CampingSverige.se

7.7.15

Av: Johan Persson Fotograf: Johan Persson, Adria
Dela
 

Adria 50 år: Jubileumsfest med pompa och ståt!

I år fyller Europas största tillverkare av mobila bostäder 50 år. Husvagn på Väg var på plats i Slovenien för att gratulera Adria och fick samtidigt ta del av spännande nyheter.

Novo Mesto har alltid varit Adrias hemkvist. Fabriken uppfördes 2005.

Novo Mesto har alltid varit Adrias hemkvist. Fabriken uppfördes 2005.


I maj bjöd Adria Mobil in till stort jubileumsfirande i Novo Mesto, Slovenien. Det var här som den jugoslaviska industrikoncernen IMV (Industrija Motornih Vozil) började bygga husvagnar år 1965. Anledningen var behovet av utländsk valuta samt att husvagnen hade framtidspotential som produkt i Europa. Man såg dock behovet att experthjälp och vände sig till husvagnslandet Sverige för inspiration och experthjälp.

Det resulterade i den första modellen IMV Adria 375 som snabbt togs till Sverige för visning på husvagnsmässan i Stockholm. 300 exemplar beställdes direkt för försäljning i Sverige. Karl Wilhelm Karlsson blev svensk importör av Adria och tog även initiativ till nästa modellnyhet, IMV Opatija, en kopia på svenska vagnen Opio.

– Sverige är första marknaden som Adria exporterade husvagnar till, det är fantastiskt kul att det fortsätter att vara den största marknaden för Adria 50 år senare. Det är med stor stolthet vi är med här i Slovenien och firar Adrias 50-årsjubileum, säger Peter Blomqvist, vd Adria Caravan AB.

Jubileumsfirandet smygstartade redan på Elmia förra hösten. Där kunde första modellen IMV Adria 375 beskådas.

Jubileumsfirandet smygstartade redan på Elmia förra hösten. Där kunde första modellen IMV Adria 375 beskådas.


Rekordsiffra

Modellprogrammet utökades år för år och i 70-talets början avtäcktes de första modellerna med den blå dekoren, som precis som namnet, är en symbol för Adriatiska havet. Denna färgsättning i kombination med den avrundande karossformen blev en vanlig syn på europeiska vägar.

Många av de äldre exemplaren rullar än idag. År 1980 såldes 26 000 husvagnar, en rekordsiffra i europeisk husvagnsindustri. Adrias framgång vilade mångt och mycket på idén att bygga en lätt och välutrustad vagn till ett förmånligt pris.

Peter Blomqvist är vd för Adria Caravan AB, här tillsammans med reklamchef Linda Strömberg.

Peter Blomqvist är vd för Adria Caravan AB, här tillsammans med reklamchef Linda Strömberg.


”Fantastisk framgångsresa”

Idag är Adria starkare än någonsin och ett märke med fokus på framtiden. Nya målgrupper banar väg för fräcka uppstickare och trendiga lyxalternativ. Några exempel är ungdomsvagnen Action och glammiga modellen Astella. I maj i år bjöds branschen in till ett stort jubileum på anläggningen i Slovenien. Totalt 750 personer fick bekanta sig med såväl Adrias historia som dess spännande framtid. Husvagnar och husbilar vinner mark i en allt större del av världen och Adria är inte sena med att knyta sig till nya marknader som Kina, Japan och Israel.

– Adria har haft en fantastisk framgångsresa under sina 50 år. Vi har nu varit marknadsledande på husbilar i Sverige och Norden flera år i rad och är husvagnsmärket som ökar mest i Sverige med möjlighet att även blir Sveriges mest köpa husvagn detta år, avslutar Peter Blomqvist, vd Adria Caravan AB.

Alpina 903 HT är Adrias svar på anspråken från den viktigaste marknaden, Sverige.

Alpina 903 HT är Adrias svar på anspråken från den viktigaste marknaden, Sverige.


Jubileumsmodellen av Matrix.

Jubileumsmodellen av Matrix.


Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Hobby Husvagnar
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt