Bergholmgruppen fyller 30 år: – Vi ska vara den bästa leverantören

Med utgångspunkt i Kristinehamn har importbolaget Bergholm i 30 år sett till att hela Sverige har tillgång till husvagnar och husbilar i alla storlekar och prisklasser. – Det har varit en spännande resa med upp- och nergångar, säger Lars Bergholm, vd.

Det råder jubileumsyra i Kristinehamn. Bergholm – en av landets största importörer av fritidsfordon med varumärkena Knaus, Ci, Tabbert, Roller Team, T@b, Weinsberg och Morelo – fyller 30 år och det firas naturligtvis tillsammans med personal och återförsäljare. Det var Olle Bergholm som grundade företaget 1992. Han hade jobbat hos husvagnstillverkaren Cabby som bl a försäljningschef, men ville starta eget och fick kontakt med det tyska märket Knaus. Resan som importör fick en turbulent start.
– Det första som hände var att finanskrisen slog till och räntan steg till 500 procent. En kalldusch så klart, men farsan trodde stenhårt på detta och ville kämpa sig igenom krisen trots att marknaden var kass, berättar sonen Lars, vd sedan 2009.

Bergholms montrar på Elmia är alltid välbesökta.

Blev vändpunkten

Som en sista utväg valde Olle ut två husvagnsmodeller till en kampanj för att rädda verksamheten. Det fick bära eller brista – och det höll.
– Det blev proppen ur, vagnarna sålde riktigt bra och sedan började marknaden återhämta sig. Kampanjen blev vändpunkten, minns Lars.
Han skänker idag en tacksamhetens tanke till dessa två modeller; Knaus Südwind 520 TL och Knaus Azur 495 TL.

Lars tog studenten i juni -97 och började i pappas företag på måndagen efter.
– Jag fick hand om reservdelslagret. För att lära oss tyska tog jag och pappa kvällslektioner av en gymnasielärare hemma i Kristinehamn. Målet var inte att kunna ragga tjejer, utan vi läste högt ur reservdelskatalogen. Vi kunde beskriva en husvagn med korrekt grammatik, men inte prata om livet. Det var dessutom väldigt mycket värmländska i pappas tyska, säger Lars och ler åt minnet.

Lars och Olle i slutet av 90-talet.

Ung vd

Genom åren har olika varumärken tillkommit och några har försvunnit. År 2002 slogs Knaus och Tabbert samman vilket gjorde att Bergholm även började sälja Tabbert, Wilk, Weinsberg och Eifelland. Ett nytt importbolag startades tillsammans med Staffan Hamlet och Lars lämnade reservdelslagret för att resa runt med Staffan och ta hand om återförsäljarnätet.
– Staffan hade gedigen erfarenhet och jag lärde mig mycket av honom. När han senare klev av så slog vi ihop bolagen och jag blev delägare.

Under 2000-talet valde Lars att satsa fullt ut på familjeföretaget. Han började studera för att driva verksamheten och blev sedan vd, blott 31 år gammal, när pappa Olle gick i pension. Även detta skedde i en skakig tid. Leverantören KnausTabbert genomgick nämligen en rekonstruktion och stängde produktionen i åtta månader.
– Vi hade sanslös vind i seglen och var på väg att göra vårt bästa år nånsin. Då finns det plötsligt inga fordon att sälja. Så då sökte vi andra samarbeten vilket landade i vi tog in Carado och Eriba, berättar Lars.
KnausTabbert hämtade sig förhållandevis snabbt och Bergholm gjorde som man brukar – de gasade sig igenom krisen för att vara först ut ur kurvan.

År 2011 lanseras konceptet ”Vakna där du vill” som bl a innehöll en egenproducerad reklamfilm som visas på riks-tv och väcker stor uppmärksamhet. Det var en satsning på flera miljoner kronor som bidrog till att öka intresset för mobilt boende och hjälpte hela branschen på traven.
– Det var en jättekul produktion. Vi använder fortfarande slogan ”Vakna där du vill” som nu är både blogg och magasin.
Vid den här tiden har Patrik Jonsson kommit in som försäljningschef och delägare, och har en stor del i framgångarna.

Lars är vd sedan 2009.

Lyxiga Morelo

Vid den här tiden kom även lyxhusbilsmärket Morelo in i bilden. Knaus största husbilsmodeller sålde bra, men det fanns en efterfrågan på ännu större och lyxigare modeller. Morelo var ett nystartat företag av personer som grundat Concorde och efter rekommendation från Knaus skrevs ett kontrakt mellan Morelo och Bergholm. Det har utvecklats till en sällan skådad framgångssaga.
– Vi har sålt över 200 Morelo sedan starten, det gör Sverige till den största marknaden utanför Tyskland. Och det är intressant att notera att vi har mest framgång med de allra största Morelo-modellerna, säger Lars.
Sedan 6-7 år tillbaka finns även italienska märken i sortimentet. Ci och Roller Team utgör ett bra komplement till Knausgruppens utbud.
– Det är kul att göra affärer även utanför Tyskland. Den italienska kulturen är helt annorlunda och det har utvecklat oss som företag.
Via tälttillverkaren Inaca har Bergholm även en koppling till Spanien.

Morelo Grand Empire.

Brinner fortfarande

Efter att ha tillbringat hela sitt yrkesliv i branschen är Lars fortfarande lika engagerad.
– Jag har alltid varit bland de yngsta i branschen, nu är det inspirerande att själv vara ett bollplank till de unga som kommer in.
Ny på platsen som försäljningschef är Robert Magnusson. Lars och Robert är barndomsvänner och har hållit kontakten under alla år.
– Jag sommarjobbade faktiskt hos Bergholm 97-98, det första jag gjorde var att flytta Olles kontor. Nu möts vägarna igen och det är riktigt roligt, säger Robert.

Smaka på Camping – Bergholms egen mässa.

Ljus framtid

Företaget lägger stor vikt vid en trivsam arbetsmiljö och har tre värdeord; roligt – enkelt – lönsamt.
– Det är så vi vill att anställda och partners ska uppfatta oss. Har de inte kul så måste de säga till.
Målet är att fortsätta växa och ta fler marknadsandelar.
– Vi ska vara den bästa leverantören. Är vi bäst så har vi goda möjligheter att växa.

Möte med återförsäljarna på 90-talet.

Lars spår en ljus framtid för mobilt boende. Utmaningen ligger i att kvalitetssäkra branschen och hjälpa kunderna hela vägen.
– Det är komplexa varor vi säljer och det gäller att kunna leva upp till kundernas högt ställda krav.
Han märker också alltfler efterfrågar enklare övernattningsmöjligheter.
– Vi ser en trend med små och smidiga fordon, allt från tält och taktält till campervans och mindre husbilar. Vår mest sålda modell är Weinsberg 390, den billigaste och minsta husvagnen i vårt program.

Många tycker att husvagns- och husbilsbranschen är tio år efter bilbranschen, men det ser Lars Bergholm i så fall inte som något problem.
– Vår bransch är charmig och mår bra som den är. Den styrs fortfarande av många familjeföretag som är med och påverkar på ett positivt sätt.

Importör av fritidsfordon från Knaus, Ci, Tabbert, Roller Team, T@b, Weinsberg och Morelo. Grundades av Olle Bergholm år 1992 och drivs idag av Lars Bergholm. Har 28 återförsäljare över hela landet. Bergholm blev Gasellföretag år 2018 och i september 2021 arrangerades den egna mässan ”Smaka på camping” på Elmia och hade 7000 besökare.

Till Bergholms hemsida
Det här är en annons från Bergholm och inte en artikel från CampingSveriges redaktion.
Du kan mejla vår annonsavdelning på annons@mediapress.se.

Nytt avsnitt släpps varje tisdag och fredag hela sommaren.

Se alla avsnitt
© 2022 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket