Utställningen Fake for real – historiska bluffar i nytt ljus

Regionmuseet i Kristianstad visar Fake for Real, en omfattande europeisk utställning som skildrar allt från medeltida reliker till moderna deepfakes. Med över hundra föremål och berättelser från tvåtusen år av förfalskningar visas hur falska sanningar uppstår, sprids och avslöjas – och varför de fortfarande påverkar oss.

Den 10 december öppnade Regionmuseet i Kristianstad dörrarna till Fake for Real – en omfattande europeisk vandringsutställning som synar hur falska berättelser, manipulerad information och medvetna bedrägerier format Europas historia. Utställningen har producerats av House of European History i Bryssel och visas nu för första gången i Norden.
– Vi är otroligt glada och stolta över att efter två års planerande kunna erbjuda denna stora och innehållsrika utställning. Tänk över 100 föremål, från medeltid till år 2023, som tillsammans illustrerar delar av förfalskningarnas historia, säger Anna Hadders, utställningsproducent, Regionmuseet.

Gammalt problem i ny skepnad

Trots att samtiden domineras av digital desinformation, deepfakes och virala rykten, är själva företeelsen långt ifrån ny. Historien är full av exempel på hur lögner och illusioner fått människor att tro på sådant som aldrig hänt – från medeltida reliker och falska helgonberättelser till politiska dokument som styrt krig, skapat fiendebilder och lett till rättsövergrepp. Utställningen Fake for Real visar hur myter, halvsanningar och rena förfalskningar har påverkat makt, religion, vetenskap och samhälle. Besöket på utställningen byggs upp som en vandring genom ett visuellt labyrintliknande narrativ för att visa hur svårt det kan vara att skilja äkta från falskt – och hur lätt vi låter oss luras när berättelserna bekräftar våra förväntningar eller rädslor.
– Ibland vill vi själva bli vilseledda, för att fly vardagen eller bekräfta det vi redan tror. Det gör oss samtidigt sårbara, säger Joanna Urbanek, curator, House of European History.

Falska kejsare och iscensatta krig

Utställningen omfattar över 100 föremål som sträcker sig från antiken till nutid. Bland exemplen finns romerska mynt där kejsare suddats bort som del av en politisk utradering, falska medeltida reliker, påhittade reseskildringar som vilselett samtidens geografi och den berömda Piltdown-människan – ett av vetenskapshistoriens mest omskrivna bedrägerier. Andra delar lyfter politiska förfalskningar som fått enorma konsekvenser; de manipulerade handlingar som fällde Alfred Dreyfus i 1890-talets Frankrike och den ökända antisemit¬iska skriften Sions vises protokoll som fortfarande cirkulerar i olika former. Även krigstidens illusioner får plats. Under andra världskriget skapade de allierade en hel ”låtsasarmé” med uppblåsbara flygplan och fejkad radiotrafik – en militär bluff som bidrog till att dölja invasionen av Normandie.

Digital propaganda

Utställningens senare delar rör vår post-sanningstid, en epok där känslor ofta väger tyngre än fakta. Här visas exempel på hur manipulerade bilder, falska dokument och digital propaganda bildar opinion och påverkar demokratiska processer. Ett rum ägnas åt desinformation kopplad till kriget i Ukraina och hur civila berättelser manipulerats eller tystats. Besökaren får även möjlighet att själv testa hur lätt det är att skapa och sprida vilseledande information, en del av utställningens ambition att stärka publikens källkritiska förmåga.
– Utställningen ger besökaren verktyg och ögonöppnare för att öka medvetenheten kring hur falska nyheter och berättelser skapas och sprids. Hur viktigt det är att stanna upp och tänka: Vem säger detta? Vad är syftet? Vems ärende går jag om jag sprider nyheten vidare, säger Anna Hadders, utställningsproducent.

T.v. anononym anklagelseskrift i tyska staden Lemgo år 1642, riktad mot apotekaren David Welman för häxeri och för att vara varulv. I mitten den ”oförfalskbara” sedeln av Roger Pfund, Genève, 2012. T.h. bilaga till “Le Petit Journal”, januari 1895, som skildrar de falska anklagelserna mot officeren Alfred Dreyfus.

Till vänster 1800-talsstatyn ”Barden Lumir och sången” av Josef Václav Myslbek, en hjälteberättelse som saknar äkthet. Till höger en bild från filmen “Visual Deception” som visar hur de allierade fejkade soldater och flygplan under andra världskriget.

Till vänster tavlan “Interiör från S:t Laurentiuskyrkan i Rotterdam”, av Han van Meegeren, en av 1900-talets skickligaste konstförfalskare. Till höger installationen “Behind the Blinds” av den ukrainske konstnären #NEIVANMADE.

Fritt inträde

Anna Hadders berättar att museet länge arbetat för att få utställningen till Kristianstad. Ambitionen är att göra ämnet tillgängligt för både skolor och en bred allmänhet – en möjlighet att reflektera över hur man bygger motståndskraft mot manipulation och förenklade berättelser. Med fri entré och lång utställningsperiod hoppas museet att fler ska ta del av materialet i sin egen takt.

Fake for Real visas på Regionmuseet i Kristianstad.

Fakta Fake for Real

Plats: Regionmuseet Kristianstad
Pågår: till 6 september 2026
Producent: House of European History, Bryssel
Antal föremål: Över 100 objekt
Entré: Fri
Teman:
– politiska förfalskningar
– religiösa reliker och myter
– pseudovetenskap och vetenskapsbedrägerier
– propaganda och krigstida bluffar
– digital desinformation och deepfakes

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket