Dags att byta till litiumbatteri?

Litiumbatterier är ett hett samtalsämne bland många husbilsägare. Låg vikt, lång hållbarhet och snabb uppladdning är några av fördelarna som gör att många överväger att byta från gel, AGM eller blybatterier. Här berättar vår medarbetare Torbjörn Lagerwall om sina erfarenheter vid byte till litiumbatteri.

För lite drygt två år sen blev det dags att byta ut våra två stora, tunga batterier i husbilen. Vi fricampar gärna, förbrukar dessutom en del el och ville därför se hur vi kunde förbättra användningen av solcellerna på taket. AGM-batterierna tar lång tid att ladda och de svenska soltimmarna räcker oftast inte till för våra laddbehov. Eftersom vi var nyfikna på litiumbatterier (LiFePo4) och att de dessutom sjunkit en del i pris, beslöt vi oss för att testa att byta till ett sådant. De är lätta, kan laddas ur nästan helt och om förutsättningarna finns laddas de upp väldigt snabbt.

Så här räknade vi

Principen med AGM-batterier är att man inte ska ta ut mer än 50% av dess kapacitet då de riskerar att bli förstörda vid djupurladdning. Våra var på 80 Ah per batteri och vi kunde därför få ut ca 40 Ah ur vart och ett, alltså 80 Ah sammanlagt. Hos ett Lithiumbatteri är denna marginalen väldigt mycket bättre och man kan plocka ut ca 90% av dess kapacitet. Det litiumbatteri vi köpte var på 100 Ah. Om vi plockar ut 90% av det så motsvarar det grovt räknat de två AGM-batterierna.

Så i stället för två stycken blytunga, trögladdade batterier som gav 80 Ah blev det ett stycken lättviktigt, snabbladdat dito. Priset för det nya litiumbatteriet blev visserligen högre än om vi skulle köpt två stycken av AGM-typ. Men vi tänkte att det fanns andra mervärden i lithiumbatteriet att ta del av. Och det gjorde det. Vi återkommer till detta.

”Plug and play”

Valet föll på ett batteri av märket Skanbatt. Det hade vettigt pris, bra recensioner på konsumentforum och vi fick dessutom snabbt svar från leverantören på våra frågor och tankar.
Vår bil är rätt så ny och vi hade kanske tur med enheterna kring bilens laddning, för batteriet skulle gå att montera in enligt principen ”plug and play”. Men några saker behöver man kolla upp först. Det som kan spela roll är bland annat batteriladdaren, solcellsregulatorn och bilmotorns generator. På solcellsregulatorn behövde vi (enligt batterileverantörens råd) ändra några av inställningarna för laddning. Det gjorde vi enkelt via regulatorns app. Och några av kontakterna på batteriladdaren skulle dubbelkollas så att de stod rätt, vilket de redan gjorde.

Laddbooster

Vill man ha ut mesta möjliga effekt ur bilens generator rekommenderas en laddbooster. Då kan batteriet laddas fullt under bara några timmars körning. Vi har inte en sådan, men har klarat oss bra ändå. Kanske blir det en investering framöver.

För att återkomma till några av fördelarna med bytet till lithiumbatteri kan vi konstatera att vårt lithiumbatteri:

• laddas betydligt snabbare.
• väger mindre än hälften så mycket (2 st AGM-batterier = 60 kg, 1 st lithium = 12 kg).
• tar mindre plats i batterifacket.
• i och med att det laddas snabbare så ger ett par soltimmar från solcellerna god och märkbar effekt.
• samma som ovan med några timmars körning.
• har inbyggd Bluetooth. Man kan via appen få alla viktiga fakta om batteristatus. (Laddspänning, antal laddcykler, temperatur osv).
• har inbyggd BMS (Battery Management System), som skyddar batteriet mot kortslutning, överladdning, urladdning och stänger av batteriet om något oförutsett händer.

Sammanfattning

Sommartid behöver vi inte knappast koppla oss till elstolpe. Men enbart ett batteri på 100 Ah räcker inte riktigt för oss i det stora hela. En solig dag laddas det superfort, men räcker inte till om det därefter blir ett par mulna dagar med lite ljus och vi inte ska ha köra några timmar.

För oss har litiumuppgraderingen gett mycket och vi är väldigt nöjda. För den som tillbringar mycket tid i sin husbil och som inte vill vara beroende av att stå vid elstolpe titt som tätt kan vi varmt rekommendera en uppgradering till litiumbatterier. Tanken är nu att vi ska investera i ytterligare ett batteri för att därefter helt enkelt lämna elkabeln till landström hemma.

Här kan du se ett Youtube-klipp med mer info om litiumbatterier.

Kort om Torbjörns batteri

Skanbatt Lithium Bluetooth 100Ah – 150A BMS
Bluetooth genom app
Kan parallellkopplas och seriekopplas
Vikt 12,3 kg
Antal cykler, 100% DoD: 2000 st
Antal cykler, 80% DoD: 3000 st
Operativ temperatur: från -20 till +55⁰C
Övertemperaturskydd
Över- underspänningsskydd
Överladdningskydd
Pris idag: ca 9000 kr

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket