Polar fyller 60 år och det firas med en serie premiumvagnar med retro-inslag. Black Line 730 är en välutrustad jätte som sticker ut från mängden.
Polar är ett klassiskt svenskt husvagnsmärke som de flesta har en relation till. Företaget grundades i Junsele år 1964, flyttade till Dorotea år 1966 och blev under 70-talet en sällan skådad framgångssaga. Med välisolerade husvagnar och skickliga reklamkampanjer nådde märket som mest över 27 procents marknadsandel och kan med modellen Polar 470 stoltsera med titeln Sveriges genom tidernas mest sålda husvagn.
Lagom till 60-årsjubileet lanserar Polar ett antal unika jubileumsmodeller. Bland annat Black Line-serien som till viss del inspirerats av 1970-talets riktiga storsäljare – Polar 470.
– Polar Black Line 730 är en modern premiumvagn med retro-inslag som vi tror kommer få våra kunders hjärtan att klappa lite extra, säger Tony Ekström, vd på Polar.
Rymliga Black Line 730 kan fås med två planlösningar; 730 BQWL med tvärställd queensbed och 730 BSL som har enkelbäddar. Båda har påkostad inredning med bland annat dubbelkyl, vitrinskåp, fullstor ugn och mikrovågsugn samt vinkelkök. Interiören och designen på skåp och luckor är helt ny och textilierna är i ett särskilt jubileumsutförande. Utsidans foliering sticker ut med en orange dekorfärg som följer karossen och återkommer som en färgklick på hjulnav och fälgar. I jubileumsserien ingår även Blue Line med planlösningarna 590 FWA, 620 BSA och 650 FDC.
Inför lanseringen har Polar tagit fram en jubileumsbok, och tidigare i år spelades en varumärkesfilm in som tar tittaren med på en resa från 1960-talet till nutid. Under hösten kommer Polar att tillsammans med sina återförsäljare bjuda in till 60-årsfester över hela landet. Det utlovas tävlingar, mat och dryck, mingel och visningar av årsmodell 2024.
Se filmen om Polar här!
Längd med dragbom: 934 cm
Invändig längd: 731 cm
Totalvikt: 2650 kg
Bostadsyta: 17.4 kvm
Sovplatser: 2-5
Axel: boggie
Bertil Holmqvist och Håkan Wallin började bygga husvagnar i en lada i Junsele år 1964. För att klara norrländska vintrar försågs vagnarna med uretan-isolering, dubbla fönster och värmesystem. År 1966 brann fabriksladan i Junsele och en ny fabrik byggdes i Dorotea. Under 1970-talet upplevde Polar en storhetstid med en enorm ökning av försäljningen. Rekordnoteringen är från år 1977 då över 3700 Polarvagnar registrerades vilket gav en marknadsandel på 27,5 %. Den klassiska logotypen med isbjörnen tecknades av lackeraren Ragnar Granqvist. Loggan syntes på såväl Tre Kronors matchtröjor som på en Formel 1-bil, ett bevis för husvagnscampandets stora genomslagskraft under denna tidsperiod. Genom åren har Polar ofta legat i framkant och har lanserat branschnyheter som till exempel läckageindikator för gasol, bredare vagnar som möjliggör alternativa planlösningar, värmesystem och dubbla fönsterrutor som standard samt individuell vägning av varje vagn för att få fram exakt tjänstevik.