Tältvagn: Camp-let är gjord för långa turer

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Från mobilehomes i Italien eller Frankrike till att själv köra med en Camp-let på kroken. Farten är inget hinder, den klarar snällt 130 kilometer i timmen på de franska motorvägarna.

Familjen består av säljare Lars Erichs, hustrun Hanne, som är sjuksköterska, samt Line 14 och Jeppe 12 år.

Familjen består av säljare Lars Erichs, hustrun Hanne, som är sjuksköterska, samt Line 14 och Jeppe 12 år. Fotograf: camplet.dk Tempo 100 etiketter pryder bakdelen, när familjen Erichs från Vojens rör sig söderut till två-tre veckor i värmen på en campingplats i Italien eller Frankrike. De har för länge sedan upptäckt att deras Camp-let är som skapt för långa turer ner över det europeiska vägnätet.Familjen består av säljare Lars Erichs, hustrun Hanne Erichs som är sjuksköterska, samt Line 14 och Jeppe 12.Vi har alltid åkt söderut på semester. Tidigare köpte vi ett färdigt paket, då vi bodde i mobilehomes som stod fast på en campingplats i antingen Italien eller Frankrike. För fem år sedan köpte vi en Camp-let Concorde och bortsett från att det kan rycka lite i bilen, när vi nu har bagage liggande ovanpå vagnen, märker man överhuvudet inte att man har vagnen med sig, berättar Hanne Erichs.Vagnen har som sagt fått en Tempo 100 godkännelse och får därmed köra 100 km/tim på de tyska motorvägarna. I frankrike får man köra hela 130 kilometer i timmen, medan Belgien tillåter en hastighet på upp till 120 kilometer i timmen, när man har tältvagn på kroken.- Vi har inte börjat köra fortare efter att vi fick Tempo 100 godkännelsen. Nu blir bara böterna lite mindre, när vi blir stoppade. Det är ju frestande att trycka på gasen, när Camp-letten ligger så bra på vägen, säger Hanne Erichs.Även om barnen nu har blivit tonåringar, är det fortfarande spännande att fira semester i tältvagn. På grund av deras ålder har det dock varit nödvändigt att investera i lite extra utrustning till Concorden.- Vi har köpt en sidokabin som vi sätter på tältet, så Line och Jeppe får varsitt rum. Lars och jag kan dela en kabin, medan barnen sover i den andra kabinen respektive det lilla extratältet, berättar Hanne Erichs.Familjen har på en tidpunkt talat om att byta ut Camp-letten till en husvagn men Hanne säger nej. Hon orkar inte släpa på en husvagn under flera dagar på en semester fram och tillbaka mellan Vojens och sydens sol, utan föredrar sin lättviktare med fri utsikt genom bilens bakruta.- Camp-let har under många år varit trendig i ett land som Holland, och vi upplever att det nu också breder ut sig här hemma. Folk får en välutrustad vagn med kök och bra sängar och kan samtidigt njuta av en flexibel semesterform och möjligheten att vara nära inpå naturen, säger Hans Jørn Nissen, marknadschef hos Camp-let A/S och tillägger: – Medan andra säljare av fritids- och semesterprodukter väntar stagnation eller nedgång i försäljningen som en följd av den världsomspännande finanskrisen, tror vi, att finanskrisen kan bli till gagn för oss. Folk kommer att tänka sig för lite mer när de köper långsiktiga konsumtionsvaror, och här kommer det givetvis att spela in att en Camp-let kan dras av en liten bil och nästan inte påverkar bränsleförbrukningen, säger han.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket