Provkört: Road Car 540, 600 och 640 - Populär plåtis i tre utföranden

Intresset för plåtisar – kompakta husbilar byggda på vanliga skåpbilar – ökar sakta men säkert i Sverige. Vi har tittat närmare på tre modeller av märket Road Car, vilket byggs på samma fabrik som Sunlight.

Kompakt husbil byggd på vanlig skåpbil.

Kompakt husbil byggd på vanlig skåpbil.

I övriga Europa ser man plåtisar överallt, både på ställ- och campingplatser och i montrarna på mässor, så det är nog bara en tidsfråga innan det är lika stort i Sverige. En plåtis har kompakta mått och man åker nästan lika bekvämt som i en personbil. Jämfört med Tyskland är utbudet i Sverige ganska begränsat och modellerna ganska lika varandra. En del spekulanter blir nog avskräckta av priset, som ofta nästan är detsamma som för en fullstor husbil.

Sittgruppen i Road Car R 640. Bordet är tillräckligt stort för att fungera som matbord för åtminstone tre personer.

Sittgruppen i Road Car R 640. Bordet är tillräckligt stort för att fungera som matbord för åtminstone tre personer.

Tre modeller av Road Car

Road Car finns i tre storlekar, namngivna efter sin längd; R 540, R 600 och R 640. De har alla samma inredning och nära nog samma utrustning. Vi hade möjlighet att titta på alla tre samtidigt och jämföra dem. Vid första ögonkastet tycks det inte vara särskilt stor skillnad på dem, men den meter som skiljer kortast och längst åt har massor att erbjuda.

Man kan ta bort en vägg mellan lastrum och bodel om man behöver lasta något långt.

Man kan ta bort en vägg mellan lastrum och bodel om man behöver lasta något långt.

Mycket gemensamt

Gemensamt för de tre är en ljus och fin inredning med genomtänkta funktioner. Samtliga har fyra bältade sittplatser och två sovplatser bak. Ytterligare en sovplats får man om man beställer till en bäddbar sittgrupp (180 x 88 cm). Badrum och toalett ligger i mitten och har utrymmesbesparande detaljer som t ex uppfällbart handfat över toalettsitsen och en kran som även är duschmunstycke. Köksdelen har trelågig spis och ett 80-liters kylskåp.

Vattentanken är på 120 liter (inkl varmvattenberedare) och gråvattentanken är på 92 liter vilket gör att man klarar vattenbehovet lika bra som i en fullstor bil. Det finns plats för två gasolflaskor storlek P11. En Truma Combi 4 levererar värmen. Med en solcell på taket klarar man alltså att fricampa ganska länge. Bilarna levereras i grundutförande med en 2-liters Multijetmotor på 115 hk.

Kranen i vasken dubblerar som duschmunstycke. Handfatet går att fälla upp mot väggen.

Kranen i vasken dubblerar som duschmunstycke. Handfatet går att fälla upp mot väggen.

Att köra:

Vi provkörde R 640 som alltså är längst av de tre. Husbilen är stadig att köra och uppträder som vilken bil som helst. Insteget är heller inte så högt som i en traditionell husbil. Vi provade den på såväl motorväg och landsväg som i tätort med rondellkörning. Vi tog den till och med på en tur längs en skogsväg. Helt klart både känns den och reagerar som en personbil långt mycket mer än som en husbil. Detta trots sin längd på 6,4 meter.

Road Car 640 har bra lastyta under sängarna och plats för 2 st gasflaskor av storlek P11.

Road Car 640 har bra lastyta under sängarna och plats för 2 st gasflaskor av storlek P11.

Vårt samlade intryck:

Vi är mycket positiva både till modellerna och till deras vettiga grundpris. Dessa kan utan vidare fungera som personbil under vardagarna då man kan åka både rymligt och bekvämt. På alla modellerna kan man göra fritt i lastutrymmet och få plats med långa prylar ända fram till förarhytten. Helt klart är det en fördel med en stadig, låg bil då man kör på skogsväg. Ska man ut över helgen och vandra och fiska i skog och mark når man fram med en plåtis. Är man på besök i en stad är det så enkelt att ta sig fram i trafiken, framför allt med de kortare modellerna R 540 och R 600.

Eftersom det inte finns så mycket plats inuti passar en mindre plåtis bäst vid tillfällen då man kan vara mycket utomhus och ha bilen som praktiskt övernattning. Det finns en positiv atmosfär av action och äventyr kring plåtisar, förmodligen för att man så ofta ser dem med kajaker på taket eller fräcka cyklar baktill. Road Car R 600 ger en bra mix av förvaring, utrymme och smidighet och är den av de tre som passar flest.

Gott om plats att kliva in i bodelen och fin utsikt när man lagar mat. Skjutdörren är bred och försedd med myggnät. Här är en Road Car R 600.

Gott om plats att kliva in i bodelen och fin utsikt när man lagar mat. Skjutdörren är bred och försedd med myggnät. Här är en Road Car R 600.

Vad skiljer modellerna åt?

R 640: Störst i klassen vilket ger plats till längsgående enkelbäddar bak och fler förvaringsskåp i sovrumsdelen. Lastrummet under sängarna blir också rymligt precis som förvaringsskåpet mellan badrum och soffa.

Längd: 6,40 m
Totalvikt: 3 500 kg
Lastvikt: 679 kg
Säng: 191 x 64 cm (som tillval dubbelsäng på ca 191×198 cm)
Grundpris: 429 000 kr

R 600: I stort sett är den identisk med den stora modellen, fast med tvärgående sängar bak. Här får man alla praktiska delar från storasyskonet om man kan tänka sig att klättra lite när det är dags att sova. Det praktiska förvaringsskåpet mellan badrum och soffa finns kvar, liksom en hyfsad storlek på bordet i sittgruppen. Denna har minst lastvikt av de tre bilarna.

Längd: 5,99 m
Totalvikt: 3300 kg
Lastvikt: 527 kg
Säng: 198 x 143 cm
Grundpris: 412 000 kr

R 540: Denna är med sitt kortare axelavstånd – 3450 mm i stället för 4035 som de två andra – smidigare att manövrera på trånga ytor och perfekt i stadsmiljö. Förvaringsskåpet mellan badrum och soffa är borttaget och bordet vid sittgruppen är minimalt. Dubbelsängen bak är nedbantad till 131 cm.

Längd: 5,40 m
Totalvikt: 3300 kg
Lastvikt: 663 kg
Säng: 198 x 131 cm
Grundpris: 382 000 kr

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket