Saab Car museum: Från tvåtakt till turbo

I de gamla industrilokalerna på Innovatum i Trollhättan finns idag över sjuttio år av svensk bilhistoria. När Saab gick i konkurs räddades museet tack vare ett gäng entusiaster och Trollhättans stad.

Det gör att vi idag kan få beskåda över 70 bilar från den första Ursaaben till dagens tekniska under. Bengt Wallin, pensionerad ingenjör från Saab, är en av de 50 Saab-veteraner som idag jobbar ideellt på Saab Car Museum.

Bengt Wallin, pensionerad ingengör från SAAB, idag SAAB-veteran som kan svara på de flesta frågor besökana har.

Bengt Wallin, pensionerad ingengör från SAAB, idag SAAB-veteran som kan svara på de flesta frågor besökana har.

– Det är fantastiskt roligt att gå hit och hjälpa till. Den nyfikenhet och engagemang som finns hos besökarna gör det värt varenda minut! Häromdagen hade vi en familj från England här. Det var en man och hans tre söner och alla körde Saab. Med lysande ögon och stora leenden går de runt och diskuterar skruvar, muttrar, förgasare och motorernas egenskaper på bilarna, berättar Bengt Wallin.

Här finns SAAB i alla olika utföranden och modeller.

Stor samling

På museet finns den allra första Saaben i sällskap av rally- och sportbilar och naturligtvis standardbilarna som rullat på våra gator i årtionden. Samlingen består av ca 120 bilar varav ca 70 av dem är utställda. Den första Saab 92001, mer känd som ”Ursaaben”, är från 1947.

– ”Å, en sådan hade vi”, det är den vanligaste kommentaren vi hör här, berättar Bengt Wallin.

Han jobbade under många år med utvecklingen av Saabs automatväxellåda och idag som pensionär tycker han det är fantastiskt roligt att få träffa alla entusiaster som varje år kommer till museet.

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Saab, grundades år 1937. Då tillverkades det militära flygplan i Trollhättan. I slutet av andra världskriget började man det första arbetet med en bilprototyp, då i Linköping. Resten är bilhistoria.

Historien om Saab Car Museum

Saab Car Museum slog upp portarna första gången 1975, Initiativtagaren till detta var Albert Trommer, legendarisk chef för besöksverksamheten på dåtida Saab-Scania-Personbilsdivisionen. Den första lokaliseringen var något modest. Belägen i källaren under den gamla Saab-ANA återförsäljaranläggningen var museet inte helt enkelt att hitta, många besökare hamnade på Saabs huvudport på Stallbacka där de fick en stencilerad karta att navigera efter.

En Saab Turbo motor kan beskådas på nära håll på Saab-museet.

Detalj från SAAB-museet.

Kommer du ihåg Toppola?

Toppola var en campingtillsats ursprungligen tillverkad för Saab 99 combi coupé och som producerades av företaget Scando i Landskrona. Genom att ta bort bakluckan och montera tillsatsen kunde man, på under en halvtimme, lätt konvertera sin bil till en husbil. Toppola hade en inre ståhöjd på två meter och en säng på 170 x 200 cm. Toppolan kunde utrustas med kök och även med uppvärmning för att användas på vintern. Totalt sett ökade Toppolan vikten på bilen med ca 115 kg. Toppola gjordes först för Saab 99, men senare också för Saab 900, Saab 9000, Saab 9-3 och Ford Sierra och Ford Scorpio. Källa Wikipedia.

Toppola var en campingtillsats ursprungligen tillverkad för Saab 99 combi coupé.

Historien om Saab Car Museum

Saab Car Museum slog upp portarna första gången 1975, Initiativtagaren till detta var Albert Trommer, legendarisk chef för besöksverksamheten på dåtida Saab-Scania-Personbilsdivisionen. Den första lokaliseringen var något modest. Belägen i källaren under den gamla Saab-ANA återförsäljaranläggningen var museet inte helt enkelt att hitta, många besökare hamnade på Saabs huvudport på Stallbacka där de fick en stencilerad karta att navigera efter.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket