Elmia 2001: Framtidstro och optimism

Av: Anne-Vibeke Isaksen • Översättning/Bearbetning: Susanne Barthold • Fotograf: Rasmus Schønning
Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

570 husvagnar och 147 husbilar sålda på fyra dagar på Elmia Husvagn Husbil! Framtidstro och optimism. Enklare kan man inte sammanfatta årets husvagnsmässa i Jönköping. Hos utställare och besökare på Elmia Husvagn Husbil 2001 kunde man varken skönja tecken på ett avtagande intresse för camping och fritid eller någon oro inför framtiden.

Klicka för större bild Helgens mässdagar resulterade i hela 570 sålda husvagnar och 147 husbilar. Mässan behåller därmed sin position som branschens i särklass största försäljningstillfälle – 15-20% av branschens totala försäljning sker under Elmia Husvagn Husbil på Elmia i Jönköping.Årets besökarsiffra slutade på 31.793 vilket betyder att Elmia Husvagn Husbil behåller greppet om publiken. På besökarsidan kan man se en klar ökning av de yngre familjer som branschen redan tidigare kunnat välkomna in i det mobila boendet.- Generationsskiftet är nu ingen trend längre utan tvärtom ett faktum, säger projektledare Jörgen Nyström. Det märks inte minst på husvagnstillverkarna som tagit kundgruppen på allvar och i år erbjuder en del nyheter direkt riktade till ungdomar och barnfamiljer.Succé för mässans nybörjareÅrets gröngölingar på utställarsidan – dragbilarna och tälten – firade triumfer i sina montrar i Elmias nybyggda Hall A. Intresset från besökarna var stort och produktkategorierna kunde möta sina målgrupper från en annorlunda vinkel. Utställarna på tältsidan vittnar om fantastiska försäljningsmöjligheter under mässdagarna.- Med dragbilar, tält, destinationer och resmål är vi nu en mer komplett campingmässa. Vi har både bredden och djupet för att ge besökare och utställare större utdelning av besök och deltagande. Förhoppningsvis lockar vi också en ny kategori campare till mässan – en yngre publik som kanske i första hand har det enklare friluftslivet i sikte men som så småningom väljer det mer traditionella mobila boendet i husvagn eller husbil, säger Jörgen Nyström.Fakta om Elmia Husvagn HusbilArrangörer: Elmia i samarbete Husvagnsbranschens Riksförbund och Caravan Club.Utställningsyta: 18.000 m2 nettoyta Utställare: 166Besökare: 31.793Projektledning: Jörgen Nyström (tel 036-15 22 30) och Tina Andersen (tel 036-15 22 50)Press: Joacim Sjökvist (tel 036-15 21 26)

Relaterade artiklar

FreedomTravel breddar innehållet med influencers

Hymer sexfaldigt prisad i läsarundersökning

First Camp rekryterar 1200 personer – utan cv

Camptoo – ny delningsplattform för fritidsfordon

Sponsrad artikel

Nyckeln till PR Husbilars framgång

Moderna museet visar utställningen Svenska förvärv

© 2022 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket