Acamp siktar på Europa

Ställplatssajten Acamp har etablerat sig i Sverige, Danmark och Norge. Finland är på gång och sedan är siktet inställt på Europa. – Vi vill bli Europas bästa marknadsplats för hållbar turism, äger grundaren Öjje holt.

Acamp lanserades 2021 och är en unik tjänst som erbjuder annorlunda ställplatser med ett mervärde i form av upplevelser. Grundaren Öjje Holt vill erbjuda ett alternativ till stora campingar med bassänger och aktivitetsprogram. Platser för övernattning där det också finns t ex café, restaurang, laxfiske, jordgubbsplockning, yogaretreat, älgsafari, mikrobryggeri eller helt enkelt bara vackra vyer och rogivande natur.
– Det finns ett glapp mellan tillgång och efterfrågan. Idén med Acamp föddes ur min egen frustration över att inte hitta dels en smidig bokningstjänst för ställplatser och dels trevliga ställen att stå på, säger Öjje som själv tillbringar närmare 60 nätter årligen i husbil.

Acamp har rest land och rike runt för att hitta lämpliga värdar.

Skalar upp

I dag är ett 100-tal ställplatser anslutna till Acamp.
– Vi har jobbat målmedvetet utan brådska för att handplocka värdar som stämmer in i vår profil. Men vi kommer att skala upp och expandera under nästa år.
Målet är att lansera tjänsten på den europeiska marknaden, framför allt Tyskland och Nederländerna. Tidigare i år fyllde Acamp kassan med 25 miljoner kronor från Spintop Ventures, LRF Ventures and Centripetal Capital. Det har bland annat möjliggjort nyanställningar och förvärv av appen Ställplatser.
– Finansieringen är för närvarande säkrad, vilket ger oss arbetsro i expansionsplanerna, säger Öjje.
Acamp har i dagsläget 12 anställda, varav sju utvecklare. Efter årsskiftet släpps appen i en ny version som kommer göra användarupplevelser ännu bättre.

Enkät

Nyligen genomförde Acamp en marknadsundersökning för att ge en bild av camping i Norden.
Enkäten besvarades av närmare 500 campare och visade bland annat att husbilsåkare prioriterar omgivningar och natur, använder appar för att hitta ställplatser, är intresserade av mat och dryck och vill minska sin klimatpåverkan.
– Undersökningen gav oss värdefulla insikter för vårt kommande utvecklingsarbete, men bekräftar också att vi erbjuder en tjänst som är relevant och efterfrågad, säger Öjje.
Han jobbar för att ställplatserna ska inse värdet av att hålla öppet en större del av året.
– Många vill använda husbilen året om och det finns mycket att vinna på en längre säsong. Jag var själv i Visby i januari, det var svinkallt ute, men jättemysigt inne i husbilen.

Trend

Enklare fordon för mobilt boende är en tydlig trend. Campingbilar, taktält och mindre husbilar tilltalar alltfler, något som passar väl in i Acamps strategi.
– Fordonet är inte målet i sig utan framför allt ett verktyg för att uppleva nya spännande saker. Som de mikrobryggerier vi jobbar med, till exempel Hopshed Brewery i Visby. De skapade fem ställplatser som lockar folk som vill testa närproducerad öl – en häftig upplevelse för camparen och en extra inkomst för värden. Win-win, säger Öjje.

Grundaren: Öjje Holt

Kort om: Acamp och Öjje Holt

Acamp är en nordisk marknadsplats för att hitta och boka en plats att campa på. Med värdar i Sverige, Norge och Danmark är det lätt att hitta ett alternativ till mer traditionella campingplatser. Här kan du övernatta vid exempelvis ett gårdsmejeri, en gårdsbutik, mikrobryggeri eller helt enkelt en vacker plats i stilla natur. Grundaren Öjje Holt är bland annat medgrundare till Acast och tidigare vd på Spotify Nordic, ansvarig för iTunes Retail Europe, Apple och landschef Home & Entertainment, Microsoft.

 

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket