvändigheter på. Under sängarna finns två rejäla garderober med plats för att både hänga och lägga kläder.Frontsängen når ned ganska lågt och man kommer upp i den utan någon större ansträngning. Bredden på liggytan är 150 cm och det går att ligga ända ut i kanterna på sängen utan att den blir obekväm. Den nedfällbara sängen har ju samma princip som de allra flesta sådana sängar har, men av någon anledning känns den extra ombonad och mysig. Kanske färgerna i tyget och träet spelar roll.

Spisen har tre lågor i vinkel, vasken är djup och rejäl. Till vänster om spisen finns en utfällbar arbetsskiva.

Spisen har tre lågor i vinkel, vasken är djup och rejäl. Till vänster om spisen finns en utfällbar arbetsskiva. Kök och duschKöket är beläget på ”styrbordssidan” av bilen. Spisen har tre lågor i vinkel och vasken är djup och rejäl. På det hela taget känns köksmodulen robust och har bra förvaring i lådorna. Man måste tänka på att vrida undan kranen innan man kan fälla ner luckan över vasken. När locken över vask och spis är nedfällda blir det en stor och fin arbetsyta här. Vi blev särskilt förtjusta i färg och form i badrummet. Det har dusch och toa i samma rum, men med smart utnyttjad yta, bra duschvägg och trätrall på golvet funkar det fint.

I garaget finns gott om plats med skenor och öglor för lastsäkring.

I garaget finns gott om plats med skenor och öglor för lastsäkring. Plats för lastBaktill finns ett riktigt stort garage med bra lastförmåga. Här får man in en skoter av normalstorlek både vikt- och utrymmesmässigt. Rejäla skenor med öglor för lastsäkring löper genom garaget. Här finns också ett par fasta hyllplan för snabb åtkomst av småprylar.

Vårt intryck av Hymer Exsis-i 588 är att den känns smidig och lättmanövrerad.

Vårt intryck av Hymer Exsis-i 588 är att den känns smidig och lättmanövrerad. Sammanfattning:Vårt intryck av Hymer Exsis-i 588 är att den känns smidig och lättmanövrerad. Till utseendet har den en smidig profil och fina linjer. Invändigt är den smart planerad, luftig och smakfullt inredd med harmonisk inredning i valnötsfinish och överskåp med vita högglansluckor. Att Hymer tagit vikten på allvar visar sig i de material och lösningar som använts i konstruktionen. Fakta Hymer Exsis-i 588Totalvikt: 3500 kgVikt i ”körklart” skick: 2910 kgLängd: 699 cmBredd: 222 cmHöjd: 277 cmChassi: Fiat Ducato 35 L ALKOMotor: 2,3 M-Jet/150 HkAntal sängplatser: 4 stAntal bältesplatser: 4 st

Nytt avsnitt släpps varje tisdag och fredag hela sommaren.

Se alla avsnitt
© 2022 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket