Konkurrensen hårdnar i mellanklassegmentet. Nu kommer Audi med en bil som på många punkter är i det närmaste identisk med sina medtävlare. Det kan inte vara en tillfällighet att ett antal bilar i samma segment har så likartade data. Mått, motorer och tekniska lösningar är näst intill identiska och gör det svårt att skilja dem åt.
Klicka för större bild AUDI – Bäst med diesel Audi introducerar nu en ny A4 som kommer med inte mindre än två helt nya motorer. Men en sak har man behållit som ett adelsmärke för familjen och det är quattro, ett system vi även hittar på nykomlingen. Unikt är också Multitronic som helt ersätter konventionell automatläda på A4. Att yttermåtten bara skiljer på enstaka mm och motorernas innermått på tiondelar därav är kanske bästa beviset för att biltillverkarna idag har rätt bra kontroll på vad konkurrenterna gör. Det är därför svårt att hitta sensationella avvikelser på nya bilar i jämförelse med konkurrenterna. Audi A4 har vuxit precis som alla andra bilar i segmentet och ser nu inte bara ut som en A6:a utan känns även som en. Utseendemässigt har bilen en mer markerad kilform än tidigare men detaljer som kylarmaskering och bakljus ger den ändå ett typiskt Audi-utseende. Utrymmet är bättre tillvarataget och långa förare sitter utmärkt, i synnerhet som ratten har extremt lång slaglängd på rattstången. Baksäte och bagageutrymme har ingenjörerna också trollat med och lyckats utvinna mer plats än förut. Kvaliteten på material, såväl invändigt som utvändigt, är som vanligt hos Audi mycket hög. Displayer och instrument är underverk av tydlighet och man kan inte låta bli att häpna över den tyska grundligheten när man slår fram nästa servicetillfälle. På testexemplaret på 2.5 TDI quattro stod det t ex att service skulle göras om 44 490 km eller 704 dagar! En helt nyframtagen 2-liters bensinmotor kommer att utgöra basmotorn i A4. Det är en femventilskonstruktion och motorn lämnar 130 hk. All tänkbar ny teknik finns naturligtvis på plats och ändå blir intrycket rätt platt. Motorn när inte samma nivå av vibrationsfrihet, smidighet och har inte det bett som exempelvis Fords motsvarande maskin. Från att ha varit en lagom motorstorlek har plötsligt en 2-litersmotor börjat kännas klen när bilarna väger 1,5 ton! Mer lämpad bilmodellen är då den likaledes nya V6:an på 3 liter. Liksom de övriga motorerna i A4 är V6:an längsmonterad och därför av 90-konstruktion. Den gör sitt jobb klanderfritt och hanterar bilens vikt bäst av bensinmotorerna. Annat än ett rent transportmedelDieslarna är de klart bästa motorerna med sitt sagolika vridmoment redan vid låga varv. 1.9 TDI är en gammeldags tvåventilsmotor om dock med en avancerad bränsleinsprutning som gör den till min favoritmotor i A4. Här slipper man den sexväxlade lådan som är standard i 2.5 TDI och dessutom har den oöverträffad bränsleekonomi. Avstämningen av chassit varierar tydligt mellan de olika modellerna. är man ute efter en bekväm bil ska sportchassi undvikas som får varje asfaltskarv att märkas. Med standardsättning och med V6-motor är A4 en mycket bekväm bil med egenskaper i många avseenden som sina större syskon A6 och A8, Tyvärr innefattar detta också hanterlighet och allmän körkänsla. Bilen känns helt enkelt som en större än vad den är. Den härliga känslan av att ha bilen i sin hand försvinner i takt med att vikten och vändradien ökar och i A4 har den helt enkelt gått för längt om bilen ska ses som något annat än ett rent transportmedel. En intressant iakttagelse är att alla modeller med bensinmotor numera har synliga, förkromade, ibland dubbla, avgasrör medan dieslarna har gömda avgasrörsmynningar under den bakre karossplåten. Man kan fråga sig om detta avspeglar tillverkarens syn på renheten hos avgaserna. I så fall har svenska myndigheter rätt i sin beskattningspolitik. Detta är emellertid synd då dieselalternativen är de klart bästa hos Audis nykomling. FAKTA AUDI A4PRISPris: Ej fastställt, ca 245 000 PRESTANDA0-100 km/h 6,9 s. BI förbrukning: 9,5 l/100 km MOTOR3.0 V6 2976 ccm, 220 hk/6300 varv/min, 300 Nm /3200 varv/min