Lohja Caravans Oy Ab planerar att koncentrera sin husvagnsproduktion till Dorotea, Sverige. Bolaget har idag inlett MBL-förhandlingar om en minskning av 70 arbetsplatser i Finland. Syftet med detta arrangemang är att säkra bolagets marknadsposition på den växande nordiska marknaden. Lohja Caravans kommer även i fortsättningen att marknadsföra såväl Solifer- som Polar-varumärken.
Klicka för större bild Lohja Caravans är Nordens största tillverkare av husvagnar. Dess beräknade omsättning år 2003 är dryga 40 miljoner euro och resultatet förväntas bli positivt. Koncernen består idag av två skilda enheter, Sverige-baserade Polarvagnen och Finland-baserade Solifer Caravans, som bägge är grundade 1964. Polars marknadsandel i Norden är cirka 10% och Solifers cirka 8%. I Sverige är Polars marknadsandel över 15% och i Finland är Solifers marknadsandel över 25%.Den nordiska husvagnsmarknaden har varit på uppgång under ett antal år. För att säkerställa sin konkurrenskraft under dessa förhållanden planerar Lohja Caravans att koncentrera sin husvagnsproduktion till Sverige och att sluta med sin husvagnsproduktion i Finland senast sommaren 2004. Lohja Caravans har idag inbjudit representanter för arbetstagarna till MBL-förhandlingar. Bolaget påbörjar diskussioner om en nedskärning av cirka 70 arbetsplatser.
Klicka för större bild Den planerade koncentrationen av produktionen till Sverige skulle effektivera bolagets verksamhet samt minska på överlappande aktiviteter. Denna manöver kunde skapa Nordens största, modernaste och mest kostnadseffektiva husvagnsfabrik. Samtidigt skulle man frigöra resurser som kunde förstärka bolagets varumärkens (Solifer och Polar) produktutveckling och marknadsföring. Lohja Caravans verksamhet i Finland har varit förlustbringade under flera års tid, medan den i egna utrymmen verkande fabriken i Sverige varit lönsam. Lohja Caravans svenska fabrik sysselsätter idag knappa 90 personer.”Genom att koncentrera produktionen skulle Lohja Caravans förstärka sin marknadsposition och konkurrenskraft på Nordens växande husvagnsmarknader, stärka koncernens två varumärken, samt skapa förutsättningar att verka på andra håll i Europa”, säger Curt Lindbom, styrelseordförande för Lohja Caravans.Solifer har verkat i 40 års tid som en föregångare för trivsel, dragbarhet och trygghet inom husvagnsbranschen. Solifer kommer att förbli ett finskt varumärke i och med att dess planering och marknadsföring förblir i Finland. I Finland förblir även lokal försäljning, service och tekniskt stöd för bolagets produkter, samt koncernfunktioner såsom ekonomi, import och strategisk marknadsföring. Läs mer härwww.lohja.no och www.solifercaravan.com