Annelie och Ludwig Eliasen köpte den första Dethleffs Globebus Performance 4x4 i Skandinavien. Efter premiärturen på 500 mil i sex europeiska länder är de övertygade. – Detta är den optimala fyrhjulsdrivna husbilen. Med Dethleffs 4x4 finns det inget som stoppar oss!
Dethleffs Globebus Performance 4×4 väckte stor uppmärksamhet när den lanserades förra hösten. Den halvintegrerade modellen är Dethleffs första fyrhjulsdrivna husbil och designad för äventyr i alla miljöer och på alla underlag. Det kompakta formatet – 685 centimeter lång och endast 220 centimeter bred – gör husbilen lättkörd och med kraftfulla batterier, vattenfri toalett och 5G-router är modellen perfekt för spännande resor off grid. Med en tuff och tilltalande exteriör design har Dethleffs Globebus Performance 4×4 blivit en favorit hos både kunder och branschtidningar. Modellen belönades tidigare i år med det prestigefyllda priset iF Design Award.
Läs mer om Dethleffs Globebus Performance 4×4 här!

Med Dethleffs Globebus Performance 4×4 är Ludwig och Annelie självförsörjande på gas, el och vatten i upp till en vecka.
När Annelie och Ludwig Eliasen från Ludvigsborg utanför Hörby fick se Dethleffs 4×4 i sitt Instagram-flöde blev de genast eld och lågor. De insåg att modellen har allt som de letat efter.
– Allt vi ville ha finns i Dethleffs Globebus Performance 4×4. Den är snygg, välplanerad och välutrustad till ett rimligt pris. I vårt tycke är det den optimala fyrhjulsdrivna husbilen, säger Ludwig.
Paret skaffade sin första husbil för fem år sedan. Det var en äldre alkovbil som de renoverade och döpte till Bettan. Den byttes sedan mot en helintegrerad Dethleffs Trend I 7057 EB, som på grund av sin storlek fick heta Biggan. De trivdes mycket bra med Biggan, men insåg så småningom att de har behov av en mer kompakt husbil som är smidig att manövrera.
– Vi älskar Italien och det kunde ibland vara lite klurigt att köra en stor helintegrerad husbil i små byar eller på smala landsvägar. Ofta kom vi hem med ett antal repor och bucklor, vilket var både tråkigt och dyrt att åtgärda, säger Annelie.
Annelie och Ludwig började jämföra olika husbilsmodeller och hade ett tydligt krav.
– Fyrhjulsdrift var ett måste för oss. Vi vill vara trygga med att vi kan ta oss fram överallt och inte riskerar att fastna i lera eller blött gräs. Vid ett tillfälle i Polen fick en traktor dra loss vår husbil och det vill vi inte vara med om igen, säger Annelie.
Ett annat villkor var en invändig takhöjd som passar för Ludwig som mäter 195 centimeter över havet. För honom var det också viktigt med ett energisystem som gör dem självförsörjande vid fricamping.
– Vi vill fricampa så mycket som möjligt och känna oss säkra på att energiförsörjningen räcker länge.
Båda tycker dessutom att husbilens utseende är viktigt.
– Vi ville inte ha en vit husbil, designen ska matcha fordonets stil och våra egna preferenser. Både interiört och exteriört.
Konfigurera din egen Dethleffs 4×4 här!
Till slut valde Annelie och Ludwig mellan fem modeller från olika varumärken. Efter att ha gjort noggranna jämförelser var beslutet enkelt.
– Dethleffs 4×4 har ett helt fantastiskt grundkoncept med massor av utrustning som standard, till exempel 32 tums-tv, markis med LED-belysning och batterier på sammanlagt 263 Ah. Mer husbil för pengarna går inte att få, säger Ludwig.
Båda tycker det är ett stort plus att husbilen är byggd på Volkswagen, ett varumärke de har stort förtroende för.
– Det är ett robust chassi med motor på 163 hästkrafter, differentialspärr, 8-växlad automatlåda, förstärkt framaxel och luftfjädrad bakaxel. Allt detta borgar för hög körkomfort. Dessutom är det nu möjligt att väga upp bilen från nuvarande 3880 kilo totalvikt till 4500 kilo totalvikt, något vi kommer att göra, säger Ludwig.
Tack vare Dehtleffs Connect-appen är det lätt att styra funktioner som till exempel belysning och temperatur.

– De bästa dagarna är de vi tillbringar med husbilen, säger Ludwig och Annelie.
Annelie och Ludwig fick sin nya husbil levererad i somras och styrde genast kosan mot sydligare breddgrader. Första resan med bilen – som fått namnet Bertha – blev över 500 mil lång med besök i Tyskland, Frankrike, Schweiz, Italien, Slovenien och Tjeckien.
– Det var en underbar resa! Italien är favoriten och alltid fantastiskt. En annan höjdpunkt var Schweiz som är så vackert och Slovenien var en positiv överraskning. Vi minns särskilt ölfontänen på torget i Zalec där man köpte en sejdel och fick provsmaka sex lokala ölsorter direkt från ölfat, berättar Annelie.
Paret drivs av upptäckarlust och nya upplevelser.
– Det som lockar med mobilt boende är flexibiliteten, att få uppleva nya vyer. Vi har alltid vårt rullande hem med oss, men byter trädgård varje dag, förklarar Annelie.
Tidigare har paret haft runt 70 husbilsnätter per år, men med den nya husbilen kommer det att bli fler.
– Nu är vi inte beroende av väderleken, utan kan ta oss fram tryggt och säkert året om, säger Ludwig.
Se modellens alla specifikationer här!
Det går inte att ta miste på deras entusiasm över sin nya husbil.
– Vi är så nöjda. De bästa dagarna är de vi tillbringar med husbilen. Vi trivs hemma också, men det är alltid något som behöver göras som städning eller gräsklippning. Att städa husbilen tar fem minuter och det gör inget om den är smutsig på utsidan. Den är gjord för det, det till och med klär den, skrattar Ludwig.
Med Dethleffs 4×4 är de redo att förverkliga sin stora dröm – att köra de oländiga höglandsvägarna på Island, så kallade F-roads.
– Det vore en häftig upplevelse att korsa floder och lavafält medan man tittar på mäktiga berg, glittrande glaciärer och höga vattenfall. Man tar båten från Jylland i Danmark via Färöarna, en resa på närmare tre dygn. Det är dyrt, men förhoppningsvis kan vi göra det nästa sommar, avslutar Annelie.
Annelie och Ludwig driver kanalen Our Third Home. Följ deras husbilsäventyr här – på Youtube och på Instagram!
– VW Crafter med 163 hk (120 kW), 8-växlad automatväxellåda och Indium Grey lackering
– Fyrhjulsdrift med förstärkt framaxel, differentialspärr, förhöjd fjädring och luftfjädring på bakaxeln
– Assistanspaket Advanced med ACC och intelligent hastighets- och körfältsassistans
– AirCare Climatronic klimatautomatik
– Campernet 5G-router med takantenn, 32″ smart-TV, SCU Light och DiscoverPro navigationssystem
– 95 Ah AGM-batteripaket, dieselvärmare och 131-liters kompressorkylskåp
– 10 års täthetsgaranti
Chassi: VW Crafter 4Motion
Motor: 2.0 TDI, 163 hk
Växellåda: 8-stegsautomat
Vridmoment: 400 Nm
LxBxH: 685/220/288 cm
Totalvikt: 3880 kilo
Lastvikt: 677 kilo
Färskvattentank: 100 liter
Spillvattentank: 90 liter
Pris: fr. 1 608 000 kronor
Dethleffs är ett tyskt företag som grundades år 1931 och är känt för att ha tillverkat den första tyska husvagnen. Varumärket har ett brett utbud av husvagnar och husbilar, från kompakta modeller till lyxigare varianter.