CampingSverige.se

26.2.05

Av: Lars Erik Paulsson
Dela
 

Så monterar du el-tillsats till Truma-pannan

Här i Norden är ju gasolen – på grund av relativt liten totalanvändning – en dyr energiform, medan elektriciteten är förhållandevis billig. Men kommer man längre söderut är förhållandet ju det motsatta, vilket många smärtsamt fått uppleva när det varit dags att betala el-avgiften på en kontinental campingplats.

Inte underligt alltså, att stora värmetillverkaren Truma så gott som uteslutande satsat på gasoldrivna pannor, medan till exempel Alde ”sedan urminnes tider” kunnat erbjuda en el-patron till sina värmepannor.

Men sedan några år tillbaka kan Truma erbjuda en el-tillsats – kallad Ultraheat – till sina så kallade S-pannor. Ultraheat kan användas till S 3002 som är tillverkade efter juli 1981, och till S 5002 med den nya, rundare fronten (alltså tillverkade efter april 1998), och pannor tillverkade under senare år är till och med förberedda för montering av Ultraheat.

Själva monteringen är enkel och klaras av de flesta gör-det-självare. Men det är två saker du måste överlåta åt fackfolk: den elektriska inkopplingen, och provtryckningen av gasolsystemet.

Klicka för större bild


Ultraheat består av en värmespiral med tre effektlägen (500 W, 1 000 W och 2 000 W) och tillhörande elektronikbox. Till Ultraheat hör också en termostat med effektväljare, och som tillbehör finns en temperaturgivare (om man inte kan placera termostaten på lämpligt ställe).

Klicka för större bild


Det finns de som lyckats montera en Ultraheat genom att bara vicka pannkroppen något framåt, men i de allra flesta fall måste man ta bort hela pannkroppen. Börja med att stänga av huvudkranen på gasolflaskan, och lossa sedan gasolanslutningen under husvagnen/husbilen.

Klicka för större bild


Lossa skruven som håller låsringen till avgasröret i spänn. Vrid låsringen så att avgasslangen släpper från pannkroppen.

Klicka för större bild


Drag nu ut avgasslangen och tag bort den gamla O-ringen (orange på bilden). Lossa skruvarna som håller fast pannkroppen i fordonets golv.

Klicka för större bild


Om pannan är av nyare modell finns det en stansning i plåtsvepet runt panna, och då är det bara att bryta bort plåtbiten för att göra hål för elektronikboxen. Är pannan äldre, måste du skruva loss plåtsvepet och klippa upp ett hål efter den mall som medföljer Ultraheat.

Klicka för större bild


Ultraheat ska fästas med 6 skruvar, som dras in bakifrån genom plåtsvepet. I vår husbil var det så trångt bakom garderoben att vi inte kom åt att dra dessa skruvar. Därför var vi tvungna att demontera plåtsvepet för att kunna fästa vår Ultraheat.

Klicka för större bild


”Hopsättningen sker i omvänd ordning”, brukar det stå i många beskrivningar och det gäller även här. Viktigt är att du använder en ny O-ring (blå på bilden) och att du kontrollerar att låsringen verkligen hamnar rätt och att den pressar fast avgasslangen ordentligt.

Klicka för större bild


Termostaten placerade vi intill reglaget för fläkten, och eftersom vi inte haft några problem med temperaturinställningen vid gasoldrift tyckte vi det var onödigt med en separat känselkropp till termostaten. Kabeln mellan termostat och el-tillsats är komplett med kontakter, och den kan inte monteras fel.

Klicka för större bild


Hit, men inte längre! Inkopplingen av Ultraheat måste göras av en behörig elektriker. Kom också ihåg att låta provtrycka gasolsystemet hos en husvagnsåterförsäljare eller –reparatör.

Klicka för större bild


Den ena ”blindpluggen” på värmepannans hölje byts ut mot en plugg med texten ”Ultraheat”. Inte bara för skryt, utan också som en viktig information till den som eventuellt ska göra service på värmepannan.

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
Dethleffs
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt