7-polig kontakt och 13-polig kontakt

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Det råder en stor förbistring i informationen om de kontakter som finns på marknaden. Det finns i princip fyra olika kontakter att välja mellan. Den gamla 7-poliga lär väl inte vålla särskilt stora problem. Den 12-poliga DIAB-kontakten från Djurle Industri AB. Denna kontakt har tyvärr inte lyckats med att bli standard. Detta är till nackdel för oss konsumenter då denna kontakt i sin funktion är överlägsen de andra. Man kan väl säga att den som vill undvika problem med kontakten byter till denna.

Klicka för större bild KontaktsvårigheterRedan för över 10 år sedan kom den 13-poliga Feder Multicon-kontakten. Denna är till fullo kompatibel med vår gamla 7-poliga. Det fanns även en svensk ganska dålig 13-polig kontakt under en tid.Den kontakt som vållar problem är den 13-poliga Jaeder-kontakten från Hella som har stiften placerade så att den inte är kompatibel med någon annan kontakt. Denna kontakt har mer eller mindre blivit standard i Tyskland och vi får räkna med att alla tyska vagnar kommer att använda denna kontakt som standard. De nordiska tillverkarna levererar för närvarande vagnarna med den kontakt som du vill ha undantaget är Bjölseth och Solifer som använder Multicon kontakten.När du köper bil bör du kunna övertyga handlaren om att leverera den med den kontakt som du vill ha. Jaeder-kontakten påstås ibland vara den nya standarden vilket inte är sant. I Tyskland kräver Caravanklubben att bilar och vagnar levereras med Multicon-kontakten eftersom man menar att alla gamla och nya vagnar bör vara kompatibla.Det kan bli problem när man kopplar samman de olika kontakterna med adapter och du skall se upp så att inte något ljus står på när strömmen är avslagen. ISO standard för 7-polig kontaktStift Märkn. Förbrukare Kabelarea 1 L Vänster blinkers 1.5 mm2 2 54g/52 Dimbakljus/+12V till vagnbatteri 2.5 mm2 3 31 Jord 2.5 mm2 4 R Höger blinkers 1.5 mm2 5 58R Höger bakljus, sidomarkeringsljus 1.5 mm2 6 54 Bromsljus 1.5 mm2 7 58L Vänster bakljus, sidomarkeringsljus 1.5 mm2           Några vagntillverkare har använt 58R till backljus vilket gjort att man med standardkoppling kört med backljuset tänt. ISO standard för 13-polig kontaktStift Märkn. Förbrukare Kabelarea 1 L Vänster blinkers 1.5 mm2 2  Dimbakljus 1.5 mm2 3 31 Jord (-) för pinne 1 – 8 2.5 mm2 4 R Höger blinkers 1.5 mm2 5 58R Höger bakljus, sidomarkeringsljus 1.5 mm2 6 54 Bromsljus 1.5 mm2 7 58L Vänster bakljus, sidomarkeringsljus 1.5 mm2 8  Backljus, ev. styrström till backspärr 1.5 mm2 9 30 +12V till förbrukare i vagnen 2.5 mm2 10  Laddström till vagnbatteri , kylskåp 2.5 mm2 11  Jord (-) till pinne 10 2.5 mm2 12    13 31 Jord (-) för pinne 9 och 12 2.5 mm2 För laddning av batteri och kylskåp kan pinne 9 och 10 användas styrda av reläer i vagnen. Har du 7-polig kontakt på bilen så kan du använda pinne 2 till +12V för laddning. Jord (-) på pinnarna 3, 11 och 13 skall inte vara sammankopplade i vagnen.Den 12-poliga DIAB kontakten använder ett kopplingsschema som levereras med kontakten.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket