First Camp förlänger campingsäsongen

Under juli månad satte campingkedjan First Camp nytt all-time-high i omsättning. Med kampanjer som 3-för-2 och Husbilpasset kan campare förlänga sin säsong och få prisvärda övernattningar även under låg- och sensäsong.

Campingkedjan First Camp fortsätter att växa, både omsättningsmässigt och i antal destinationer. Juli 2025 blev den mest inkomstbringande månaden någonsin för First Camp med en sjuprocentig ökning inom camping och fyra procent på stuguthyrning.
– Det visar på campingsemesterns attraktionskraft och styrkan i First Camps erbjudande, säger vd Johan Söör.
First Camp är den största camping- och resortkedjan i norra Europa, med närmare 80 destinationer i Sverige, Norge och Danmark. Under året har flera förvärv gjorts, bland annat Vadstena Camping vid Vättern och tre campingar i Värmland – Sommarvik (Årjäng), Haganäset (Charlottenberg) och Herrgårdsliv (Kristinehamn). I juli togs även första steget in på den tyska marknaden genom förvärvet av Via Claudia Camping i sydtyska Bayern.

Via Claudia Camping är First Camps första anläggning i Tyskland.

Kampanj och husbilspass

För att underlätta för campare som vill förlänga säsongen har First Camp en sensommarkampanj som innebär att man kan campa tre nätter och betala för två. Erbjudandet gäller både camping och stugor under perioden 7 augusti till 26 oktober. Bokning sker endast online. För husbilsåkare finns ett särskilt erbjudande i form av Husbilspasset.
– Husbilspasset kostar 299 kronor och innehavaren av det kan bo på någon av kedjans destinationer för 250 kronor per natt, inklusive el, fria platsval och halva priset på tanktömning, berättar Kent Lodberg, marknadschef.
Passet gäller under veckorna 1–24 och 32–52, veckorna 27–32 är undantagna.

Herrgårdscampingen i Kristinehamn togs över av First Camp den 1 oktober 2025.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket