Provkörning Dovra RIG X-610/RIG X-750: Dovra i sitt rätta element

CampingSverige fick en exklusiv provkörning av Dovras två modeller i en synnerligen passande miljö – på isiga vintervägar i Jämtlands fjällvärld.

Att köra husbil genom den jämtländska vintern på snötäckta, bitvis oplogade vägar kan låta som en utmaning. Men för de fyrhjulsdrivna äventyrsfordonen från Dovra är det precis rätt miljö. Under några intensiva dagar i Åre fick jag och en grupp motorjournalister möjligheten att testa dessa robusta fordon – på både slingriga skogsvägar och den snötäckta isen på Ottsjön.

Svensk ingenjörskonst

Dovra är ett relativt nytt namn på marknaden, men har snabbt skapat sig ett rykte för att leverera husbilar som klarar både terräng och tufft klimat. Under pressvisningen delade Johan Särefors, en av Dovras grundare, med sig av tankarna bakom design och funktioner – allt för att skapa en husbil som fungerar lika bra i de nordiska fjällen som i öknar och skogar långt från närmaste campingplats.

Dovra marknadsförs inte som en traditionell husbil, snarare som ett fordon byggd för äventyr.

Kompromisslös prestanda

Dovra erbjuder i nuläget två modeller: Dovra RIG X-610 och Dovra RIG X-750. Båda är byggda på Mercedes-Benz Sprinter 4×4-chassi och utrustade med en kraftfull 2,0-liters turbodieselmotor på 190 hästkrafter. RIG X-610 är något mer kompakt med sina 610 cm i längd och 4 100 kg i vikt, medan RIG X-750 mäter in på 754 cm och har en totalvikt på 5 200 kg. Interiören är genomtänkt med en skandinavisk design – minimalistisk och praktisk, med fokus på hållbara material och smarta förvaringslösningar. Allt ingår från start, vattenburen golvvärme från Alde, ett kraftfullt energisystem med 400Ah litiumbatterier och stora solpaneler för off-grid-liv. Dessutom är ventilation och uppvärmning optimerade för extrema temperaturer, vilket gör att bilen håller sig varm även under de kallaste nätterna. Dovras isolering i väggarna består av PET-fiber som eliminerar risken för fukt.

Ny dieselvärmare

En nyhet i Dovras uppvärmningssystem är den dieseldrivna, vattenburna värmen från Alde. Just nu är systemet installerat som test i en av bilarna, men serieproduceras inom kort. Alde Compact 4000 D erbjuder steglös effekt upp till 6 kW och har en 10-liters varmvattenberedare, tillsammans med en elpatron på upp till 3,3 kW för flexibel uppvärmning. Systemet är dessutom kompatibelt med Trumas luftkonditioneringssystem och möjliggör två separata klimatzoner, vilket ger optimal komfort i alla väderförhållanden.

Snö, is och skogsvägar

Efter en genomgång av bilarnas tekniska finesser var det dags att ge oss ut på vägarna. Fyrhjulsdriften visade sig snabbt vara en nyckelspelare när vi navigerade genom djup snö och hala uppförsbackar. Bilarna var som väntat stabila, smidiga och enkla att manövrera. Väl framme vid Ottsjön fick vi chansen att testa fordonen på is. Att köra en husbil på en frusen sjö är en ovanlig upplevelse, det blev snabbt tydligt att Dovras ingenjörer lagt mycket arbete på fordonen. Avancerade antisladdsystem och rejäla vinterdäck höll fordonen på rätt kurs och ingen av oss behövde uppleva några oönskade sladdar.

Intressant kandidat

Dovra har tydligt riktat in sig på resenärer som inte nöjer sig med traditionella campingplatser. Bilarna är skapade för att utforska vildmarken utan att kompromissa med bekvämlighet. Priset kommer givetvis att vara en faktor, men för den som söker en fyrhjulsdriven husbil med toppmodern utrustning och högkvalitativa material är detta en intressant kandidat. Efter några dagar bakom ratten är det uppenbart att Dovra har lyckats skapa något unikt. Det här är husbilar för den som vill långt utanför de vanliga vägarna – utan att ge upp bekvämligheten på köpet. Och att få testköra dem i ett vinterlandskap som Åre? Det var en upplevelse som gjorde provkörningen ännu mer minnesvärd.

Fakta Dovra RIG X-610 och RIG X-750

Dovra RIG X-610
Chassi: Mercedes-Benz Sprinter 4×4
Motor: 2,0L turbodiesel, 190 hk
Växellåda: 9-växlad automatisk
Mått LxBxH: 610x209x300 cm
Hjulbas: 3670 mm
Totalvikt: 4100 kg
Lastvikt: 470 kg
Markfrigång: 22 cm
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 92 liter
Färskvattentank: 105 liter
Gråvattentank: 95 liter
Batterikapacitet: 400Ah litium
Solpaneler: 400 W
Uppvärmning: Alde vattenburen värme med golvvärme
Toalett: Clesana C1
Pris: 2 692 600 SEK

Dovra RIG X-750
Chassi: Mercedes-Benz Sprinter 4×4
Motor: 2,0L turbodiesel, 190 hk
Växellåda: 9-växlad automatisk
Mått LxBxH: 754x209x300 cm
Hjulbas: 4330 mm
Totalvikt: 5200 kg
Lastvikt: 1050 kg
Markfrigång: 22 cm
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 92 liter
Färskvattentank: 105 liter
Gråvattentank: 95 liter
Batterikapacitet: 400Ah litium
Solpaneler: 400 W
Uppvärmning: Alde vattenburen värme med golvvärme
Toalett: Clesana C1
Pris: 2 862 400 SEK

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2025 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket