Garage – med plats för en bil

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

”Garage är byggnader eller hallar avsedda för uppställning av fordon, vanligtvis personbilar.”

Första garagehusbilen från 1992, avsedd för en Ferrari Testarossa, salubjuds nu – nylackad och nykromad – för 165 000 euro

Första garagehusbilen från 1992, avsedd för en Ferrari Testarossa, salubjuds nu – nylackad och nykromad – för 165 000 euro ”Garage” deklarerar många husbils- (och husvagns-) tillverkare, och syftar då på ett långt bak placerat lastutrymme som är något större än normalt.Men det är knappast troligt att de läst definitionen ovan – hämtad från Wikipedia – för i bästa fall får man plats med en scooter eller mc i ”garaget”. I sämsta fall, ja då får man möjligtvis plats med ett par hopfällbara cyklar …

Utdragbar ”byrålåda” mellan husbilens axlar erbjuder Volkner Mobil

Utdragbar ”byrålåda” mellan husbilens axlar erbjuder Volkner Mobil Den första?Den första husbilen med garage, i varje fall som övertecknad kommer ihåg, var ett spektakulärt bygge som visades upp på den internationella mässan i Essen 1992.Royal Eagle var baserad på en torpedbyggd Scania. Måsvingedörrar på förarhytten och en, milt uttryckt, modifierad front fullbordade den yttre skapelsen.Mest imponerande, i varje fall utifrån sett, var emellertid ”shoppingbilen” som hade sin plats i det läderklädda garaget i den 12 meter långa husbilens bakre del. Här fanns skräddarsydd plats för en Ferrari Testarossa!Cirka 4 miljoner mark – på den tiden knappt 15 miljoner kronor – begärde man för hela härligheten. Fast då ingick förstås Ferrarin i priset!

Kanske en helikopter i stället för utflyktsbil? Då har Vario Mobil den här lösningen

Kanske en helikopter i stället för utflyktsbil? Då har Vario Mobil den här lösningen Lika exklusivtÄven i dag finns det företag som satsar på lösningar för den som absolut vill ha sin exklusiva sportbil med på resan.Tyska Volkner Mobil är ett sådant företag, som för ”bara” 1,7 miljoner euro erbjuder sin Performance-modell med patenterad, utdragbar ”byrålåda” mellan hjulaxlarna. Det vill dock till att husbilen står på helt slät – helst asfalterad – mark för att det hela ska fungera.En (minst) lika exklusiv lösning erbjuder Vario Mobil, som menar att man ska frakta sin hopfällbara helikopter i en specialdesignad släpvagn bakom husbilen …

En mer konventionell lösning från Vario Mobil, med plats för en Mini-cab i garaget

En mer konventionell lösning från Vario Mobil, med plats för en Mini-cab i garaget Mer överkomligtMen det finns, hos de flesta tillverkare av stora husbilar, mer överkomliga alternativ.Lilla Smart har länge varit populär utflyktsbil bland husbilsåkare, liksom Mini – gärna då i sommarkäckt cabrioletutförande. Nu har dessa bilmodeller fått sällskap av bland andra nostalgiskt designade Fiat Cinquecento och av Fiat Panda.Ett garage för någon av dessa bilmodeller stjäl inte så mycket av innerutrymmena, men kräver ändå att husbilen baseras på ett tungt lastbilschassi med hög lastförmåga – och hög tillåten bakaxelbelastning.

Smart kärra för Smart från Sawiko. Luftfjädrad och tippbar, så inga uppkörsramper behövs

Smart kärra för Smart från Sawiko. Luftfjädrad och tippbar, så inga uppkörsramper behövs För mindre husbilarFör den som föredrar en ”normalstor” husbil är ju ett garage en omöjlighet, helt enkelt därför att lastförmågan inte räcker till. Men för ägare till sådana husbilar finns ju alltid möjligheten att koppla en släpkärra bakom bilen.Sawiko, specialist på husbilstillbehör, tillverkar ett luftfjädrat specialsläp till Smart, men kan även erbjuda släp för lite längre personbilar.En annan lösning, som är vanlig i USA, är att koppla personbilen bakom husbilen med hjälp av ett A-format stag. Här i Sverige räknas dock detta som bogsering, med påföljd att högsta tillåtna hastighet blir 30 km/tim.

Populär variant i USA och tillåten i några europeiska länder. Men i Sverige räknas detta som bogsering, och då får det inte gå fortare än 30 km/tim!

Populär variant i USA och tillåten i några europeiska länder. Men i Sverige räknas detta som bogsering, och då får det inte gå fortare än 30 km/tim! Garage är stortGaragetrenden är stor nu för tiden, och de flesta lyxhusbilstillverkare har garagemodeller på programmet. De kunder som beställer den här typen av husbilar, är dessutom inte lika konjunkturkänsliga som de som köper något mindre bilar.Men det är inte bara trenden som är stor, även garaget i sig ska vara stort – i varje fall så stort att det rymmer en personbil. Om så inte är fallet, borde det betecknas ”rymligt lastutrymme” …

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket