Carado 2010: Säljstall mer än tillfredställda

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

¨Utsålt!¨är svaret från säljaren hos Carado, Thomas Gross, när han får frågan om produktionsstatusen för Carados produkter. Existerande ordrar är tänkta att fulländas före utgången av juni, varefter man vill starta produktionen av 2011 års modeller.

Klicka för större bild Bakgrunden till succén anses vara en följd av grundfilosofin som ända från starten har varit att tillverka alla produkter med ¨grundkvalitet¨«made in Germany» med ett oslagbart förhållande mellan pris och förmåga. Kunderna är nöjda med vad de får både när det gäller husbils – och husvagnsidan, där man har satsat på produkter utan något krafs, men lika fullt utrustade för att möta kundens krav på funktionalitet, komfort och design. Trots finanskrisen och de ostabila marknadsförhållandena är Carado´s säljstall mer än tillfredställda, och de 140 anställda producerade förra säsongen över 1,200 husbilar och husvagnar i den 24,000 m2 stora fabriken i Neustadt/Dresden. Med denna bakgrund, och utifrån filosofin om ¨never change a winning team¨ har man inte gjort några övergripande ändringar inför modellåret 2011.Som nya modeller har bland de halvintegrerade bilarna tillkommit T 348 och T 449 där T 348 har fått den populära varianten med fällsäng, medan T 449 har en stor dubbelsäng. Totalt omfattar årets program 18 modeller varav fyra alkovversioner, sju halvintegrerade och sju husvagnar.

Klicka för större bild Man har valt att satsa på ganska konventionella och populära planlösningar som gör att man även nästa säsong kan upprätthålla en förnuftig kostnadsnivå som möjliggör att man kan vidareföra slagordet om valuta för pengarna. I årets alkovserie har samtliga modeller fått ökat sängmått i alkoven till 160×210 cm. Modellprogrammet börjar med A 160 som har en längd på under 6 meter, medan det övriga programmet består av A 36+ och 366 på 6,98 meter och A 464 på 7,28 meter som alla har en tjocklek i tak/väggar på 34 mm och en golvtjocklek på 41. Som bas används fortfarande Fiat Ducato med 3,5 ton totalvikt och 2,2 M – Jet – motor på 100 hk som standardversion. Utöver de redan nämnda nyheterna bland de halvintegrerade bilarna består modellprogrammet här av T 135 och T 345 med dubbelsäng, T 337 med enkelsängar och T 344 med tvärplacerad säng bak i bilen. I gengäld kommer T 345 också kunna levereras i en ¨Sport Gold¨ utförande med champagnefärgade sidoväggar. På caravansidan har alla versioner fått lite ändrad design på frontväggen och ny ljusramp bak. Standard är vagnarna silverlackade, men kan levereras med vitlackerade blanka karossplåtar.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket