Öppet brev till näringsministern om husbilsskatten

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Regeringens förslag på nytt fordonsskattesystem – det så kallade bonus-malus-systemet – omfattar alla personbilar klass 1 samt lätta lastbilar och bussar. Dessutom omfattar förslaget – trots att Trafikverket på ett tidigt stadium ifrågasatte det – alla personbilar klass 2 (husbilar), oavsett totalvikt.

SFVF och HRF i likhet med Trafikverket anser att personbil klass 2

inte skall omfattas av bonus-malus-systemet.

SFVF och HRF i likhet med Trafikverket anser att personbil klass 2

inte skall omfattas av bonus-malus-systemet. I ett öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg, skriver Husvagnsbranschens Riksförbund och Sveriges fordonsverkstäders förening angående förslaget om den höjda husbilsskatten:”Om personbil klass 2 omfattas av bonus-malus-systemet, kommer detta med stor sannolikhet att innebära en kraftig negativ försäljningsutveckling” skrev Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) i sitt remissvar. ”Detta i sin tur medför givetvis att många personer inom husbilsbranschen – gäller såväl tillverkare och importörer som återförsäljare – kommer att friställas.” Risk finns också att återförsäljare tvingas begära sig i konkurs om nyförsäljningen av husbilar sjunker drastiskt.Även Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, ser allvarligt på konsekvenserna. Beslutet kommer att påverka små och medelstora företag som säljer husbilar, och det är just små och medelstora företag som är ryggraden och står för tillväxten i Sverige. Ligger företaget på en mindre ort påverkas orten med avfolkning som konsekvens. En undersöknings som SFVF har låtit göra, visar att det har blivit 31 procent färre serviceverkstäder och 27 procent färre skadeverkstäder på 12 år i Sverige. Med färre verkstäder blir resultatet att fler konsumenter måste färdas längre för att köpa, serva och reparera sin husbil. Därmed påverkas miljön negativt.

Bo Ericsson, vd SFVF.

Bo Ericsson, vd SFVF. Mindre skatteintäkter och ökad arbetsbelastningÄven på andra sätt kommer miljön att påverkas negativt. Den uteblivna nybilsförsäljningen kommer att ersättas med införsel av ”nyare” begagnade husbilar som i vissa fall säkerligen har ett högre CO2-utsläpp än vad bilar av de senaste årsmodellerna har.Om konsumenterna väljer att införa begagnade husbilar i stället för att köpa fabriksnya husbilar i Sverige, kommer detta att innebära uteblivna momsintäkter i miljardklassen – något som inte på långa vägar kompenseras av de höjda skatter som under husbilens tre första levnadsår drabbar de husbilar som säljs som nya i Sverige.Den som väljer att själv införa en begagnad husbil kommer dessutom inte i åtnjutande av de säkerhetssystem (exempelvis adaptiv farthållare, sidvindsassistans och körfältsassistans) som införts, eller kommer att införas, på nya husbilar.En kraftig höjning av skatten för husbilar skulle dessutom innebära att husbilsägarna i ännu högre grad än idag, och för längre perioder, kommer att välja att ställa av sin husbil när den inte används. Detta innebär en ökad arbetsbelastning för Transportstyrelsen – och även ytterligare sänkta skatteintäkter.Mot denna bakgrund anser undertecknade, i likhet med Trafikverket, att personbil klass 2 (husbilar) inte skall omfattas av bonus-malus-system.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket