Eldriven husvagn testad i Alperna

För att ta reda på om koncepthusvagnen E.home är redo att serietillverkas, genomförde Dethleffs en krävande resa över Alperna. Så här gick det.

Med målet att kunna göra husvagnsresor med elbil utan att drabbas av sämre räckvidd, har husvagns- och husbilstillverkaren Dethleffs tillsammans med Erwin Hymer Group och ZF Friedrichshafen AG utvecklat den eldrivna E.home-husvagnen, vilken presenterades år 2018.

Genom att ge sig ut på en 386 km lång resa över Alperna ville Dethleffs bevisa att släpets eldrift kan kompensera den högre energiförbrukningen och att dragbilen behåller den vanliga räckvidden även med en husvagn på dragkroken. Alla som har åkt med husvagn över Alperna känner igen sig. Husvagnens vikt och ökade luftmotstånd gör att bränsleförbrukningen skjuter i höjden. En elbils räckvidd kan snabbt halveras eller till och med minskas ännu mer med en husvagn på dragkroken.

I Italien gick turen på väg A22 över Bozen och Trento till Riva vid norra Gardasjön.

Positiva effekter

Turen går från Dethleffs anläggning i Isny im Allgäu över Fernpassstraße och sedan Autobahn A12 och A13 förbi Innsbruck över Brennerpasset. I Italien går den på väg A22 över Bozen och Trento till Riva vid norra Gardasjön. Vid starten tidigt på morgonen är dragfordonets (en Audi e-tron Sportback) och släpets batterier fulladdade. Redan under de första kilometerna mot Fernpass visar det sig att den eldrivna husvagnen inte bara påverkar färden positivt med avseende på räckvidden, utan också vad gäller körkänslan och säkerheten. Fordonet accelererar som ett fordon utan släpvagn, det har stabil kurvtagning tack vare den låga tyngdpunkten och kör säkert på raksträcka eftersom ekipaget hela tiden är sträckt även vid nedåtkörning. Detta ökar inte bara trygghetskänslan, utan ger även mätbart högre säkerhet.

Mätinstrument på vagnen analyserade runt 800 registrerade signaler och kördata.

Kraftig motvind

I mellan 80 och 84 km/h på motorvägen och en total snitthastighet på 62,3 km/h kör så det helelektriska ekipaget söderut. Vid Brennerpasset, 200 km efter start och 180 km från målet, har båda batterierna fortfarande kvar mer än 50 % av sin laddning. Kraftig motvind under den fortsatta färden bromsar dock inte bara E.home-ekipaget, utan lägger också sordin på optimismen i teamet som befarar att motvinden kan leda till högre energiförbrukning. Kommer den kvarvarande energin att räcka ända till målet?

E.home har två batterimoduler med kapacitet på ca 40 kWh var.

Framme vid målet

Efter 6 timmar och 12 minuters krävande färd över Alperna kommer ekipaget fram till centrala Riva vid Gardasjön, utan att ha behövt ladda en enda gång under resan. Tvärtom, batteridisplayen visar att det till och med finns energi kvar i båda fordonens batterier. Utvärdering visar att dragbilen förbrukat 82 kWh energi och E.homevagnen 74 kWh. Ingenjörerna hos projektpartnerna Dethleffs, Erwin Hymer Group och ZF kan andas ut.

Efter 6 timmar och 12 minuter gick ekipaget i mål utan att ha behövt ladda någon gång.

Förändrar resandet

Alputmaningen har visat att E.home-husvagnen i grunden förändrar resandet med husvagn. Den gör det möjligt att resa med husvagn med elektriskt dragfordon utan begränsningar, dessutom med körglädje och maximal säkerhet. Så här säger Dethleffs vd Alexander Leopold:
– Även om det fortfarande finns hinder på vägen innan den kan serietillverkas och godkännas så är E.home redan i dag en praktisk och hållbar lösning för miljömedveten och ekonomiskt meningsfull husvagnssemester.

Nytt avsnitt släpps varje tisdag och fredag hela sommaren.

Se alla avsnitt
© 2022 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket