Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

5.5.14

Av: Leif Berglund Fotograf: VisitSweden
Dela
 

Camping i fokus när Sverige ska locka fler turister

Nu samlar VisitSweden svensk besöksnäring till den största satsningen på marknadsföring av Sverige i utlandet. Tillsammans med bland annat camping- och stugföretag, rederier samt regioner från hela Sverige startar VisitSweden ett treårigt affärssamarbete som ska marknadsföra Sverige för minst 60 miljoner kronor.

VisitSweden satsar minst 60 miljoner kronor på att marknadsföra Sverige de kommande tre åren.

VisitSweden satsar minst 60 miljoner kronor på att marknadsföra Sverige de kommande tre åren.


Marknadsföringen ska rikta in sig på stora volymer av potentiella resenärer i Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna och målet är att öka resandet med minst tre procent per år.
I Europa finns stora grupper barnfamiljer med intresse för aktiv semester, som är intresserade av Sverige som semesterdestination. Likaså finns det många resenärer som åker utan barn och vill uppleva Sverige genom att resa runt med bil. De här grupperna utgör i Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna sammanlagt nio miljoner potentiella Sverigeresenärer, enligt VisitSwedens analys.
Nu formerar VisitSweden ett långsiktigt marknadsföringssamarbete med svenska regioner från norr till söder, boendeföretag, transportörer och upplevelseföretag. Bland andra stugförmedlaren Novasol, Stena Line, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation (SCR) samt många regionala turistorganisationer är redan med i samarbetet och fler lär ansluta sig.

Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Thomas Brühl, vd på VisitSweden.


Största satsningen någonsin

Tillsammans ska aktörerna genomföra den största internationella marknadsföringssatsningen någonsin och fokus riktas mot bilburna resenärer i Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna, som lockas av barnvänliga och kulturella upplevelser kopplat till den svenska naturen.
Marknadsföringen ska pågå i minst tre år och omsätta minst 60 miljoner kronor med start i år. Redan i dag sker 37 procent av övernattningarna från Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna i boende med självhushåll över hela Sverige och satsningen har som mål att övernattningarna från de prioriterade marknaderna ska öka med minst tre procent varje år.
Fler besökare leder till ökad sysselsättning även i glesbygdsområden, och i stora delar av Sverige finns det under året en outnyttjad kapacitet på hyrda stugor och campingplatser.
– Utländska turister ger viktiga intäkter till Sverige. Med satsningen vill vi påverka resenärerna att gå från tanke till handling och ta beslutet att resa hit, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Camping – nära naturen

I Sverige ligger campingplatser och privata stugor ofta nära naturen och med barnvänliga och kulturella upplevelser runt knuten. Det ger stora möjligheter att ägna sig åt flera olika aktiviteter, som att besöka djur- och nöjesparker, shoppa, besöka gårdsbutiker, cykla, bada eller bara umgås i en naturskön miljö.
– I våra målgruppsanalyser ser vi att utländska resenärer lockas av vårt stora utbud av aktiviteter. Därför satsar vi nu på större marknadsövergripande kampanjer som ger Sverige mer resurser att synas och höras. Det ger klirr i kassan hos svensk besöksnäring, fortsätter Thomas Brühl.
Just nu utvecklas ett gemensamt kommunikationskoncept för de fyra länderna. Sverigekampanjerna startar i februari i Tyskland och Nederländerna och i mars i Danmark och Norge.

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
Dethleffs
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt