Johan Skogeryd ny vd för Adria

Efter en frånvaro på sju år är Johan Skogeryd tillbaka i husvagns- och husbilsbranschen. Nu som vd för marknadsledande Adria. – Det är tacksamt att komma in i ett skede när försäljningen går i full fart framåt, säger han.

Den 1 november 2020 tillträdde Johan Skogeryd som ny vd för Adria. Johan har tidigare varit chef för Kabes försäljningsavdelning och har mångårig erfarenhet av branschen samt återförsäljarkåren. Han kommer närmast från ledningsgruppen för bemanningsföretaget Onepartnergroup Jönköping. Dessförinnan var Johan under sju år försäljningschef och marknadschef för elithockeylaget HV71.
– Det var ett roligt uppdrag, men just nu gör bara ont att titta på ishockey, säger Johan och syftar på HV71:s placering i botten av SHL-tabellen.

 

Johan Skogeryd är tillbaka i Kabekoncernen, nu som vd för Adria.

Johan Skogeryd är tillbaka i Kabekoncernen, nu som vd för Adria.

Störst i Norden

Desto behagligare är det att titta på Adrias läge som husvagns- och husbilstillverkare. Det slovenska företaget är idag marknadsledande på både husvagn och husbil i Sverige.

– Förra året blev vi för första gången största husvagnsmärket även i Norge. Så vi har stärkt våra positioner och är summerat största märket i Norden.

Orsaken till framgångarna är flera, enligt Johan.
– För det första har vi ett starkt återförsäljarnät. Därtill är Adria en bra produkt med kvalitet till rätt pris. En annan viktig faktor är duktiga designer, Adria är ett fritidsfordon som uppfattas som snyggt och modernt.
Johan ansvarar även för Adrias systermärke Sun Living, som också ökat sina marknadsandelar inom husbilssegmentet och nu står för ca 5 procent av försäljningen i Sverige.

Ökad efterfrågan

Johan ser med tillförsikt fram emot nästa modellår, av flera anledningar.
– Det verkar bli ytterligare ett år med semester på hemmaplan vilket gynnar branschen. Dessutom kommer det alldeles strax information om Adrias nya 2022-modeller, det ska bli spännande. Jag hoppas få möjlighet att besöka fabriken snart, det har av förklarliga skäl inte gått ännu.

Nu ligger fokus på att stötta återförsäljarna och säkerställa att de kan möta den ökade efterfrågan.
– Visst har vi haft utmaningar i spåren av covid, bl a med transport och logistik. Just nu går alla marknader i Europa bra samtidigt vilket gör det svårare att tillgodose efterfrågan. Men vi är väl rustade för 2022 och tror på fortsatt stark försäljning, avslutar Johan Skogeryd.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket