Joakim Lassen är dieselfantasten som för bara sex månader sedan inte kunde tänka sig att köra elbil. Nu drar han sin Hobby 720 med en Kia EV9 och är närmast lyrisk. – Jag ser bara fördelar med elbil i vårt husvagnsliv.
Dieselmotor med fyrhjulsdrift, gärna en Volvo. Så har Joakim Lassens bilpreferenser sett ut i alla år, ända fram till för ett halvår sedan. Han kör mycket bil i sitt yrke på ett logistikföretag och när det blev dags att byta bil dök frågan om att skaffa elbil upp.
– Jag var skeptisk. Jag hade föreställningen att räckvidden var dålig, det var bökigt att ladda och dessutom nästan omöjligt att dra en husvagn. Men jag hade fel, säger Joakim.
Tillsammans med sin partner Maria och deras tvillingar Carl och Cornelia lever han ett aktivt husvagnsliv som innebär en årlig långresa till Italien och ett stort antal kortare helgutflykter.
– För oss är husvagnslivet helt underbart. Fritt, enkelt och roligt – man har allting med sig, slipper krångla med hotell och vaknar alltid på rätt ställe.
Familjen är inne på sin tredje Hobbyvagn – en 720 UKFe med våningssängar i mitten, u-soffa längst bak och dubbelsäng till de vuxna fram.
Joakim är ordförande i Svenska Hobbyklubben. – Antalet medlemmar som drar husvagn med elbil ökar snabbt, säger han.
Trots sin passion för traditionella bilar har Joakim ett öppet sinne och valde faktiskt till slut en elbil som ny tjänstebil. Det blev en Kia EV9 som hämtades ut för bara fyra veckor sedan. Det har redan blivit tre husvagnsresor och Joakim är imponerad över hur bra det fungerar.
– Första husvagnsturen gick från Helsingborg till Mora, en resa på runt 70 mil. Det gick fantastiskt bra, resan var mycket bekväm och vi gjorde fyra laddstopp på vägen upp och tre på vägen hem, berättar Joakim.
Utan husvagn har Kia EV9 en räckvidd på 40–45 mil. Med husvagnen påkopplad, som har en totalvikt på 2,5 ton, räcker laddningen i upp till 25 mil. Joakim brukar räkna med runt 17 mils räckvidd för att vara på säkra sidan.
– Det blir ungefär två timmars resa innan det är dags att hitta en laddstolpe. Alldeles lagom för en bensträckare och att samtidigt rasta hunden. Är jag på arbetsresa passar jag på att svara på mejl under laddningen som tar 20–30 minuter.
Kia EV9 har 800-voltsteknik och laddas från 10 till 80 procent på ner till 24 minuter.
Joakim tycker att körupplevelsen med att dra husvagn med elbil är mycket bättre än med en bensin- eller dieselbil.
– Elbilen är urstark och du märker inte ens att vagnen är påkopplad. Accelerationen är grym och du kommer snabbt i väg vid rödljus. Om det blåser och vagnen tenderar att vobbla så påverkar det inte körningen, bilen ligger förfarande perfekt på vägen. Det är dessutom helt tyst i förarmiljön, säger Joakim.
I början av juli gör familjen sin årliga resa till Italien. Det blir det stora elddopet för elbilsekipaget, men Joakim är inte orolig.
– Min fru är nervös för Brennerpasset, men jag är säker på att elbilen hanterar detta bättre än vår gamla dieselbil. Det finns dessutom en bra infrastruktur för laddning i Europa.
Det enda negativa Joakim har upplevt hittills är att vissa laddningsstationer inte är dimensionerade för husvagnsekipage.
– Ibland tvingas man koppla av vagnen för att komma åt laddstolpen. Men det kommer garanterat att utvecklats på sikt, det finns till exempel en elbilsmack i Värnamo med 16 platser varav vissa är för långa ekipage och där finns även en butik med servering.
Joakim Lassen är dieselfantasten som blev omvänd till elbilsförespråkare.
– Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till en dieselbil. Kia EV9 och Hobby 720 är en perfekt kombination, avslutar han.