Svenskar räddade campingsommaren

Från kalldusch i våras till en någorlunda sommar och till och med ökning på vissa håll. När de utländska gästerna uteblev fyllde svenska turister en stor del av platserna och campingbranschen kan summera en hyfsad säsong — trots allt.

– I början var det nattsvart, säger Catrin Sörensson, ordförande för Camping Öland och vd för Saxnäs camping i mitten av samma ö.

Nedgång och uppgång för campingar på ostkusten

När coronakrisen la sig som en mörk filt över besöksnäringen under våren såg det mycket dystert ut för de svenska campingplatserna och för de 22 medlemsföretagen i Camping Öland och de övriga cirka 1 000 runt om i landet.

När campingbranschen nu summerar en historisk och omskakande säsong är det med blandat resultat. Nedgången har inte blivit så dramatisk som den kunde ha blivit, och det finns till och med de campingplatser som slagit rekord.

– Det var en trög start när man inte fick resa mer än två timmar hemifrån, men när det släppte i mitten av juni blev det skjuts i bokningen direkt och har tagit sig stegvis, säger Johan Söör, vd för First Camp, landets största campingkedja med 39 campingplatser runt om i landet.

Enligt Johan Söör har vissa campingar gjort en bättre sommar än vanligt.

Enligt Johan Söör har vissa campingar gjort en bättre sommar än vanligt.

Organisationens omsättning i augusti blev bara åtta procent lägre än 2019, och flera av campingarna, exempelvis i Mälardalen och på ostkusten, har gjort en bättre sommar än förra året enligt Johan Söör, som menar att de svenska camparna är förklaringen.

—Det är nya kategorier, de som köpt en husvagn eller husbil första gången och familjer som annars åker på charter till Medelhavet.

– På campingtäta Öland har sommarens resultat varierat, konstaterar Catrin Sörensson.

– På campingtäta Öland har sommarens resultat varierat, konstaterar Catrin Sörensson.

”Jättechans för branschen”

Också branschorganisationen SCR Svensk Camping som samlar 350 campingplatser – och cirka 80 procent av campingutbudet i Sverige – har en skiftande bild av sommaren.

—Vissa har tappat 50-70 procent, på andra håll är det all time high, säger marknadschef Martin Juhos. Det har varit en ökning av svenska gäster, men vi har tappat den internationella marknaden i år.

Det är framförallt tyskar och norrmän som uteblivit enligt Martin Juhos, som konstaterar att den 20-procentiga ökning av svenska gäster som många medlemmar haft inte kompenserar för bortfallet utifrån. Ändå – menar han – har andra delar av besöknäringen haft det ännu tuffare.

—Hotellen har absolut tagit mer stryk. Camping är en utomhusupplevelse, oftast med eget boende, och där de flesta sociala möten sker utomhus.

Martin Juhos ser att branschen fått en hel del nya gäster och SCR Svensk Camping kommer att arbeta för att behålla dem även efter coronakrisen.

—I juni och juli var 50 procent av Sveriges alla turistövernattningar på en campingplats och en del av dessa kom från nya gäster. Det är en jättechans för branschen.

—Men, det viktigaste framöver för branschens återhämtning är att Sverige inte blir bortglömt internationellt, när norska, holländska och tyska gäster gör sin semesterplanering för nästa år. Det gäller att finnas kvar i gästernas medvetande.

Martin Juhos hoppas att de utländska gästerna återkommer nästa år.

Martin Juhos hoppas att de utländska gästerna återkommer nästa år.

Trygghet kan ge uppsving

Johan Söör på Camp First berättar att sommaren vanligtvis står för cirka 70 procent av årets omsättning, men det finns en höstsäsong och den ser i stort sett ut som vanligt.

Han tror att det nya intresset för sommarsverige kommer att leva kvar efter corona, och hans organisation ska försöka spä på det genom att fortsätta att utveckla campingarna med exempelvis restauranger, barnklubb och yoga — lite som på chartersemester. En nyhet är den lågpriskalender man lanserar nu på hemsidan inför sommaren 2021 och som ska visa var och när det är billigast att campa — också det för tankarna till charterresandet.

Även på campingtäta Öland är resultatet av sommaren varierat, konstaterar Catrin Sörensson. För någon har det gått upp 30 procent, för någon har det sjunkit mer än 30 procent — det vanligaste är att man hamnar på 80 procent mot vanligt, förklarar hon och pekar på ett par fördelar som varit till hjälp för branschen, inte minst på Öland — att man vanligtvis har en stor andel inhemsk turism, och att den korta säsongens ”peak” blev relativt intakt när restriktionerna släppte.

—Vi är ju normalt ledsna över att säsongen är förhållandevis kort, men i år – nog enda gången – blev det en fördel.

Det är fortfarande ett vakuum, säger Catrin Sörensson. Ingen vet vad som kommer att hända, men hon räknar inte med det normala. På hennes camping Saxnäs har man agerat för att öka säkerheten i pandemin, stängt av vartannat handfat och diskplats för att skapa avstånd och sett till att det är ingång och utgång på olika sidor. Det är sådant som kommer att finnas kvar, oklart hur länge, menar hon och antyder trots allt en ljus syn på framtiden.

—Det kan mycket väl vara så att det gynnar att man är utomhus, det kan bli lättare och friare. Många har sagt att man känner sig trygg, och det kan bli fler bokningar när man känner att det gick bra.

—I våras visste ingen någonting, nu har vi i alla fall ett års erfarenhet!

Svenskar räddade campingsommaren

Svenskar räddade campingsommaren.

Fakta camping 2020

  • Många av de utländska gäster som normalt utgör 25 procent av de årliga gästnätterna på den svenska campingmarknaden uteblev sommaren 2020, konstaterar First Camp som är Skandinaviens största kedja inom camping.
  • First Camps omsättning sjönk med 29 procent i juni jämför med året före, med 18 procent i juli och 8 procent i augusti.
  • Återhämtningen förklaras av att inrikes reserestriktioner lättade den 13 juni.
  • Särskilt stugboendet har gått starkt, enligt First Camp.
  • Branschorganisationen för Sveriges camping- och stugföretagare, SCR Svensk Camping uppger att variationen i beläggning varit rekordstor.
  • 50 procent av Sveriges alla turistövernattningar var på campingplatserna under sommaren.
  • En tredjedel av campingplatserna uppger att de ökat antalet svenska gäster ökat med 10 procent eller mer under juni-augusti. Andra har förlorat mer än 50 procent.
  • SCR Svensk Camping bedömer att gästnätterna minskar med 20-25 procent räknat på hela året.
  • Enligt SCR Svensk Camping uppgår turismintäkterna från internationella campinggäster under ett normalår till cirka 2 miljarder kronor.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket