CampingSverige.se

22.12.14

Av: Daniel Andersson Fotograf: Swecamp
Dela
 

Swecamps lyckade satsning på utomhusupplevelser

Campingkedjan Swecamp tog vara på rapporten ”Framtidens Utomhusupplevelser” och är nu Sveriges största kedja i branschen. Utomhusupplevelsen och gästernas stunder tillsammans står i centrum.
– Jag är övertygad om att det är en framgångsrik satsning för Swecamp, säger Lars Isacson, VD för SCR Svensk Camping.

Swecamp kan idag presentera sig som Sveriges största kedja för camping och utomhusupplevelser.

Swecamp kan idag presentera sig som Sveriges största kedja för camping och utomhusupplevelser.


I maj 2013 togs rapporten Framtidens Utomhusupplevelser fram av SCR och SLAO i samarbete med Kairos Future. En rapport om hur ”ute blir inne” med konkreta rekommendationer till leverantörer av utomhusupplevelser som vill växa och utvecklas – året om! Swecamp har hittills varit ett samarbete mellan 21 helårsöppna campinganläggningar utspridda över Sverige som stod inför en större förändring. När rapporten Framtidens Utomhusupplevelser presenterades blev det en språngbräda för Swecamp och även en viktig grund i det strategiarbete som tillsammans arbetats fram av medlemmarna i Swecamp det senaste året.

Swecamp har 17 anläggningar från norr till söder. Utomhusupplevelsen och gästernas stunder tillsammans står i centrum.

Swecamp har 17 anläggningar från norr till söder. Utomhusupplevelsen och gästernas stunder tillsammans står i centrum.


17 anläggningar sa ja

– Vi kände redan innan att vi behövde göra någonting för att stärka varumärket. Eftersom marknaden ständigt förändras behövde vi tänka i nya banor för att möta marknadens befintliga och nya gäster, säger Ulf Nordentjell, ordförande för Swecamp och delägare av Bomstadbaden i Karlstad.
– Vi tog del av rapporten och bestämde oss för att satsa på att implementera rapportens innehåll på våra anläggningar, fortsätter Ulf.

Processen med att kartlägga nuläget och lägga grunden för den kommande kedjebildningen påbörjades och i april 2014 när arbetet presenterades sade 17 av de 21 anläggningar ja till den stora satsningen. Idag har Swecamp en ny detaljerad affärsplan som speglar innehållet i rapporten Framtidens Utomhusupplevelser, en ny varumärkesplattform och en säljande webbsida med intresseväckande erbjudanden. En kommunikatörstjänst tillsattes och arbetsgrupper arbetar aktivt för att nå de kedjegemensamma målen.

På Swecamps anläggningar finns många vandringsleder att nyttja.

På Swecamps anläggningar finns många vandringsleder att nyttja.


Stunder tillsammans

Efter det dryga halvåret som gått kan Swecamp presentera sig som Sveriges största kedja för camping och Utomhusupplevelser där gästernas upplevelser och STUNDER TILLSAMMANS står i centrum. Swecamp har tagit en ny positionering på marknaden för att locka fler och nya målgrupper genom att lyfta de goda förutsättningar till att uppleva Utomhusupplevelser som skidåkning, vandring, paddling eller löpning på anläggningarna.

– Jag tycker det är väldigt roligt att Swecamp helhjärtat har anammat rapporten Framtidens Utomhusupplevelser. Rapporten ligger till grund för hur vi skall arbeta i branschen, allting handlar om att möta och överträffa gästens förväntningar nu och i framtiden, det är just det som rapporten beskriver. Att välja en positionering utifrån rapporten som tagits fram är en framgångsfaktor, det är jag övertygad om, säger Lars Isacson, vd för SCR Svensk Camping.
Swecamps 17 anläggningar står för ca 10% av branschens gästnätter.

Klicka för större bild


Lönsamt vara med

– Ensamma är vi inte starka, det var en stor anledning till att vi gick ihop till en kedja. Tillsammans kan vi driva frågor som rör hela branschen, säger Ulf Nordentjell och avslutar:
– Det skall vara lönsammare att vara med i kedjan än att stå utanför.
Utvecklingen av samarbeten och kedjebildningar syns överallt, inte minst i hotellbranschen. Lars Isacson tror på samarbeten av den här typen.
– Resan Swecamp valt att ta kommer ge inspiration och kraft till medlemmarna i kedjan men även till andra aktörer som blir inspirerande till att söka givande samarbeten.
Lars håller med Ulf om att Swecamp nu fått större muskler till att kunna påverka beslut som gynnar hela branschen.
– Jag tror det här är en framgångsrik satsning och vill önska Swecamps medlemmar lycka till, avslutar Lars Isacson.

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Caravan Club of Sweden
Dethleffs
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt