I Novo Mesto skapas framtidens fritidsfordon

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Användandet av fritidsfordon startade på 1950-talet och tog rejäl fart på 70- och 80-talet. I början fick ägarna snällt foga sig efter fordonens begränsningar. Det är först nu som husvagnar och husbilar verkligen anpassas efter användarnas behov. Ett företag som går i bräschen för denna utveckling är slovenska Adria.

Adrias stora fabriksanläggning i Novo Mesto, Slovenien.

Adrias stora fabriksanläggning i Novo Mesto, Slovenien.Fotograf: Adria De senaste åren har Adria lanserat flera innovativa lösningar för mobilt boende och modellprogrammet för 2019 är inget undantag, tvärtom. Husvagn på Väg har varit på besök i Novo Mesto och fått exklusiva intervjuer med utvecklarna av framtidens mobila boende. Vem har inte drömmen om ett liv där tiden inte spelar någon roll, där hjulen rullar dit näsan pekar, där allt annat blir obetydligt. Friheten att bestämma från dag till dag var man vill vakna upp. Det kan låta pretentiöst, men för många är det precis det som livet med en husvagn eller husbil är. Idag lever vi med våra fritidsfordon på ett helt annat sätt än förr. Vi vill att fordonet ska vara anpassat till de behov vi har. Oavsett om vi är två, fyra eller sex personer, står på en camping en hel sommar eller på en ställplats i ett dygn, befinner oss i en storstad eller är på fjället. Hur tacklar då tillverkarna av fritidsfordon denna utmaning? Lyssnar de på oss konsumenter och de behov vi har? På Adria har man sedan ett antal år tillbaka förändrat sitt sätt att se på användarna av sina fordon. Vi blev nyfikna på hur det kommer sig och åkte därför ner till Novo Mesto i Slovenien där Adria tillverkas för att höra hur de resonerar kring detta.

Matjaž Grm, MBA executive director Sales and Marketing Adria.

Matjaž Grm, MBA executive director Sales and Marketing Adria. Behövde tänka om– Vi har alltid jobbat med utgångspunkten att leverera fordon med kvalitet till ett bra pris. Men för några år sedan insåg vi att vi behövde tänka om och tänka nytt. Vi började mer och mer utgå ifrån hur konsumenten använder sitt fritidsfordon istället för tvärtom. Dessutom var vi själva nyfikna på vilka behov vi kunde fylla, berättar Matjaž Grm, executive director Sales and Marketing. Adrias historia går tillbaka till 1965 och det fanns tidigt en koppling till Sverige. KW Karlsson var en föregångsman inom husvagnsbranschen som initialt importerade vagnar från Storbritannien. De levde dock inte upp till hans förväntningar så med hjälp av ingenjör Martin Sever tog han istället fram en egen husvagnsprototyp som tillverkades i Slovenien. Projektet slog väl ut och ledde fram till grundandet av Adria som idag, mer än 50 år senare, är marknadsledare på husbilar och husvagnar i både Sverige och Norden.

Aktiviteten i fabriken är intensiv för att tillgodose allas behov.

Aktiviteten i fabriken är intensiv för att tillgodose allas behov.Fotograf: Adria Lyssnar på konsumenterna– Vi har alltid anpassat våra fordon efter den marknad de ska ut på samtidigt som vi har lyssnat på konsumenternas önskemål. Det i kombination med att vi alltid varit noga med att hålla en hög kvalitet till ett bra pris tror jag är en av anledningarna till vårt framgångskoncept, säger Matjaž Grm.Kvalitet till ett bra pris har sedan starten varit Adrias signum. Men för tio år sedan insåg företagsledningen att detta inte räckte längre. Marknaden hade stagnerat och krisen under 2008 gjorde att Adria började titta på sina fordon ur en annan vinkel. De skapade ett nytt koncept baserat med utgångspunkt på konsumenten istället för tvärtom, men utan att ge avkall på kvaliteten. – Vår filosofi är numera att inspirera andra människor till att åka på äventyr. Att använda våra husbilar eller husvagnar ska ge nya möjligheter och vi vill vara den som inspirerar konsumenten till ett äventyrligt, men bekvämt liv, säger Matjaž Grm.

Neil Morley , marketing director på Adria, är en hängiven motorcyklist. Han har arrangerat flera olika samarbeten mellan Adria och stora tävlingar.

Neil Morley , marketing director på Adria, är en hängiven motorcyklist. Han har arrangerat flera olika samarbeten mellan Adria och stora tävlingar. I verkliga livetFör några år sedan lanserade Adria begreppen ”Design to living” och ”Design to perform”, två sätt att visa hur enkelt det kan vara att leva med fritidsfordon. Inför säsongen 2019 tar slovenerna det hela ett steg längre och lanserar ”Varje Adria har en historia”. Här vill Adria berätta hur man kan använda sitt fritidsfordon i verkliga livet istället för att bara prata kvalitet och teknik. – Genom att prata med dem som faktiskt använder våra fordon och sedan berätta det för andra kan vi visa upp en sida av verkligheten. Vi har genom åren låtit ett flertal personer testa våra olika bilar och vagnar för att sedan berätta för oss vad de tycker. Det har vi sedan använt för att styra vår egen utveckling framåt, säger Neil Morley, marknadschef.

Adria Adora 673 PK och Erna Pohy, produktchef på Adria.

Adria Adora 673 PK och Erna Pohy, produktchef på Adria. Ernas banbrytande idéInnovation, design och kreativitet är en röd tråd i Adrias fordonsutveckling. Lanseringen av panoramafönstret tog husvagnen ett steg längre och är än i dag är det ett av de stora säljargumenten. Inför säsongen 2019 lanserar företaget sin nya innovativa husvagn för tonårsfamiljen, Adora 673 PK. Här är det produktchefen Erna Pohv som tack vare sina egna tonårsbarn kom på idén att sätta två entrédörrar på en husvagn. – Tonåringar behöver ett privatliv, oavsett vad vi som föräldrar tycker, och även om livet i en husvagn är det ställe där man kan ha minst privatliv så innebär det inte att vi inte kan försöka skapa något som faktiskt kan ge känslan av det. Dessutom kan man även som vuxen behöva stänga en dörr om sig ibland och få lite lugn och ro, eller hur? Det var utifrån den tanken jag fick idén kring om den här husvagnen, säger Erna Pohv, produktchef.

Med lanseringen av panoramafönster tog man husvagnen ett steg längre fram och än idag är det ett av de stora säljargumenten.

Med lanseringen av panoramafönster tog man husvagnen ett steg längre fram och än idag är det ett av de stora säljargumenten.Fotograf: Adria Kreativa lösningarÄven inom andra segment lanserar Adria unika nyheter denna säsong. I den nya generationen Twin Supreme, så kallad plåtis eller vanmodell, finns ett stort panoramafönster i taket medan de nya Coral-husbilarna har en ny lösning med soffor mittemot varandra, kallad Open Salon, vilket ger större utrymme i bilen utan att ge avkall på sittytan.  – Vill vi behålla vår marknadsledande position så måste vi kontinuerligt leverera vad vi har lovat till konsumenten. Vilket är kvalitet till ett bra pris, men också ny design, nya innovationer och nya kreativa lösningar, säger Matjaž Grm.

Gorazd Jakše (M.Sc. Regional manager for Northern Europe, Asia & Pacific) framför ett antal chassin som väntar på att bli till husbilar.

Gorazd Jakše (M.Sc. Regional manager for Northern Europe, Asia & Pacific) framför ett antal chassin som väntar på att bli till husbilar. Brett sortimentAtt leva och bo i en husvagn, van eller husbil är en livsstil, det vet alla som en gång har ägt ett fritidsfordon. Kraven och behoven är höga både på fordonet och på dess leverantör. Vårt samtal med Adria har genomsyrats av en önskan att läsa av marknaden och att i så stor mån som möjligt lyssna på vad konsumenten har att säga. Under vårt samtal ställer jag frågan vilket fordon som är deras bästsäljare, men får inget svar.– Tiden då kunderna hade ett och samma behov är förbi. Numera måste vi leverera fritidsfordon som är anpassade för olika behov och användningsområden. Genom att ha ett brett sortiment av innovativa fritidsfordon kan vi attrahera olika användare utifrån hur deras liv och behov förändras, säger Gorazd Jakše, regionansvarig Norden. Den som har en flerfamiljsvagn idag vill kanske byta till en van imorgon för att några år senare byta till en alkovbil när barnbarnen vill följa med. Och så fortsätter det, för vi som konsumenter vill göra drömmen till verklighet och vi ser till att infria våra behov. Fakta Adria MobilAdria är Europas ledande fritidsfordonstillverkare med 14 300 enheter, 1700 anställda, 500 försäljningsställen i 30 länder och en omsättning på 417 miljoner euro. Adria AB, ett helägt dotterbolag till Kabe Group AB, är importör av Adria Mobils hela produktprogram till Sverige, Norge och Finland samt husbilar av varumärket Sun Living. Adria AB:s produktprogram omfattar även modulhus som primärt säljs till campingplatser på den skandinaviska marknaden. Adrias modellserier:Husbilar: Compact, Coral XL, Coral, Matrix och SonicHusvagnar: Aviva, Action, Altea, Adora och AlpinaVans: Active MPC, Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket