Var tionde Mercedes-Benz Sprinter byggs för att bo i. Fler än ett dussin husbilsmärken på den svenska marknaden marknadsför Sprinter-baserade modeller.
Mercedes-Benz Sprinter hade premiär år 1995 och många såg redan då dess potential som bas för husbilbyggnationer. Idag väljer allt fler tillverkare att bygga på bilen och vart tionde exemplar som tillverkas blir en husbil. Till exempel valde svenska Kabe inför årsmodell 2023 att bygga alla sina husbilar på Sprinter-chassi. Allt eftersom nya generationer presenterats har nya tekniska innovationer introducerats. Den andra generationen kom till exempel med elektroniskt stabilitetsprogram (ESP), sidvindsassistent och Bi-Xenon strålkastare med kurvljus.
I den tredje generationen, som kom år 2018, introducerades bland annat den adaptiva farthållaren Distronic och senare också det röststyrda infotainmentsystemet MBUX. Ett system som också kan användas till att digitalt styra olika husbilsspecifika funktioner från bilens egen instrumentering. Idag finns Sprinter både som fram-, bak- och fyrhjulsdrivet chassi. Men det som gjort att andelen husbilar byggda på Sprinter verkligen vuxit är att det från och med 2021 går att beställa bilen som ”lös” förarhytt med drivlina. Det ger husbilsbyggare möjlighet att bygga sina bilar med stor flexibilitet vad gäller antal axlar, längd, axelavstånd och annat.
Från och med 2021 går det att beställa Sprinter som ”lös” förarhytt med drivlina.
Idag finns fler än ett dussin husbilsmärken med Sprinter-baserade modeller på den svenska marknaden. Dessutom har Mercedes-Benz sin egen kompakta campingbil Marco Polo i flera olika utföranden.
Marco Polo AMG Line.