Rastlösa entreprenörer som alltid siktar framåt

Med en kombination av hårt arbete, envishet och fingertoppskänsla har Cecilia och John Lindström byggt upp ett av landets största företag inom mobilt boende. – Det har varit en lång resa, men vi har haft jäkligt roligt. Det har vi fortfarande!

Det går undan när man pratar med Cecilia Lindström. Eller Cilla som alla kallar henne. Orden bubblar fram och innehåller en härlig blandning av skratt, stockholmsk jargong och en och annan svordom. Hon och maken John har precis sålt sin lägenhet utanför Malaga och håller på att städa ur den.
– Vi har haft den i fem år, men nu är det dags att göra något annat. Jag är lite rastlös, säger hon.
Den där rastlösheten är nog en av anledningarna till att Lindströms husvagnar och husbilar gjort en sån häftig resa – från en mindre husvagnsfirma utanför Bålsta till ett Gasellföretag som förra året nådde över 300 miljoner kronor i omsättning.

Cecilia och John Lindström driver Lindströms husvagnar och husbilar.

Första affären som tolvåring

Företaget grundades i Bålsta år 1984 av Johns pappa och hans fru. Då hette det Cabby-huset och man sålde husvagnar från värmländska Cabby.
– Första året såldes 100 husvagnar. Året därpå blev det bara en. Det säger lite om svängningarna i den här branschen, säger Cilla.
John växte upp i firman och levererade sin första husvagn vid tolv års ålder. Cilla började jobba i företaget 2007. Yngsta sonen Ture var då ett år, de äldre barnen Clara och Max var fem respektive tre år.
– Precis som John har de vuxit upp i den här miljön. Idag jobbar Clara hos oss med sälj och marknad.

Tydlig strategi

Resan tog fart ordentligt när John och Cilla tog över företaget år 2010.
– Vi hade en tydlig strategi för framtiden med i huvudsak tre punkter. Vi skulle importera ett husbilsmärke, skapa en kundklubb och skaffa ett bättre läge, berättar Cilla.
Kontakt togs med italienska Rimor vilket blev starten på ett mycket framgångsrikt samarbete.
– Det var ett lyckodrag. Rimor gör prisvärda fordon med bra planlösningar och utrustning som passar nordiskt klimat. Ingen i branschen trodde på vår satsning, vi fick höra att det aldrig kommer att gå. Vilket bara var bra, vi gick lite under radarn och fick många kunder utan att väcka uppmärksamhet från konkurrenterna.
Lindströmsklubben instiftades 2012, med en logga ritad av Lasse Åberg, och har idag över 1300 medlemmar.
– Alla som köpt och äger ett fordon från oss är välkomna. Vi ordnar träffar, fester och mässevent, det är väldigt trevligt och skapar fin gemenskap.

Anläggningen i Enköping är 3000 kvm stor med utställningshall, kontor och butik.

Ny anläggning

Den sista punkten – bättre läge – infriades också redan 2012 då en 27 000 kvm stor tomt köptes utmed E 18 i Enköping.
– Vi sneglade på Ikeas strategi att ligga vid stora vägar med smidiga av- och påfarter. Det betyder oerhört mycket, idag vet alla i regionen vilka vi är, även om de inte är kunder eller ens intresserade av fritidsfordon, menar Cilla.
Den nya anläggningen i Enköping, som är 3000 kvm stor med utställningshall, kontor och butik, har planerats och byggts av John för att vara anpassad exakt efter företaget behov. En orsak till Lindströms framgång är satsningen på service och eftermarknad.
– Vi har jobbat enormt mycket med den biten i två, tre år. Kunderna har höga krav och vi gör allt för att leva upp till dem. Vi är auktoriserade av Fiat, vi monterar stödben, byter vindrutor, fixar ac och är godkända av alla stora försäkringsbolag.
Personalen får kontinuerlig utbildning och har en tydlig struktur för hur arbetet ska genomföras.
– John har lagt ner oerhört mycket tid på att organisera verkstadsarbetet. Idag har vi stenkoll på reservdelar, leveranser, avvikelser och lönsamhet, saker som tagit lång tid att implementera men också gjort att vi kunde växla upp under den stora ökningen under 2021.
Nästa projekt är att bygga en ny verkstad och nya uppställningsplatser.
– Vi har 12 500 kvm mark som ska bli 250 uppställningsplatser med elstolpar. Nästa år ska vi rita klart projektet och söka bygglov, sedan får vi hoppas att prisbilden sjunkit för just nu är allt rekorddyrt.

Problemlösare

Att definiera en särskild drivkraft i sitt entreprenörskap har hon svårt att göra. Men det måste hända saker, att stå stilla funkar inte. Jag är bara funtad så, säger hon.
– Jag gillar när det händer nya grejer, jag kan inte bara slå mig till ro och göra ingenting. Varken jag eller John är nöjda särskilt länge, vi vill utveckla verksamheten och nå nya mål. Att bara förvalta är inte vår grej, vi är som sagt lite rastlösa, säger Cilla.

Som förra året när efterfrågan på fritidsfordon var enorm och många handlare hade tomt i lagret. Då såg Cilla och John till att få fram husbilar och använde alla tillåtna medel för att lösa situationen.
– Man kan säga mycket om mig, men jag är en problemlösare av rang. Vi trollade med knäna, gjorde baklängesaffärer, vände och vred på allt för att skaka fram fordon. Jag förstår inte folk som bara suckar uppgivet och undrar varför saker inte förändras när de fortsätter att göra som de alltid har gjort. Vill man få ett annat resultat måste man prova något nytt, det är upp till en själv, säger Cilla.

Lindströms säljer Carthago, Knaus, Dethleffs, Etrusco, Rimor och Rapido.

Livsstil

Jobbet har blivit en livsstil som det mesta kretsar kring. Under många år var det arbete i stort sett varje dag. Men det senaste året har Cilla oftast varit ledig på helgerna.
– Så var det ju inte förr. Men nu har vi duktig personal som tar ansvar och ger oss möjlighet att få lite helgledighet. Då spelar jag padel och tränar eller reser iväg, vi är ett gäng tjejer som brukar umgås. Sedan gör vi mycket med familjen, vi gillar att äta gott och göra utflykter.

Omvärldsfaktorer gjorde att försäljningen bromsade in under 2022. Men Cilla är hoppfull och ser tiden an med tillförsikt.
– Det ska bli kul att se hur långt vi kan ta företaget. Jag tror det kommer att hända mycket i branschen framöver, mindre företag kommer att försvinna eller bli uppköpta och de stora anläggningarna kommer att bli ännu större. Verkstad och eftermarknad kommer att vara viktigt och där står vi väl rustade, säger Cilla.

Fakta Lindströms husvagnar och husbilar

Grundades 1984
Vd John Lindström
Anställda 20
Omsättning 303 miljoner 2022
Märken Carthago, Dethleffs, Etrusco, Knaus, Rapido, Rimor
Gasellföretag 2017
Aktuellt Planerar bygga ny verkstad och 250 uppställningsplatser

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket