Det började med uppfinnandet av världens första kylskåp. Över hundra år senare är svenska Dometic världsledande på produkter för det mobila livet.
– Svensk innovation och hög kvalitet är ett arv som fortfarande genomsyrar hela vår verksamhet, säger Jonas Rodriguez, regionchef Norden.
I dag är Dometic ett globalt techbolag med inriktning på produkter som underlättar ett mobilt friluftsliv. Kylskåp, campingmöbler, gasolkök, ugnar, spisar, luftkonditionering, tält, förtält och markiser – friluftsmänniskor är välbekanta med Dometics varumärke och förknippar det med smarta, hållbara och snyggt designade lösningar. Grunden till Dometics framgång lades redan på 1920-talet av Baltzar von Platen och Carl Munters, två unga svenska ingenjörsstudenter som hade en till synes galen idé.
– De var övertygade om att det bästa sättet att skapa en kyleffekt var att använda värme. Till slut lyckades de konstruera ett kylskåp utan kompressor och rörliga delar – och utan is. Genom att tillsätta värme i en kokare, samtidigt som ett kylmedel cirkulerar i systemet, absorberas värmen och skapar en kyleffekt, berättar Jonas Rodriguez, regionchef för Dometic i Norden.
Klicka och läs mer om Dometics historia!
Baltzar von Platens och Carl Munters innovation visar sig vara världens första kylskåp och en av århundradets viktigaste uppfinningar. Till och med den store Albert Einstein blir imponerad och kallar uppfinningen för en snilleblixt.
– Kylskåpet fick ett patent och tillverkningsrätten hamnar år 1925 hos Electrolux, ett växande svenskt vitvaruföretag som under åren efter andra världskriget säljer miljontals kylskåp, säger Jonas Rodriguez.
På 1950-talet börjar Electrolux ta sig in på fritidsmarknaden och i slutet av 1960-talet ger företaget ett nytt namn åt sin avdelning för fritidsprodukter: Dometic. På 1970- och 1980-talen fortsätter intresset för det mobila livet att öka och Electrolux utvidgar sitt sortiment av fritidsprodukter.
– Dometic har under de senaste 20 åren utvecklats till ett globalt livsstilsvarumärke, säger Jonas Rodriguez, regionchef.
År 2001 blir Dometic ett fristående företag och står sedan dess på egna ben. De senaste 20 åren har företaget gjort en spännande resa och blivit ett globalt livsstilsvarumärke.
– Vi har fortsatt att utveckla smarta och ofta prisbelönta lösningar. Samtidigt har vi förvärvat ett antal företag, vilket ytterligare breddat produktsortimentet. Idag är Dometic synonymt med en friluftslivsstil som når från din altan och trädgård till vildmarkens äventyr, menar Jonas Rodriguez.
År 2015 börsnoteras Dometic på Nasdaq Stockholm och har sedan dess mer än fyrdubblat omsättningen. I dag har företaget över 7000 anställda och är verksamma i drygt hundra länder. Huvudkontoret ligger i Solna där även en stor del av utvecklingsverksamheten sker.
Köpet av den brittiska tälttillverkaren Kampa år 2018 är en viktig milstolpe för Dometic som nu marknadsför alla typer av tält – från mindre tält, familjetält och taktält till markiser och förtält till både husvagn och husbil.
– Vi har tält för alla typer av camping – vare sig man ska tälta på musikfestival, semestra med personbil eller campa med husvagn och husbil. Vårt tältsortiment följer friluftsentusiaster genom hela livet och erbjuder lösningar för alla behov, säger Jonas.
Den nya Dometic Tour-serien av uppblåsbara förtält med nya material, funktioner och innovativa uppgraderingar.
Tält är ett spännande segment där utvecklingen går snabbt framåt med bland annat nya material och funktioner. Förra året lanserade Dometic den nya serien Tour – uppblåsbara förtält tillverkade med den allra senaste tekniken.
– Dometic Tour är unikt med sin dope-dye-färgning som gör tälten färgbeständiga och dessutom förbrukar upp till 80 procent mindre vatten under tillverkningen. Framöver kommer vi att presentera fler innovativa tältnyheter som bryter ny mark på friluftsmarknaden, avslutar Jonas Rodriguez.
Läs mer om campingtält här och klicka här om du vill veta mer om markiser och förtält!
… Dometic är marknadsledande på uppblåsbara tält?
… Dometic bl a äger varumärkena Kampa, NDS, Igloo och Cadac?
… Baltzar von Platen sökte patent på en evighetsmaskin? Det beviljades dock aldrig.
1922. Carl Munters och Baltzar von Platen uppfinner absorptionstekniken.
1925. Electrolux påbörjar massproduktion av absorptionskylskåp.
1956. Utveckling och tillverkning av absorptionskylskåp för fritidsfordon.
1968. Electrolux etablerar Dometic Corporation i USA.
2001. Dometic blir ett fristående bolag, separerat från Electrolux.
2002–2014. Uppköp av tolv företag, bl a Oyster, SMEV och WAECO.
2015. Börsnotering på Nasdaq Stockholm.
2018. Dometic förvärvar tälttillverkaren Kampa.
2021–2022. Uppköp av tio företag, bl a Büttner, Igloo och Cadac.
2024. Lansering av tältserien Tour med nytt revolutionerande material.
2025. Fortsatt satsning på tält och markiser.
Fakta Dometic Group
Grundat: år 2001
Huvudkontor: Solna
VD: Juan Vargues
Antal anställda: ca 7 000
Omsättning: 24,6 miljarder SEK
Antal länder produkter säljs i: ca 100
Börsnotering: Nasdaq Stockholm sedan 2015