Provkörd: Mitsubishi Pajero Wagon (2002-modell)

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

En av de verkliga klassikerna bland terrängjeeparna är Mitsubishi Pajero. Första modellen kom redan 1982 och fram till idag har tre miljoner tillverkats. Det är nu dags för den tredje generationen som blivit bekvämare och mer kromprydd men ändå fullt kapabel att köra Paris-Dakar med.

Klicka för större bild En riktig dragareDen stora nyheten på Pajero är att den har självbärande kaross. Samti- digt har den blivit bredare, lägre och längre än den nuvarande modellen. Terrängegenskaperna finns kvar men de stora förändringen ligger i landsvägsegenskaperna. Individuell hjulupphängning med dubbla länkarmar fram och avancerad multilänkupphängning bak har gjort underverk för komforten. En servoassisterad kuggstång har ersatt den gamla styrsnäckan och förbättringen är minst sagt påtaglig. Trots en mer avancerad konstruktion är nya Pajero 100 kg lättare än föregående modell. På motorsidan hittar vi en helt ny GDI-motor på 202 hk, den första V6-an med direktinsprutning på Europa-marknaden. Motorn lämnar 202 hk och ett generöst vridmoment på 318 Nm. Dieselmotorn är en helt nykonstruerad fyrcylindrig enhet på 3,2 liter som lämnar 165 hk och ett vridmoment på hela 373 Nm vid 2000 varv/min. Super Select kallar Mitsubishi det nya systemet som kontrollerar fyrhjulsdriften. Spaken på kardantunneln har inte längre någon mekanisk funktion utan styr bara elektroniken som gör det möjligt att välja mellan 1) bakhjulsdrift 2) fyrhjulsdrift med mellandiff och viskokoppling 3) fyrhjulsdrift med låst mellandiff 4) hög- eller lågväxel och 5) körning med låst bakdifferential. Med fyrhjulsdriften inkopplad enligt 2) lämnar det nya systemet 67% av kraften till bakhjulen och 33% till framhjulen. Om något av hjulparen spinner loss övergår drivningen till 50/50 genom viskokopplingen. Pajero tillverkas i två storlekar, den längre Wagon och den kortare ökenversionen Shogun. Wagon med sina fyra dörrar och längre hjulbas ger ett helt annat flyt i gången på landsväg och borde tilltala de flesta som köper en bil av denna typ. Shoguns kortare hjulbas gör den bättre på extrem terrängkörning, men vem kan ägna sig åt det i Sverige? Snarare blir det väl som ”caféjeep” vi mest kommer att se tredörrarsmodellen Shogun. Pajero tar sig fram i terrängen på ett utmärkt sätt och med bibehållen komfort tack vare de nya hjulupphängningarna. Den kan köras i stigningar upp till 35 graders lutning och vattendjup upp till 60 cm. Få torde ha användning för Pajeros förmåga i terrängen men väl för dess egenskaper som dragbil. Med rätt körkort är den maximala släpvagnsvikten för Wagon-modellen är 3300 kg och för Shogun 2800 kg. Automatlådan i Pajero har fem växlar samt Sporttronic-manövrering. Den tillhör den moderna typen av växellådor som ”lär sig” förarens körsätt och anpassar växlingarna därefter. Funktionen är oklanderlig men frågan är om inte biltypen passar bäst med en manuell låda. Den femväxlade manuella lådan är definitivt den bästa lösningen till dieselversionen, i synnerhet om man idkar någon form av terrängkörning. Framför allt är motorbromsen i utförsbackar på lågväxeln överlägsen automatlådans. Dessutom känns det rejälare med en manuell låda på en terrängbil. Av det yttre märks det att Pajero har en stor kundkrets i USA. Stylad formgivning och mycket plastkrom känns oviktig för en bil av denna typ men faktum kvarstår att Pajero behåller sin plats som en av de bästa bilarna i sin klass.MITSUBISHI Pajero WagonPRISPris 383 400:- PRESTANDA0-100 km/h 12,5Toppfart 185 km/h MOTORMotor: V6 GDI 3497 ccm. Effekt: 202 hk/5000 varv/min Vridmoment 318 Nm/4000 varv/min

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket