Familj med barn och hund testar husbilssemester

Familjen Östergren blev tillfrågade om de ville prova på husbilslivet med barn och hund. – Vi tackade naturligtvis ja! Vi ville gärna testa ett alternativ till hotell som vi annars tar vid våra utflykter och hundutställningar, säger mamma Sigrid. Här följer berättelsen om deras resa i södra Skåne.

Efter en genomgång och introduktion av bilen med gas, el, färskvatten, toalett och allt annat var det så dags att packa den. Vi skulle sova borta tre nätter och fricampa två av dem. Eftersom vi visste att vädret skulle växla så var det bara att fylla upp med kläder för alla väder. Vi tog också med barnens cyklar som med lätthet fick plats i det stora garaget. Trots ordentligt med packning för oss fyra och hund hade vi fortfarande gott om utrymme kvar. Kyl och färskvatten fylldes upp och sedan iväg!

Trots två vuxna, två barn, en hund och mycket packning med bl a två cyklar så upplevde familjen Adria-bilen som rymlig.

Iris har packat ryggsäcken och är redo för husbilsäventyr.

First Camp i Åhus

Resmålet var satt till södra Skåne och Österlen. Första stoppet blev First Camp i Åhus för en uppkopplad natt innan vi vågade fricampa. Sent på kvällen anlände vi och hittade vårt bom-kort i nyckelskåp för att enkelt kunna checka in på vår ställplats. Trötta efter en arbetsdag och resa somnade vi alla gott till regnet som föll, med tummarna hårt hållna för bättre väder.

Vi vaknade upp till en jämngrå värld, men fick snabbt till oss att söderöver var vädret bättre. Frukost och sedan sikte på att ta lunch och en bensträckare vid Stenshuvuds nationalpark. På slingriga vägar, förbi Brösarps backar, begav vi oss. Barnen var nöjda och glada, det mest spännande hittills är att använda toaletten i bilen.

Hjalmar njuter av skånskt strandliv.

Tittut! Sova i husbil är mysigt.

Stenshuvud

Till Stenshuvud är det välskyltat och på smala vägar tar du dig upp till parkeringen med väl tilltagna parkeringsplatser för bussar och husbilar. En skön paus för alla i husbilen och lätt att tillaga en god lunch i köket. En stor frihet för oss som annars gör många och långa utflykter med bil – att kunna göra god vällagad mat på plats istället för att leta restauranger.

Vi passerar genom Kivik, Simrishamn och vidare längs kustvägen med sikte på Sveriges sydligaste punkt för ett par nätter i det fria. Vi blir snabbt varse om att man som husbilsägare alltid hälsar på varann när vi möts ute på vägarna. Med plåtisar och husvagnar är det lite mer sisådär med vinkandet, men man kanske alltid gör någon glad? Att stanna till för kortare pauser vid utflyktsmål kräver sin plats med bilen och här känner vi att det är viktigt att visa hänsyn mot övriga besökare så att det finns plats för dem med – men visst är det svårt att inte ta plats med ett sju meter långt fordon.

Vackra vyer på Stora Norregatan i Simrishamn.

Smygehamn

Första fricampar-natten strax utanför Smygehamn parkerar vi vid havet och får uppleva naturens krafter. Med vi menar jag den enda vakna, mamman. Genom storm, åska och byar på upp till 18 m/s med långsida mot havet snarkar övriga familjen genom natten. Morgonen bjuder på en vacker utsikt över Östersjön och vi bestämmer oss för att stanna även andra natten på samma plats. Med ihållande byar får vi ingen möjlighet att fälla ut markisen och duka ute. Men vad gör det med panoramautsikt genom framrutan och hela himlavalvet genom det stora takfönstren?

Vill man vara riktigt nära naturen är fricamping det bästa alternativet.

Det enkla är ofta det roligaste – barnen vill mest kasta sten i havet och tävla mot vågorna och senare cykla en tur till glasskiosken i hamnen. Lite sällskapsspel på kvällen räcker för att de ska gå i däck. Vi höll nere förbrukningen av ström när vi stod still genom att redan ha fulladdade telefoner och annat. Bilen upprätthöll kapaciteten bra med de solceller som fanns på taket och laddningen när vi körde. Vi kom aldrig under 75 % av kapaciteten. Att vara ny för både bilen och husbilslivet gör ju att man nervöst läser av ström och vatten ofta, men det var goda marginaler och aldrig något problem. Toaletten tömde vi en gång under resans gång för att inte riskera att stå med full avfallstank och barn i nöd.

Gropahålet

Hemvägen fick leda oss på andra vägar över den skånska slätten tillbaka upp mot Åhus igen. Vi vet sedan tidigare att det finns ett fantastiskt hundbad vid Gropahålets naturreservat. Bakom sanddynerna och i tallskogen fick vi äntligen lä och chans att ta lite fika under markisen innan vi, efter en dag på stranden, begav oss hemåt igen.

Familjens omdöme:

Sammanfattningsvis är vi helsålda på husbilslivet! Med så pass små barn som vi har nu samsov vi i den långbäddade dubbelsängen bak i bilen och nyttjade aldrig möjligheten att bädda upp soffan fram. Skulle vi köpa en egen skulle vi sannolikt välja en med sovloft fram så att vi kan ha den ett par år. Adrian som vi lånade är väl tilltagen i storlek med soffor, ett bra kök och badrum med separata dusch- och toaletthytter. Adderar man mycket inomhustid under regniga dagar och en hund som vill ha lite golvyta (detta är en lögn, han låg i sängen och snarkade så fort vi stod still) så är det ganska skönt med det där extra utrymmet.

Ebbot diggar också husbilslivet.

Husbilslivet är verkligen mysigt, lätt och lika bekvämt som hemma. Du väljer ju själv hur utrustad du vill vara med både bilens egenskaper och tillbehör. Vi hade förmånen att bilen var fullutrustad med tillbehör och husgeråd från Kama Fritid som gjorde hela upplevelsen mycket trivsam. Det är fantastiskt skönt att kunna råda sig helt själv och ändå vara ute på resande fot. Allt är ju med!

Om resenärerna

Familjen Östergren bestående av Sigrid och Fredrik med barnen Iris och Hjalmar, 3 och 5 år, miniatyrbullterriern Ebbot.

Provar husbil för första gången.

Restid 4 dagar, 3 nätter varav 2 fricampande.

Husbilen var en Adria Coral Supreme 670 DL 2019.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!