Norge: Hemresa från Nordkap genom Norge, Finland och Sverige.

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Många vägar bär hem från Nordkap. Denna artikel handlar om hemresan till Danmark eller Södra Sverige, genom Finland och Sverige. Med andra ord en av de kortare resorna som tar fyra dagar med husvagn på släp. Har man mer tid finns en hel del att se under vägen ned genom Sverige vare sig man väljer Innlandsvägen eller E4:an förbi Stockholm. Läs om resan till Nordkap genom Norge: Läs del 1– Svinesund - Mo i Rana här Läs del 2 – Mo i Rana - Alta här Läs del 3 – Alta – Nordkap här

Så går resan hem Dag 1 – Nordkap till Karesuando (Finland) – 480 km Det är med visst vemod som vi nu vänder näsan söderut, vi skall hem igen. Vi kör genom Nordkapstunneln igen och det är en stor fördel att den har byggts eftersom man kan komma till fastlandet precis när man vill. Det är en obeskrivligt vacker resa. Vi följer Porsangerfjorden och kör förbi världens nordligaste barrskog. Ett par gånger blir vi tvungna att stanna till bara för att njuta av de vackra utsikten och den härliga klara luften. Har man tid kan en övernattning rekommenderas här.

Besök på samemuseet Ajjte Dag 2 – Kautokeino til Umeå – 700 km Vi stiger upp tidigt eftersom vi har den långa resa framför oss. Vi vill gärna dela upp ressträckorna lite, för med två barn i baksätet kan vi inte bara köra hela dagarna i ett sträck. Vårt första stopp blir i Jokkmokk, där vi besöker samemuseet Ajjte. Det bliver ett snabbt besök men en bra bensträckare, och vi får komma ut ur bilen en stund. Vi köper en macka och forsätter sedan söder ut.

Vi korsar Polarcirkeln ännu en gång innan resan fortsätter Söder om Jokkmokk gör vi ett kort stop när vi korsar Polarcirkeln för andra gången under denna resa.

Storforsen – Europas kraftigaste vattenfall Storforsen – skall ses på vägen hem En knapp timmes resa från Polarcirkelns parkeringsplats kommer vi fram till Storforsen som är ett av Europas kraftigaste vattenfall. Vattnet faller 82 meter över fem kilometer. Det sker mycket koncentrerat precis här vid Storforsen, där det har byggts gångbroar så att man kan komma ända ut och uppleva det brusande vattnet. Under den här årstiden (midsommar) rinner vattnet som kraftigast med 870 m3/sek. Det finns en fin parkeringsplats där hela ekipaget får plats.

Campingplatsen Mia Avas Havsbad Övernattning längs E4 Sent på kvällen checkar vi in på Mia Avas Havsbad. Det är en fin liten campingplats som ligger vid vattnet. Faciliteterna är utmärkta, det finns en affär och en liten restaurang. Men det finns också många andra campingplatser längs E4, så man kan bara köra in någonstans när det är dags för att ta kvällen.Använd eventuellt [url= itunes.apple.com target=_blank]GRATIS Appen- Camping Sweden url]där det finns en översikt över alla svenska campingplatser.

Det märks tydligt att man nu kör på motorväg Dag 3 – Umeå – Gävle – 470 kmVi sover länge och fiskar ett par timmar ifrån bron innan vi kör vidare söder ut. För första gången på flera veckor kör vi på motorväg och det märks på tiden och de kilometrar vi avverkar. Hela 470 km tar nu fem – sex timmar att köra med husvagnen på släp. I Norge tog det dubbelt så lång tid. Söderfors Bad och Camping ligger en bit ifrån motorvägen, men det blev den vi fick dagens etapp att passa bäst med.

Det är härligt med ett dopp i poolen på campingplatsen Dag 4 Gävle – Danmark (Helsingborg) – 735 km Söderfors Bad och Camping har pool, så vi tager oss ett uppfriskande bad innan vi kastar oss över sista etappen på resan. Det är med lite vemod, men någon dag skall ju vara den sista.

Ett stopp i Gränna för att köpa/smaka på de populära Polkagrisarna – en stor hit hos barnen Socker och polkagrisar i GrännaBarnen har verkligen varit duktiga och tålmodiga på denna resa, där vi in emellan har haft långa dagar i bilen, så vi beslutar oss för att överraska dem med ett stopp i Gränna. Här fyller vi fickorna med Polkagrisar i all världens färger och smaker. På många blir detta en perfekt avslutning på en oförglömlig resa. Läs Anne-Vibekes Reseblogg här Läs mer om Samemuseet Ajtte och om Storfossen här

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!