Årlig service på ditt fordon räddar semestern

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Semestern närmar sig äntligen för förväntansfulla husbils- och husvagnsägare. Dessvärre riskerar vissa att få ledigheten saboterad av kostsamma reparationer eller skador.

Joachim Briggert, vd för Campea.

Joachim Briggert, vd för Campea. Joachim Briggert är vd för Campea och han tycker att husbils- och husvagnsbranschen har mycket att lära av personbilsbranschen gällande service och eftermarknad. – MRF och Konsumentverket har en varudeklaration för begagnade bilar som alla seriösa bilhandlare använder. Vi hoppas att detta ska bli standard även i vår bransch.Campea har själva tagit fram en varudeklaration som utgår från bilbranschens standard och kompletterats med information om bodelen.– Vi ser det som en trygghet för våra kunder och för oss själva. För oss är det en transparens vid både köp och ägande, säger Joachim.

Dennis Andersson, servicecenterchef på Campea i Falkenberg.

Dennis Andersson, servicecenterchef på Campea i Falkenberg. Fukt största problemetDennis Andersson, servicecenterchef på Campea Falkenberg, går dagligen genom fritidsfordon som ska tas i inbyte. Dåliga batterier, dålig brännare i kylen och skador på elpatronen är vanliga fel. Ofta finns även fel på glödlampor, kranar och pumpar.– Det största problemet är dock fukt, ofta små angrepp som är lätta att åtgärda om de upptäcks i tid. Även felkoder på fordonsdelen är vanliga, något som kan bli mycket kostsamt. Det är omöjligt att upptäcka utan besök på en verkstad, säger Dennis.För fordon med fel som dessa finns två alternativ. Antingen repareras de eller så accepteras de inte som inbyte. – Fordon med fukt säljs aldrig. Funktion och trafiksäkerhet ska alltid uppnå godkända nivåer inför leverans, oavsett ålder och övrigt skick. Serva regelbundet När Dennis upprättar varudeklarationer ställer han den i relation till fordonets ålder. Repor och liknande defekter kan accepteras på ett äldre fordon, men skulle åtgärdas på nyare fordon. – Fordonets kondition specificeras på varudeklarationen så nästa kund själv enkelt kan avgöra om den är intresserad eller inte.Dennis råd till fordonsägare är att regelbundet serva och underhålla. Med en årlig service som även innehåller fukt- och gasoltest slipper ägaren att avbryta semesterveckorna på grund av reparationer eller skador. För köpare är rådet följande:– Välj varudeklarerade fordon så ”köper du inte grisen i säcken”, avslutar Dennis Andersson.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket