Dometic storsatsar på tält – innovation sätter ny branschstandard

Svenska Dometic är världsledande på produkter för det mobila livet, till exempel kylskåp, spisar och luftkonditionering. Nästa steg är att leda utvecklingen av framtidens förtält och markiser. – Vi går in i en ny spännande fas där innovation, hållbarhet och smarta lösningar kommer att sätta standarden för en ny generation campare, säger Tom Entwhistle, head of tents and equipment på Dometic.

Dometic har en anrik historia som tillverkare av produkter för friluftsmänniskor. Grunden till företagets framgång lades redan på 1920-talet när världens första kylskåp utvecklades av de svenska ingenjörsstudenterna Baltzar von Platen och Carl Munter. Det svenska vitvaruföretaget Electrolux fick tillverkningsrätten av kylskåpet – en av århundradets viktigaste uppfinningar – och sålde miljontals exemplar under åren efter andra världskriget. Electrolux avdelning för fritidsprodukter döptes till Dometic, en verksamhet som sedan år 2001 är fristående och har gjort en spännande resa som globalt livsstilsvarumärke.

– Målet är att vara det självklara valet för såväl traditionella camparen som vanlife-entusiaster och hängivna husbilsåkare, säger Tom Entwhistle.

Nytt fokus på tält

De flesta förknippar Dometic med fritidsprodukter som till exempel kylskåp, campingmöbler, gasolkök, ugnar och spisar. Nu kliver företaget in i en ny fas med fullt fokus på tält, förtält, markiser och friluftsboende.
– Vi står inför en spännande omställning där innovation, hållbarhet och smarta lösningar kommer att sätta standarden för en ny generation campare och friluftsmänniskor, säger Tom Entwhistle, head of tents and equipment.
År 2018 förvärvade Dometic den brittiska tälttillverkaren Kampa. Det blev startskottet på en satsning på tält och markiser. I dag marknadsförs tältprodukter under både namnet Kampa och Dometic med en sak gemensamt – innovativa kvalitetstält som är lätta, hållbara och enkla att sätta upp.

Innovativa produkter

En viktig del i Dometics tältsatsning är utveckling av nya innovativa produkter. Företaget satsar stora resurser på design, hållbarhet, smarta funktioner och snabb feedback från kunderna. Det handlar om tält och markiser som är lättare, snabbare att sätta upp och mer hållbara. Samtidigt sker en övergång till miljövänliga material i linje med Dometics bredare hållbarhetsmål.
– Vi vill skapa verkligt värde i människors liv. Om vi bygger ett tält som är enklare att sätta upp och mer anpassningsbart, så får våra kunder mer tid att njuta av naturen, säger Tom Entwhistle.
Framtidens produkter kommer också att innehålla smarta funktioner som solcellsdrivna laddstationer, ventilationssystem och moduler som enkelt kan anpassas efter användarens behov.

År 2018 förvärvade Dometic den brittiska tälttillverkaren Kampa. Det blev startskottet på en satsning på tält och markiser.

Revolutionerande tillverkningssätt

Dometic har en noggrant strukturerad plan för de kommande 3–5 åren. Den startade med lanseringen av tältserien Tour som har ett nytt revolutionerande tillverkningssätt. Dometic Tour är unikt med sin dope-dye-färgning som gör tälten färgbeständiga och dessutom förbrukar upp till 80 procent mindre vatten under tillverkningen. Framöver kommer Dometic att presentera fler innovativa tältnyheter som bryter ny mark på friluftsmarknaden.
– Målet är att vara det självklara valet för både den traditionella camparen och den nya vågen av friluftskonsumenter som till exempel vanlife-entusiaster och hängivna husbilsåkare, säger Tom Entwhistle.

Dometic Tour är unikt med sin dope-dye-färgning som gör tälten färgbeständiga och förbrukar upp till 80 procent mindre vatten under tillverkningen.

Nära samarbeten

Dometic vill också stärka relationerna med återförsäljare, husvagns- och husbilsklubbar och influencers genom upplevelsebaserad marknadsföring, event och roadshows där kunder får prova produkterna på plats. En viktig del blir också att skapa innehåll med fokus på autentiska berättelser från kunder. För att lyckas med denna förändring krävs också en ny kultur inom företaget – med fokus på kundförståelse, engagemang och passion för friluftsliv.
– Vi säljer inte bara tält och markiser – vi säljer drömmen om frihet, äventyr och gemenskap. Det är det vår passion handlar om, säger Tom Entwhistle.

Avslutningsvis undrar vi hur Dometics nya satsning på tält egentligen gynnar konsumenten.
– Bra fråga. Allt handlar om att skapa verkligt värde i människors liv. Om vi tillverkar tält som är snabbare att sätta upp, lättare att bära eller mer anpassningsbara, betyder det mer tid att njuta av naturen. Smarta funktioner som tillgänglighet eller modulära enheter är inte bara tekniska knep – de gör det möjligt att vistas längre tid i naturen, utöva din favoritsysselsättning oftare och forma ditt utrymme så att det passar din livsstil. I grund och botten handlar allt vi gör om att förbättra komforten, bekvämligheten och den övergripande anledningen till att vara utomhus, avslutar Tom Entwhistle.

Milstolpar i Dometics historia

1922. Carl Munters och Baltzar von Platen uppfinner absorptionstekniken.
1925. Electrolux påbörjar massproduktion av absorptionskylskåp.
1956. Utveckling och tillverkning av absorptionskylskåp för fritidsfordon.
1968. Electrolux etablerar Dometic Corporation i USA.
2001. Dometic blir ett fristående bolag, separerat från Electrolux.
2002–2014. Uppköp av tolv företag, bl a Oyster, SMEV och WAECO.
2015. Börsnotering på Nasdaq Stockholm.
2018. Dometic förvärvar tälttillverkaren Kampa.
2021–2022. Uppköp av tio företag, bl a Büttner, Igloo och Cadac.
2024. Lansering av tältserien Tour med nytt revolutionerande material.
2025. Fortsatt satsning på tält och markiser.

Kort om tält från Dometic

Dometic marknadsför alla typer av tält – från mindre tält, familjetält och taktält till markiser och förtält till både husvagn och husbil. Tälten passar för alla typer av camping – vare sig man ska tälta på musikfestival, semestra med personbil eller campa med husvagn och husbil. Dometics tältsortiment följer friluftsentusiaster genom hela livet och erbjuder lösningar för alla behov.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket