Husbilshistoria 1985-2000

Av: Göran Sjöberg • Fotograf: Hymer.se
Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Som framgår av de följande siffrorna består fordonen på dagens svenska husbilsmarknad huvudsakligen av bilar ur två skilda "generationer", dels från den första"guldåldern" 1987-1991, dels nyförsäljningen från 1997 fram till idag.

Klicka för större bild Siffrorna från de första åren måste tas med en nya salt – ingen  officiell nyregistreringsstatistik fanns, och den enda dåtida möjligheten att få grepp om utveckligen var att fråga ut aktuella tillverkare och importörer. Nedanstående siffror t o m 1989 bygger på sådana uppgifter. Fr o m 1990 fanns en officiell registreringsstatistik men endast meddelad i ”klump” – någon märkesuppdelad statistik fanns inte tillgänglig:1985 200 1990 1.382 1986 400 1991 773 1987 599 1992 505 1988 1.128 1993 251 1989 1.906 1994 89 Tack vare en fin insats från kansliet för branschförbundet HRF kunde försäljningen fr o m 1995 börja redovisas märkesuppdelad.

Klicka för större bild 1995Bottenåret för svensk husbilsförsäljning till följd av främst kris i ekonomin – så här såg den lilla märkestoppen ut:1. Hymer DE 21 2. Nordic SE 20 3. Cabby SE 18 4. VW California DE 9 5. Övriga   17   Totalt registrerat   85

Klicka för större bild 1996Krisdebatten började ersättas av mer postitiva tongångar, och flera märken som varit borta några år återvände hösten 1995. Statistiken var fortfarande behäftad med fel, varför tabellen, som sammanställts i samråd med HRF, är av delvis inofficiell karaktär:1. Hymer DE 42 2. Nordic SE 27 3. Swift GB 18 4. Elnagh IT 17 5. Mirage IT 13 6. Viva ES 9 7. Pilote FR 6 8. Övriga   34   Totalt registrerat   166

Klicka för större bild 1997Det stora vändningsåret! Försäljningen mer än fördubblades, mest tack vare positiva konjunkturvindar, men också mycket beroende på att  Bürstner och Dethleffs, två stormärken från förr, återkom och omedelbart hamnade högt upp på listan. 1. Bürstner DE 79 2/3. Dethleffs DE 57 2/3. Hymer DE 57 4. Swift GB 38 5. Nordic SE 33 6. Elnagh IT 28 7. Mirage IT 25 8. Knaus DE 18 9/10. CI IT 13 9/10. Pilote FR 13 9. Övriga   45   Totalt registrerat   406

Klicka för större bild 1998Fortsatt kraftig ökning, denna gång 74 %. Att notera var Solifers återkomst med husbilar (byggda av Hymer!) och att ett högprismärke som Niesmann såldes i Sverige i mer än tio enheter! Ytterligare några ”gamla” märken återvände, och dessutom klappade några helt nya på porten.1. Bürstner DE 120 2. Dethleffs DE 104 3. Hymer DE 80 4. Knaus DE 57 5. Elnagh IT 52 6. Nordic SE 43 7. Swift GB 40 8. Eura DE 29 9. Mirage IT 23 10/11. Pilote FR 20 10/11. Solifer DE 20 12. LMC DE 16 13. CI IT 13 14/15. Frankia DE 12 14/15. Weinsberg DE 12 16. Niesmann DE 11 17. Övriga   53   Totalt registrerat   705

Klicka för större bild 1999Fortsatt försäljningsökning men nu i mer ”normala” proportioner, denna gång 21 %. På listan seglade Dethleffs upp till förstaplatsen med besked, men de verkliga kometerna var tyska Hobby och Eura samt italienska CI. Eftersom även Elnagh ökade rejält, steg den italienska marknadsandelen med nästan 3 %.Illavarslande var att ett antal bransch-okunniga företag av lycksökarkaraktär, av en besk folkmun döpta till ”medvindsimportörer”, förberedde inhopp på husbilsscenen i hopp om snabba och lättförtjänta pengar.1. Dethleffs DE 137 2. Bürstner DE 100 3. Hymer DE 93 4. Elnagh IT 72 5. Eura DE 67 6. Swift GB 55 7. Hobby DE 53 8. CI IT 47 9. Knaus DE 46 10. Nordic SE 40 11. Solifer DE 30 12. LMC DE 21 13. Pilote FR 20 14. Frankia DE 14 15. Mirage IT 11 16. Niesmann DE 10 17. Övriga   37   Totalt registrerat   853

——————————————————————————–2000:  På dessa sidor redovisar vi ju märken med minst 10 registreringar,  och mest anmärkningsvärt förra året var kanske att antalet fabrikat steg till inte mindre än 21! Efter en förnyad stark ökning (+ 23,8 %) passerade som väntat totalsiffran 1000-strecket. Årets ”vinnare” i det övre skiktet blev Knaus, på 9:e plats förra året, som med en nästan fördubblad försäljning klev upp till 3:e plats. Anmärkningsvärt längre ned på listan var att Adriatik och Kabe steg som raketer från nästan ingenting, att Frankia mer än dubblade fjolårets siffra, och att ett par nykomlingar, Mobilvetta och Chausson, tog sig in på listan. 1. Dethleffs DE 160 2. Bürstner DE 125 3. Knaus DE 87 4. Hymer DE 83 5. Elnagh IT 78 6. Eura DE 76 7. CI IT 60 8. Hobby DE 43 9. Nordic SE 38 10. Swift GB 34 11. Adriatik SI 32 12. Frankia DE 31 13. LMC DE 28 14. Pilote FR 24 15. Mobilvetta IT 23 16/17. Chausson FR 22 16/17. Solifer DE 22 18. KABE SE 21 19. Mirage IT 15 20. VW California DE 13 21. Niesmann DE 11 22. Övriga   30   Totalt registrerat   1.056

Mycket tyder på att nivån 1.000 nya husbilar är en för Sverige ”normal” årsvolym. Med fluktuationer på några procent uppåt och nedåt kommer därför gissningsvis försäljningen att ligga där under de närmaste åren, med reservation förstås för ekonomiska och andra kriser.

Klicka för större bild 2000På dessa sidor redovisar vi ju märken med minst 10 registreringar,  och mest anmärkningsvärt förra året var kanske att antalet fabrikat steg till inte mindre än 21! Efter en förnyad stark ökning (+ 23,8 %) passerade som väntat totalsiffran 1000-strecket. Årets ”vinnare” i det övre skiktet blev Knaus, på 9:e plats förra året, som med en nästan fördubblad försäljning klev upp till 3:e plats. Anmärkningsvärt längre ned på listan var att Adriatik och Kabe steg som raketer från nästan ingenting, att Frankia mer än dubblade fjolårets siffra, och att ett par nykomlingar, Mobilvetta och Chausson, tog sig in på listan. 1. Dethleffs DE 160 2. Bürstner DE 125 3. Knaus DE 87 4. Hymer DE 83 5. Elnagh IT 78 6. Eura DE 76 7. CI IT 60 8. Hobby DE 43 9. Nordic SE 38 10. Swift GB 34 11. Adriatik SI 32 12. Frankia DE 31 13. LMC DE 28 14. Pilote FR 24 15. Mobilvetta IT 23 16/17. Chausson FR 22 16/17. Solifer DE 22 18. KABE SE 21 19. Mirage IT 15 20. VW California DE 13 21. Niesmann DE 11 22. Övriga   30   Totalt registrerat   1.056 Mycket tyder på att nivån 1.000 nya husbilar är en för Sverige ”normal” årsvolym. Med fluktuationer på några procent uppåt och nedåt kommer därför gissningsvis försäljningen att ligga där under de närmaste åren, med reservation förstås för ekonomiska och andra kriser. Läs mera här: Nordisk husbilssummering 2000

Relaterade artiklar

FreedomTravel breddar innehållet med influencers

Hymer sexfaldigt prisad i läsarundersökning

First Camp rekryterar 1200 personer – utan cv

Camptoo – ny delningsplattform för fritidsfordon

Sponsrad artikel

Nyckeln till PR Husbilars framgång

Moderna museet visar utställningen Svenska förvärv

© 2022 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket